اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

داستان بی‌تدبیری در حوزه آب آشامیدنی کهگیلویه و بویراحمد/کام تشنه مردم در شهر «برف و آفتاب»!

تعجب و تحیر از وضعیت آب در مناطق مختلف استان وقتی بیشتر است که شهر سی سخت در دامنه دنای پربرف شهری با چشمه ساران فراوان و با وجود یک منبع بسیار عظیم آب به نام چشمه میشی دچار مشکل آب شده است.

داستان بی‌تدبیری در حوزه آب آشامیدنی کهگیلویه و بویراحمد/کام تشنه مردم در شهر «برف و آفتاب»!

به گزارش خبرگزاری فارس از سی سخت، آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم ضرب‌المثلی است که بیش از همه اکنون برای استان کهگیلویه و بویراحمد مصداق پیدا می‌کند.

استانی که بنا به آمارهای رسمی ۱۱ درصد روان آب‌های ایران از آن جاری می‌شود و یکی از استان‌های برخوردار در زمینه منابع آب به شمار می رود که اگر تدبیری وجود داشته باشد نباید چنین کمبود آب در آن احساس شود.

اما به دلایل مختلف از جمله عدم استفاده از ظرفیت‌های موجود خدادادی و هدر رفت آب‌های سطحی و بهره مندی بسیار کم از سدهای موجود استان و عوامل دیگر اکنون بسیاری از نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد دچار تشنگی و کم‌آبی شده‌اند.

مشکلات در حوزه آب به قدری زیاد شده که در سال های اخیر شهر یاسوج در کنار رودخانه پرآب بشار در لیست شهرهای دارای تنش آبی کشور قرار گرفته که خود از عجایب و غرایب روزگار است.

اما تعجب و تحیر از وضعیت آب در مناطق مختلف استان وقتی بیشتر است که شهر سی سخت در دامنه دنای پربرف شهری با چشمه ساران فراوان و با وجود یک منبع بسیار عظیم آب به نام چشم میشی دچار مشکل آب شده و بسیاری از مناطق این شهر از کمبود آب آشامیدنی در ساعت های زیادی از شبانه روز رنج می‌برند.

متاسفانه در ۸ سال گذشته تبلیغات فراوانی در حوزه آب و فاضلاب استان صورت گرفت که امروز با دیدن وضعیت برخی مناطق مثل شهر سی سخت به پوچ بودن و انتخاباتی بودن آن تبلیغات پی می‌بریم.

مشکل آب شهر سی سخت در حالی است که این شهر از حیث منبع آب هیچ کمبودی ندارد و تنها چیزی که باعث شده کام مردم شهر برف و آفتاب تشنه بماند بی‌تدبیری بوده که از گذشته وجود داشته است.

برای مثال با تعویض یک شبکه ۳ اینچ و تبدیل آن به ۵ اینچ مشکل بسیاری از مناطق شهر سی سخت برطرف می‌شود.

به گزارش فارس همین چند روز پیش فرماندار شهرستان دنا در یک اقدام عملیاتی و میدانی مسئولان آب و فاضلاب را پای کار آورد و معلوم شد که می توان با اندکی تدبیر و بدون هزینه زیاد معضل بزرگی را در شهر سی‌سخت برطرف کرد شهری که نه در دل کویر و نه در دشت لوت بلکه در دامنه ۴۰ قله بالاتر از ۴۰۰۰ متر واقع شده و مردمان آن از تنها چیزی که نباید نگران باشند تامین آب آشامیدنی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول