اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

زندگی  /  خانواده

مادر پرانرژی و شاد چگونه مادری است؟

اگر بخواهیم مادرها را شبیه ابرقهرمان‌ها ببینیم، قطعا از جنبه‌های نیازهای انسانی آنها غفلت کرده و فراموش می کنیم که آنها هم محبت و حمایت می خواهند و گاهی عصبانی و خسته می شوند.

مادر پرانرژی و شاد چگونه مادری است؟

گروه خانواده ـ زهره سعیدی: مادرها حق دارند خسته بشوند، حق دارند درددل کنند، بدون اینکه احساس عذاب وجدان داشته باشند. مادرها حق دارند در هفته روز یا ساعت هایی را به خود و تنها به خود اختصاص بدهند تا به سلامت روانی و جسمی خود برسند.

درست است که مادر بودن زیباترین کار دنیاست، اما گاهی سخت‌ترین کار هم می شود چرا که مادرها هم مانند همه انسان های دیگر نیازهایی دارند که باید به نیازهایشان پاسخ داده شود.

نباید فراموش کنیم که شخصیت زنی که مادر است چه جنبه‌های ظریفی دارد و چقدر نیازمند مراقبت است. چقدر خسته می شوند و چقدر ممکن است کم بیاورند.

بنابراین مادرها انسانند. انسان اشتباه می کند، محبت و حمایت می خواهد و گاهی عصبانی می شود. اما زنی که مادر می‌شود، دیگر تنها یک زن نیست، یک کودک است که پا به پای فرزندش می دود، یک قاضی است که بین فرزندانش وساطت می کند، یک مدافع است تا اجازه ندهد کسی فرزندش را آزار بدهد.

او یک پرستار است، یک معلم است، گاهی هم یک پدر هست و گاهی هم یک دوست است. مادر فرشته نیست اما تبدیل به هزار انسان می شود و رشد می‌کند.

 

**نوزاد و خستگی طبیعی مادر

تولد نوزاد برای یک مادر اتفاق بزرگی است، تغییرات هورمونی در مادر ، بی خوابی شدید، گریه های نوزاد، نگرانی والدین، وقت کافی نداشتن برای خود همه اتفاقات بزرگی است.

بیخوابی و خستگی مادر به همراه تغییرات هورمونی می تواند تبدیل به افسردگی بعد از زایمان شود. افسردگی می تواند با خشم و عصبانیت و افکار ترسناک همراه باشد.

برای مقابله با خستگی مادرها می‌توانند با مشورت پزشک خود از مولتی ویتامین‌های بعد از زایمان یا دوران شیردهی شروع کنند و برای نگهداری نوزاد از بقیه کمک بگیرند تا بتوانند گاهی استراحت کنند. کارهای خود را اولویت بندی کرده و سلامت خود را در اولویت قرار دهند.

مادرها مهارت‌های آرام سازی خود را نیز می توانند یاد بگیرند. مانند مدیتیشن، ذهن آگاهی، دعا خواندن و توسل به امامان معصوم. اگر  مادر تازه زایمان کرده افکار منفی دارد، عصبی هست و داد می‌زند و عذاب وجدان می‌گیرد، باید حتما با یک متخصص مشورت کند.

 

**مادر خوب مراقب خودش هم هست

یک مادر خوب مادری است که در کنار مراقبت درست از فرزندش، مراقب خودش نیز هست. مادر خوب می داند قرار نیست از خودش یک مادر خسته و افسرده بسازد تا بقیه افراد خانواده به «خواسته هایشان» برسند. مادر خوب راه مراقبت از خودش را در کنار مادری کردن بلد است.

بنابراین مادرها عموما دو اشتباه دارند: اشتباه نخست این است که از نیازهای خودشان می زنند تا به خواسته های بقیه برسند. مثلا مادری که خسته و بی خواب است، به جای اینکه غذای ساده ای درست کند و استراحت داشته باشد، تصمیم می گیرد غذای پر دردسری بپزد. این مادر فداکار بیشتر از فرزندش عصبانی می شود وقتی قدر زحماتش را نمی داند.

اشتباه دوم هم این است ، مادری که فکر می کند فرزندش باید مراقب نیازهای او باشد! مادری که به نیازهای فرزندش می‌پردازد تا روزی هم او به نیازهای مادرش برسد و این یعنی ناکامی مادر و وابستگی فرزند.

**قوی‌ترین مادر کیست؟

قوی ترین مادر، زنی است که هر روز تلاش می کند زندگی را برای خودش و خانواده اش بهتر کند اما در کنارش از خود نیز نمی گذرد و خودش و علایقش را فدا نمی‌کند.

«مامان مهربون»باید هر شب به خودش افتخار کند، از کارهای درست خودش قدردانی کند و از اشتباهاتش درس بگیرد. خوب بودن به معنی اشتباه نکردن نیست. قوی بودن به معنی کم نیاوردن نیست. گاهی اشتباه کن، گاهی کم بیار اما دوباره بلند شو و اینبار محکم تر ادامه بده!

 

 

**مراقب مادرها باشید

در نهایت اینکه اطرافیان مادرها به ویژه تازه مادرها باید بدانند که مادرها به اندازه کافی نگران سلامتی فرزندشان هستند با جمله «چقد لاغره»، «غذا خوب بهش نمی دی»، «شیرت چرب نیست»، «بمیرم که انقدر ضعیفه» و ... هیچ کمکی به یک مادر نمی کنید!

اگر سرزده خانه کسی می روید که کودک خردسال دارد به تمیزی و مرتبی خانه اهمیت ندهید، خانه بچه دار نمی‌تواند همیشه مرتب و تمیز باشد مگر یا مادر به خودش آسیب بزند یا به فرزندش!

انتخاب مدت شیر دادن به کودک فقط به والدین کودک مربوط است پس به خاطر شیر خشک دادن یا مدت زیاد شیر دادن به مادرها حس بد ندهید! بدون اجازه والدین به بچه ها موبایل، شکلات یا هله هوله ندهید. بهم خوردن روتین بچه‌ها باعث زحمت بیشتر والدین می‌شود.

در نهایت اگر بچه ای را دوست دارید مراقب پدر و مادرش باشید. با خسته‌تر کردن، ناامید کردن، یا ناراحت کردن والدین فقط به کودک آسیب می‌زنید.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول