اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

رونمایی برف از فروش ماشین‌آلات شهرداری!

بارش برف موجب شد که از فروش ماشین آلات شهرداری پرده‌برداری شود، برفی که نشان داد برخی مسؤولان و دستگاه‌ها برای روزهای سخت آمادگی لازم را ندارند و این مردم هستند که باز هم در روزهای سخت با ورود به صحنه کمک کار مدیران هستند.

رونمایی برف از فروش ماشین‌آلات شهرداری!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، در پی بارش برف، طبق اعلام اداره کل هواشناسی زنجان ارتفاع آن در برخی نقاط استان به 50 سانتیمتر رسیده است،‌برفی که از همان ساعات اولیه مسؤولان را غافلگیر کرد و دوباره داستان واماندگی سرویس حمل و نقل شهری و مشکلات رفت و آمد تکرار شد.

یکی دیگر از مشکلاتی که شهروندان با آن بسیار درگیرند، نبود حمل و نقل عمومی در زمان بارش برف است، یعنی در روزهای برفی و بارانی درست در اوج بارش‌ها و سرما به طور همزمان تمامی تاکسی‌های عمومی شهر محو می‌شوند! گویا هماهنگ شده با هم می‌روند و علت این کار هم بسیار نامعلوم است و کسی هم پیگیری نمی‌کند، البته شاید هم تاکسی باشد، ولی خب کرایه چندین برابر می‌شود.

هر چند مردم از بارش برف بسیار خوشحال بودند، اما همین مشکلات ناشی از بارش برف موجبات نارضایتی مردم را فراهم ساخت، در همین برهه زمانی بود که یکی از اعضای شورا علت تاخیر در عملکرد شهرداری را فروش ماشین‌آلات آن عنوان کرد.

ماشین آلاتی که فروش آن به 10 سال پیش برمی‌گشت، در واقع اصلا مشخص نبود که ماشین‌آلات دقیقا در چه سالی و توسط چه کسی فروخته شده و سرنوشت آن چه شده است.

حجت‌الاسلام اسحاق اسماعیلی، عضو شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه در سال 1396 سازمان موتوری در عمران شهرداری ادغام شده است، گفت: همزمان با این اتفاق یک سری ماشین آلات یا خریداری نشده و یا بقیه نیز به ثمن بخس فروخته شده است که مزایده و ادغام صورت گرفته در دوره پنجم رخ داده است.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به اینکه سوال من این است که چرا کسی به فکر این مسئله نبوده و فلسفه وجود مدیریت بحران در استانداری و شهرداری چیست، اگر یک عنوان است، پس صرفا هزینه‌کرد برای حقوق کارکنان است، ولی اگر عملیاتی است باید فکری به حال مردم بکنند.

وی تصریح کرد: افرادی که چنین کاری انجام داده‌اند به فکر بحران نبوده و شهرداری را خلع سلاح کرده‌اند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه 30 سانتی‌متر برف، امروز موجب غافلگیری مدیریت شهری شده است، گفت: ما برای 30 سانتی‌متر به مشکل خورده‌ایم و وای به روزی که چند برابر این مقدار برف ببارد که در این صورت تکلیفمان مشخص است.

 

تجهیزاتی که نیاز شهر بود به فروش رفته است

انسیه ابوبصیر دیگر عضو شورای شهر زنجان با اشاره به فروش تجهیزات و ماشین‌آلات شهرداری زنجان، تصریح کرد: تخلفاتی در شورای پنجم و شهرداری سابق زنجان انجام شده و ماشین‌آلات برف‌روبی بدون جایگزین شدن با مبالغ بسیار پایین به فروش رفته است.
وی تصریح کرد: متاسفانه در آن برهه زمانی تجهیزاتی که نیاز شهر بوده و باید برای رفع مشکلات در فصل بارش برف در دسترس باشد به فروش رفته است.
عضو شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به کمبود تجهیزات و ماشین‌آلات برف‌روبی در مانور زمستانه شهر زنجان گفت: آفتاب و گرمای روز آبروی شهرداری را خرید، چون ماشین‌آلات موجود جواب‌گوی نیاز فعلی شهر نیست.
وی افزود: اگر ارتش، سپاه و و جهاد نصر به داد شهر نمی‌رسیدند، قطعاً وضعیت وخیم‌تری داشتیم و با چالش‌های بیشتری دست و پنجه نرم می‌کردیم.
وی تعلل در انتخاب شهردار و اصرار برخی از اعضای شورا را مسبب مشکلات شهر دانست و ادامه داد: با فرصت‌سوزی چهار ماهه و تعیین تکلیف نشدن وضعیت شهردار زنجان شیرینی بارش برف در  کام شهروندان زنجانی تلخ شد.
ابوبصیر با اشاره به اینکه جلسه بحران باید قبل از وقوع بحران برگزار شود نه یک روز بعد از وقوع آن خاطر نشان کرد:  شهرداری در حالی جلسات و تصمیم‌گیری‌های لازم در زمان بحران و اقدام برای برف‌روبی و نمک‌پاشی در سطح خیابان‌ها و معابر را شروع کرد که انبارها خالی از نمک و تجهیزات کافی بود.

ماشین‌آلات شهرداری به صورت مزایده‌ای فروخته شد

ناصر احمد صفا، مدیر سازمان منحل شده موتوری شهرداری زنجان گفت: دقیق به یاد ندارم، ولی شاید سال 82 بود که چهار دستگاه ماشین از رده خارج مستعمل و پر هزینه با مجوزهای داده شده به چند نفر از پرسنل خود شهرداری واگذار شد و بازخرید شدند.

این مدیر شهرداری تصریح کرد: کار درست در 15 سال پیش رخ داده است، چون فکر کنید ماشینی که در آن زمان 35 سال کار کرده بود تا الان کار می‌کرد، کاملا فرسوده می‌شد، در حالی که الان در همه شهرها ماشین‌آلات بالای 15 سال را می‌فروشند و نونوار می‌کنند.

این مدیر شهرداری گفت: بنده اطلاعی ندارم که پس از آن سال چقدر ماشین‌آلات به فروش رفته است، اما به یاد دارم که در زمان ادغام سازمان‌ها (سال 95 یا 96)  یک سری ماشین‌آلات سازمان به صورت مزایده‌ای فروخته شد، البته این کار با مصوبه بوده و غیرقانونی نبود اما اینکه مدیریت بعدی ماشین‌آلات را جایگزین نکرده یک بحث دیگر است.

وفا گفت: در زمان انحلال سازمان موتوری در آن زمان فقط یک معاینه فنی خودرو باقی مانده بود که بلااستفاده بود؛ بر همین اساس بنا به تصمیم مدیریت سرمایه‌گذاری روی آن انجام شد، که ارزش افزوده برای شهرداری داشته باشد.

 

از سال 97 تاکنون چیزی به فروش نرفته است

شهردار سابق زنجان اما در اظهار نظری متفاوت در ارتباط با فروش ماشین‌آلات شهرداری گفت: بحث ادغام سازمان‌ها مصوبه وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست و موضوعی نیست که صرفا به زنجان مربوط باشد.

حبیب یگانه با تکذیب فروش ماشین‌آلات شهرداری گفت: ادغام سازمان موتوری در اواخر سال 96 رخ داده است و از سال 97 تاکنون چیزی به فروش نرفته است.

وی تصریح کرد: در آن ادغام هم اتفاق خاصی رخ نداده و صرفا دو سازمان ادغام شده است و ماشین آلات به فروش نرفته و بسته به وظایف و تکالیف سازمان‌ها ماشین آلات به آنها واگذار شده است.

شهردار سابق زنجان در ارتباط با زمین سازمان موتوری هم گفت: با توجه به اینکه شهرداری قصد استفاده بهتر از مایملک خود را دارد از همین رو از این زمین که به عنوان پارکینگ استفاده می‌شد، استفاده بهینه کرده و در آن سرمایه‌گذاری کرده است، حتی به جای آن زمین یک زمین 8 هکتاری در ضلع جنوبی بهشت زهرا خریداری شده است.

وی با اشاره به ماشین آلاتی از قبیل جرثقیل و مینی‌لودر و حتی دستگاه نمک پاش گفت: فروش ماشین ها شاید 12 سال قبل یک سری اتوبوس یا کامیون بوده است که جای بحث آن امروز نیست.

یگانه با اشاره به اینکه با تغییر چارت سازمان شهرداری‌ها امکان به کارگیری افراد در پست‌های کارگری وجود ندارد، گفت: حتی اگر شهرداری ماشین‌آلات هم خریداری کند نمی‌تواند از آنها استفاده کند، چون نمی‌تواند راننده به کارگیری کند.

شهرداری بقالی نیست!

شهردار سابق زنجان با بیان اینکه فروش ماشین سازمانی یک شرایطی دارد، تصریح کرد: بقال‌خانه نیست که یک وسیله را هر وقت دلمان خواست بفروشیم، این موضوع شرایطی دارد که باید رعایت شود، چه بسا که در زمان فروش هم نماینده شورا و بازرسی در جلسه حضور دارند.

وی با تأکید بر اطلاع‌رسانی درست درباره موضوعات مختلف بیان کرد: هرچند که واگذاری در زمان بنده رخ نداده است؛ اما به عقیده بنده کار درسی بوده است.

گذشته از نظراتی که مسؤولان درباره فروش ماشین آلات دارند، امروز یکی از مطالبات مردم مشخص شدن مقصرین فروش است و اگر تخلفی رخ داده خاطیان باید پاسخگوی آن باشند.

چه بسا که همین موضوع موجب زحمت مردم شده است؛ از تاخیر در بازگشایی معابر شهری تا زحماتی که به خاطر بودن برف در خیابان‌ها به مردم تحمیل می‌شود، موجبات نارضایتی را فراهم ساخته است، هر چند باز هم مردم بودند که کمک کار مدیران شهری شدند.

مردم انتظار دارند متولیان شهری و افرادی که در این زمینه ذیربط هستند، جواب قانع کننده‌ای بدهند، چرا که امروز با گذشت حدود 10 روز از بارش برف هنوز خیابان‌ها به حالت عادی بر نگشته است.

حالا با این اوصاف یکی از خواسته‌های به حق مردم ورود دادستان به موضوع فرو ش ماشین‌آلات و سامان بخشی وضعیت نا به سامان موجود است، موضوعی که حجت‌الاسلام محسن کرمی در مورد آن اظهار کرد: دادستانی به موضوع برف‌روبی توسط شهرداری ورود کرده است در خصوص اتفاقات رخ داده دادستانی وارد عمل شده است، اما بالاخره ایرادات زیاد است.

انتهای پیام/73005/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول