اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

نشست نفسگیر گردشگری در دنا/ از بی‌توجهی به ایجاد زیرساخت‌ها تا برخی مخالفت‌ها با بخش خصوصی

جلسه بررسی مشکلات گردشگری شهرستان دنا به ریاست فرماندار و با حضور سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

نشست نفسگیر گردشگری در دنا/ از بی‌توجهی به ایجاد زیرساخت‌ها تا برخی مخالفت‌ها با بخش خصوصی

به گزارش خبرگزاری فارس از سی‌سخت، جلسه بررسی مشکلات گردشگری شهرستان دنا به ریاست فرماندار و با حضور سرپرست اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری در محل فرمانداری دنا برگزار شد.

انتقاد فرماندار از بی‌توجهی به زیرساخت‌ها

فرماندار دنا در جلسه بررسی گردشگری شهرستان دنا گفت: تا به امروز شهرستان دنا به نام قطب توریستی جنوب کشور و استان از اعتبارات عقب بوده است، شهرستان دنا به عنوان سرآمد همه الگوهای گردشگری و توریستی و همچنین در حوزه صنایع دستی حرف زیادی برای گفتن دارد عدم توجه به این صنایع سنتی باعث عدم رونق تولید و اشتغال شده است.

پناهی با اشاره به ظرفیت‌های صنایع دستی این شهرستان گفت: دهستان سادات محمودی  در حوزه صنایع دستی و همچنین در حوزه میراث وجود قبرستان تاریخی لما و ده پایین و غار ده شیخ  که نشان از قدمت 4000 ساله داشته به عنوان نماد میراث تاریخی استان تاکنون به دلیل عدم حمایت و نبود برنامه مدون در اولویت قرار نگرفته است. 

فرماندار دنا اظهار داشت: برای حمایت از این صنایع 2 روستا به عنوان پایلوت پیش بینی گردید این طرح همراه با برنامه ریزی جهت راه‌‌اندازی بازاچه صنایع دستی در حوزه سادات محمودی بود که علاوه بر حمایت از بافندگان، دست دلالان را  از خرید قیمت پایین کوتاه می‌کند.

شهر زلزله‌زده بدون الگوی گردشگری ساخته می‌شود

عبدالحمید پناهی با ابراز گلایه مندی از اداره میراث فرهنگی و گردشگری گفت: در حادثه وقوع زلزله در این شهرستان انتظار بیشتر داشتم تا که نگاه و اولویت آنها به سمت ایجاد زیر ساخت گردشگری با نماد بافت سنتی باشد و همچنین ارائه الگو به شهروندان زلزله زده که در حوزه ساخت و ساز بیشتر از نمایی استفاده شود که بافت توریستی و گردشگری حفظ شود.

پناهی در ادامه اظهار داشت: در همه جای شهرستان که نگاه کنیم هم بافت گردشگری و هم آثار کهن 4000 ساله از جمله قبرستان لما ،ده پایین، غار ده شیخ  داشته که نشان از ارتباطات گذشته با شرق و غرب بوده وجود دارد که برای رونق این توانمندی‌ها  نیازمند توجه بیشتر در بحث اعتبارات ملی از سوی میراث فرهنگی و گردشگری هستیم.

جهان زابلی مسئول امور اجرایی و امورات اداری شرکت برف و آفتاب دنا در این جلسه گفت: شرکت تعاونی برف و  آفتاب دنا یک شرکت گردشگری است که منافع عموم در آن در نظر گرفته شده ولی  محیط زیست، میراث فرهنگی، بهداشت  برای این شرکت موانع ایجاد می‌کنند.

دستگاه‌هایی که تازه از خواب بیدار شده‌‌‌اند

وی گفت: گردشگری در کوه گل  دو سال است راه‌‌اندازی شده که بهداشت و  آب و فاضلاب با کار این شرکت مخالفت می کنند در این  ۲۰ سال کجا بودند که تازه به یادشان آمده، چرا اکنون که پای مردم پیش آمده  ورود کردند؟ کوه گل منطقه تقسیم بندی شده تمام طوایف است ولی محیط زیست آن را  حفاظت شده اعلام کرده است.

زابلی اظهار داشت: محیط زیست تمام  توسعه و پیشرفت سی سخت را به کمربند حفاظتی گره زده که خیلی بحث برانگیز است، امروزه  سیاست جهانی  محیط زیست به سمت و سوی  حذف قرق بانی رفته است، محیط زیست باید  به سمت مشارکت جوامع محلی برود تا مردم  بهره مند شوند، وقتی توریست وارد منطقه محیط زیست شود موقعی که عکس با حیوانات بگیرد و لذت ببرد قطعا خود توریست و مردم منطقه اجازه نمی‌دهند محیط زیست آسیب ببیند.

وی گفت: شرکت در اولین اقدام کامیون فاضلاب جهت دفع فاضلاب و وانت  حمل  زباله خریداری کرده در بحث حفاظت از حیات وحش، چندین بار کارکنان شرکت برف و آفتاب حیوانات مصدوم را تیمار کرده‌‌اند و همچنین نامه های متعددی از سوی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و چندین معاون استانداری به محیط زیست و آب منطقه ای زده شد تا مشکل حل و فصل شود.

وی افزود: شرکت برف و آفتاب دنا اسفند ماه منطقه گردشگری کوه گل را راه اندازی خواهد کرد چرا که تا به امروز محیط زیست و دیگر ادارات با کارشکنی جلوی اشتغال خیلی از جوانان این شهر را گرفته‌اند.

عبدی پور معاون محیط زیست استان هم گفت: در مناطق حفاظت شده واگذاری اراضی به اشخاص ممنوع است، خود محیط زیست  برای شرکت برف و آفتاب پیش قدم بود و از این شرکت استقبال کرد و بر اساس دستور العمل گفته باید کوه گل در دست مردم و جوان های تحصیل کرده باشد ولی  مجوز اصلی برای شرکت برف و آفتاب باید در کمیته طبیعت گردی صادر شود.

وی گفت: بارها استعلام زدیم که زودتر این مشکل برطرف شود، محیط زیست علاوه بر کوه گل، در نقاطی که قابلیت گردشگری داشته باشد استقبال می کند، قرار داد شرکت برف و آفتاب موقت بوده و هنوز مجوز طولانی مدت داده نشده است اگر شرکت آب منطقه جواب استعلامات را دهد مجوز از سوی کمیته طبیعت گردی  صادر خواهد شد و محیط زیست با صدور مجوز مشکلی ندارد.

سرپرست میراث فرهنگی هم گفت: در بحث شرکت گردشگری برف و آفتاب دغدغه هایی وجود داشت ولی دیگر جای نگرانی نیست و سوء ظن هایی وجود دارد که باعث تنش شده است که باید پایان یابد، از چندین سال پیش هر وقت طرحی از حوزه های مختلف قرار بود در سی سخت اجرا شود مخالفت های زیادی داشت و هیچ کدام شکل نگرفت و باعث شد توسعه  گردشگری انجام نگیرد.

طالبی‌پور گفت: در دنا ظرفیت های گردشگری زیادی وجود دارد که نتوانستیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم باید یک تور گردشگری برای مدیران بگذاریم و ظرفیت های بکر خدادادی موجود در استان را ببینند تا صنعت گردشگری  پیشرفت کند، در بحث گردشکری دولت باید زیر ساخت ها را فراهم کرده و به مردم واگذار کند.

سرپرست میراث فرهنگی اظهار داشت: در بحث  کوه گل قرار شد که به صورت  موردی به افراد واگذار کنند ولی مخالفت کردیم و گفتم باید به  شرکت برف و آفتاب داده شود تا جوانان تحصیل کرده این شهر  مشغول به کار شوند، از زمان شروع به کار شرکت برف و آفتاب دنا کارهای خیلی خوبی انجام گرفته که همزمان با شیوع کرونا و تعطیلی این شرکت شد و اختلاف سلیقه های بین دستگاهی و اختلافات بین مدیران کل باعث شد ادامه فعالیت این شرکت به عقب افتد.

طالبی‌پور گفت: منطقه دربند تهران که وسعتی هم ندارد به اندازه کل استان ما زیرساخت های گردشگری دارد چرا ما نتوانیم از این پتانسیل در استان و شهرستان دنا استفاده کنیم، اگر مناطق گردشگری ایجاد شود شکارچی احساس امنیت نمی کند و نمی تواند به راحتی در منطقه محیط زیست شکار کند، ورود گردشگران باعث به وجود آمدن فرصت های شغلی می شود، مجموعه میراث فرهنگی چشم داشتی ندارد و هدفمان پای کار آمدن مردم و توسعه گردشگری است.

وی گفت: قوانین و مقرارت آب منطقه ای بسیار به جاست ولی نباید مانع توسعه گردشگری شود، قطعا اگر به واسطه گردشگری مناطق محیط زیست تخریب شود ما هم راضی نخواهیم بود چرا که لازمه کار ما حفظ محیط زیست است.

عابدینی رئیس آب منطقه ای دنا گفت: ضوابطی را اجرا می‌کنیم که سلامتی مردم را تضمین کند.

  عابدینی گفت: برای موافقت ما با شرکت برف و آفتاب  اعمال قوانین و نظرات شرکت آب و منطقه ای و  قرارداد اجاره بستر باید اخذ گردد و  مواردی مثل پذیرش مسئولیت عدم آلودگی و مسمویت  آب، مسئولیت غرق شدگی اشخاص، تخریب سازه ها توسط سیلاب و دیگر تعهدات باید رعایت گردد.

رخشا مدیر دفتر سواحل و رودخانه های آب منطقه ای گفت: طرحی که داده‌اند در منطقه ای است که  محدودیت دارد، در محدوده  محیط زیست، در محدوده تامین آب شرب،  و وجود طرح های پرورش ماهی و باغات که باعث شده مجوز صادر نشود، اختلاف محیط زیست وآب منطقه ای بر سر مدیریت صحیح این طرح است که اگر این موارد رعایت شود موافقت خواهیم کرد، در  بحث حریم و بستر رودخانه ها  ایجاد هرگونه ساخت و ساز  اعیانی ممنوع است مگر با مجوز آب منطقه‌ای. 

 تقوی فرمانده نیروی انتظامی دنا هم گفت: مهمترین اصل برای نیروی انتظامی حفظ جان، مال و ناموس مردم است و منطقه گردشگری کوه گل با توجه به فاصله ای که از شهر سی سخت دارد باید ایستگاه پلیس در آن منطقه مستقر شود تا در صورت هر گونه ناهنجاری و درگیری فیزیکی مأمورین ما بتوانند به سرعت وارد عمل شوند و نگذارند حادثه ای رخ دهد.

وی گفت: می طلبد که هر چه سریعتر این مکان برای پلیس تعیین و مشخص گردد و در اختیار ما گذاشته شود تا با شروع فصل گردشگری بتوانیم در آنجا مستقر شویم. 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول