اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

روایت زنانی که از جگرگوشه‌های خود گذشتند/نخستین تظاهرات زنان در آستانه پیروزی انقلاب

تظاهرکنندگان که گروه کثیری از آنها را زنان و دختران با چادرهای مشکی تشکیل می‌داد، ضمن دادن شعار و فرستادن صلوات از خیابان‌های پهلوی بلوار شاهنشاهی، مولوی، میدان ارک، خیابان فرمانداری، میدان ششم بهمن و خیابان لشگری عبور کردند. به استناد همین خبر عده‌ای که در تظاهرات شرکت نداشتند در کنار خیابان‌ها ایستاده بودند و به روی تظاهرکنندگان گلاب می‌ریختند.

روایت زنانی که از جگرگوشه‌های خود گذشتند/نخستین تظاهرات زنان در آستانه پیروزی انقلاب

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، زنان نیمی از جمعیت کشور و رکن رکین آن را تشکیل می‌دهند و سهم زنان در تحولات جامعه بر هیچ‌کس پوشیده نیست، وضعیت اجتماعی زنان ایران در طول تاریخ پر فراز و نشیب این مرز و بوم، دستخوش تغییر و تحولات فراوان بوده است.

شواهد تاریخی نشان می‌دهد که هویت و اصالت زنان در عصر پهلوی به‌کلی از بین رفت و رژیم نیز با اعلام اجتماعی آزادی زنان و باز کردن به اصطلاح دروازه تمدن بزرگ، هدفی جز غارت ارزش‌های اسلامی و فرهنگ ملی و لگدمال کردن شخصیت زنان نداشت.

با این حال زنان با حفظ اصول و موازین اسلامی از هیچ‌گونه فداکاری در راه به ‌ثمر رساندن انقلاب دریغ نکردند و پابه‌پای مردان در تظاهرات میلیونی تاسوعا و عاشورا و... شرکت کردند، شهید دادند و محرومیت‌ها را تحمل کردند.

پس از آن با پیروزی انقلاب اسلامی زن ایرانی رشد کرده و به سوی کمال رفت و رفته رفته زنان برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در صحنه‌های سیاسی ــ اجتماعی، فعال و سازنده گام برداشتند و حرکت‌های اجتماعی عظیمی با مشارکت آنان شکل گرفت.

در دفاع مقدس نیز زنان چون کوهی استوار در برابر مشکلات و پیامدهای جنگ مقاومت کرده و  برخلاف دشواری‌های فراوان و توطئه‌های بسیار استکبار برای خارج کردن زنان از میدان سیاسی اجتماعی، از عزت، شرف و منزلت کشورشان دفاع کردند.

آنها با حضور خود در ابعاد مختلف و با داشتن روحیه اسلامی، جبهه‌های نبرد را پر شور نگه داشتند و با مقاومت و ایثارگری‌، صبر و شکیبایی در برابر دشواری‌ها و شهادت‌ها، نه‌ تنها پیروزی را رقم زدند، بلکه خود به قهرمانان دفاع مقدس تبدیل شدند.

بزرگترین تظاهرات مختص زنان در کشور در شهر زنجان وقوع پیوست، زنان روز پنجشنبه 9 شهریورماه 57 در یک اقدام منحصر به فرد به صورت مستقل دست به راهپیمایی زدند، روزنامه کیهان گزارش این راهپیمایی را چنین درج کرد: دختران چادری زنجان در حالی که عکس‌های احمد (احمد مرتضایی، نخستین شهر تظاهرات ضد طاغوت در زنجان) را در دست داشتند به تظاهرات آرام پرداختند و به طرفداری از آیت‌الله العظمی خمینی و به مخالفت با دولت شعار دادند.

به گزارش روزنامه اطلاعات، روز شنبه دوم بهمن‌ماه 1357 نیز مغازه‌های زنجان همچنان تعطیل بود. در این روز گروهی در حدود 4 هزار نفر در حالیکه پلاکاردهایی در دست داشتند در خیابان‌های زنجان به تظاهرات آرام وسیع پرداختند.

تظاهرکنندگان که گروه کثیری از آنها را زنان و دختران با چادرهای مشکی تشکیل می‌داد، ضمن دادن شعار و فرستادن صلوات از خیابان‌های پهلوی بلوار شاهنشاهی، مولوی، میدان ارک، خیابان فرمانداری، میدان ششم بهمن و خیابان لشگری عبور کردند. به استناد همین خبر عده‌ای که در تظاهرات شرکت نداشتند در کنار خیابان‌ها ایستاده بودند و به روی تظاهرکنندگان گلاب می‌ریختند.

تقارن روز زن با ایام دهه فجر فرصت مناسبی است تا به نقش بانوان زنجانی در انقلاب و دفاع مقدس بپردازیم، زنان که در دوران دوران مبارزات علیه رژیم ستمشاهی و پس از آن نقش مهمی بر عهده داشتند.

مادر شهیدان خالقی پور(مادر سه شهید)، که الگوی نمونه در تربیت فرزندان و حضور در مراسمات انقلابی است، در این زمینه گفت: قبل از انقلاب با وجود محدودیت‌هایی که داشتم برای حضور در راهپیمایی با وجود اینکه سن کمی داشتم به همراه همسایه‌ها با چند فرزند کوچک شرکت می‌کردم.

وی تصریح کرد: من 13 ساله بودم که عروس شدم و همان زمان از زنجان به این خانه آمدم، البته در زنجان هم خانه داریم، چند ماه از سال در زنجان هستیم و چند ماه در اینجا، اصالتا زنجانی هستیم و اقوام در زنجان.

فروغ منهی که در بخشش و ایثار نمونه است، مادری که هنوز هم مثل ایام هشت سال دفاع مقدس، با اقتدار و محکم صحبت می‌کند، می‌گوید هنوز دفاع تمام نشده است و جنگ با دشمن ادامه دارد تا ظهور آقا امام زمان (عج).

مادر شهیدان خالقی‌پور به یادآوری دوران زندگی‌اش با فرزندان شهیدش پرداخت و گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فرزندانم سن کمی داشتند و به خاطر همین برای اینکه در راهپیمایی‌های اعتراضی شرکت کنم، فرزندانم را آماده کرده و همراه آنها می‌رفتم.

 

ماجرای هدیه‌ای که شهیدان خالقی‌پور برای روز مادر گرفتند

وی با بیان خاطراتی از دوران انقلاب گفت: زهرا یک ساله بود که انقلاب شد، انقلابی‌ها شب و روز نداشتند، ضد انقلاب هم همین طور، هر کس رفتنی بود بارش را بست و از ایران رفت، خیلی‌ها به آقا محمود(همسرم) پیشنهاد می‌دادند ما هم به خارج از کشور برویم، ولی کو گوش شنوا، هر روز می‌رفت در بنگاه دوستش می‌نشست و علیه حکومت حرف می‌زد. بهش می‌گفتند حاج محمود برات پاپوش می‌دوزند، چه کار به کار شاه داری؟ این حرف‌ها به خرجش نمی‌رفت.

وی ادامه داد: حاج محمود آنقدر آن قدر گفت و گفت تا یک روز صبح دو ژاندارم دنبالش آمدند، گفتند باید همراهشان برود و به سؤالات شان جواب بدهد، تا برود و بیاید مُردَم و زنده شدم، بالاخره نزدیک مغرب به خانه برگشت، در واقع برده بودندش به ساختمانی که نفهمیده بود کجاست، به حاج محمود توپ و تشر زدند، که چرا حرف‌های گنده‌تر از دهنش می زند و کاسب را چه به این غلط‌ها.

 مادر شهیدان خالقی‌پور افزود: پس از پیروزی انقلاب جنگ شد و همانطور که ما امروز عضوی از جامعه هستیم و در قبال آن مسؤولیت داریم، در آن زمان نیز وضعیت همان بود، روزی که امام فرمان تأسیس بسیج ۲۰ میلیونی را اعلام کردند، حاج آقا خالقی‌پور به همراه داود(فرزندم) رفتند و اسم نوشتند، ما هنوز هم بسیجی هستیم.

 

فرزندان ما از روی اعتقاد به جنگ رفتند

وی گفت:  آن زمان دشمن در خانه ما بود، در واقع ما باید یک جهاد می‌کردیم و این تنها پسران من نبودند که به جنگ رفتند، هر خانواده هر توانی که داشت در طبق اخلاص گذاشت و تقدیم کشور کرد، البته به یاد دارم در آن زمان خانه‌ای نبود که شهید نداشته باشد، چون مردم یکدل و همراه می‌خواستند که کشور بماند و مقابل دشمن صف‌آرایی می‌کردند.

مادر شهیدان خالقی‌پور تصریح کرد: فرزندان ما از روی اعتقاد به جنگ رفتند، شرایط طوری بود که همه باید دست به دست هم می‌دادند و از کشور دفاع می‌کردند، اصلا ما خجالت می‌کشیدیم که فرزندان ما به جنگ نروند و فرزندان همسایگان یا هر کس دیگری مثل برگ درخت ریخته شود، فرقی نداشت همه آن‌ها فرزندان ما بودند.

وی با یادآوری خاطرات فرزندان شهید خود گفت: من فقط 23 سال با فرزندانم زندگی کردم و خاطرات همان دوران برایم بسیار شیرین است، به یاد دارم که بچه‌ها قبل از شهادت به صورت شراکتی برایم هدیه روز مادر می‌خریدند، پول توجیبی‌هایشان را با هم جمع می‌کردند و بدون اینکه متوجه شوم برایم هدیه می‌خریدند، یکی از هدایایی که به من دادند سماور برقی بود که هنوز آن را دارم و برایم عزیز است.

 

تظاهرات بانوان زنجانی یک حرکت هیجانی نبود

رضوانه آرام‌نیا، یکی از بانوان حاضر در تظاهرات سال 57 نیز گفت: بانوان زنجانی برای نخستین بار در تاریخ جهان، روز پنج‌شنبه 9 شهریور ماه سال 57 در یک اقدام منحصر به فرد با برگزاری تظاهرات علیه رژیم با در دست داشتن عکس‌های شهید احمد مرتضایی، شعارهایی در مخالفت با حکومت سردادند.

وی افزود: این تظاهرات منحصر به فرد موجب شد تا روزنامه کیهان با چاپ عکس این تظاهرات آن را حرکتی تاریخی از بانوان زنجانی به ثبت برساند.

زن به معنای واقعی زن، موجب احیاگری جامعه می‌شود

آرام‌نیا تصریح کرد: این یک واقعیت قرآنی است و اگر زن به معنای واقعی زن بودن در جامعه‌ای حضور یابد موجب احیاگری آن جامعه می‌شود و حیات بخش است.

این استاد دانشگاه افزود: زن می‌تواند به لحاظ عشق و احساس قوی که دارد یک طوفان حماسه ساز و تاریخی در جامعه ایجاد کند.

آرام‌نیا تصریح کرد: حرکت زنان زنجانی نیز در زنجان اگر مورد واکاوی قرار گیرد می‌تواند صرف نظر از آن بعد ظاهری که تنها دو ردیف از زنان در ابتدا راهپیمایی کردند، که همین بیانگر یک روحیه قوی است که دنبال کننده ارزش‌های خود بودند چرا که زنان، شهید مرتضایی را به عنوان چراغ روشنگر راه می‌دانستند و درصدد انجام یک حرکت معرفتی در جامعه بودند.

وی افزود: هنوز دلایل برگزاری این تظاهرات برای اولین بار در چنین نقطه از زمین و در چنین پیچ تاریخی بر کسی روشن نیست که چرا توسط زنان خانه دار کم سواد اما با شعور بالا چنین اتفاقی ثبت شد.

این استاد حوزه گفت: البته در تظاهرات روز 11 شهریور در سن 15 سالگی حضور داشتم.

آرام‌نیا افزود: تظاهرات بانوان زنجانی صرفا هیجان و احساس نبود و یک دورنمایی از آینده را ترسیم می‌کرد که بانوان زنجانی خواستار آن بودند، همانگونه که پرتاب ماهواره در سه مرحله اتفاق می‌افتد، انقلاب اسلامی نیز در سه مرحله به وقوع پیوست که تظاهرات بانوان زنجانی مرحله خیزش بود.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی به زنان ایران شخصیت و منزلت بخشید، افزود: انقلاب باعث شد تا زنان ایران اسلامی به شخصیت والا و مهمی در جامعه برسند.

انقلاب اسلامی تحولی بزرگ در نظام بین‌الملل بود

معصومه اشتری از بانوان حاضر در نخستین راهپیمایی زنان نیز درباره نقش زنان در انقلاب و نخستین راهپیمایی زنان گفت: بانوان نقش بسیار پررنگی در پرورش نهضت امام خمینی (ره) داشته و از همه توان خود در کنار مردان برای به مقصد رسیدن کشتی انقلاب استفاده کرده‌اند.


وی انقلاب اسلامی را تحولی بزرگ در نظام بین‌الملل عنوان کرد و گفت: ما مفتخریم که بانوان، زنان، پیر و جوان، خرد و کلان در صحنه‌های فرهنگی، اقتصادی و نظامی هم دوش هم برای تعالی اسلام و مقاصد قرآن فعالیت می‌کنند.

این بانوی انقلابی با اشاره به جایگاه زنان در انقلاب اسلامی افزود: در دیدگاه امام خمینی (ره)، زن باید در مقدرات سیاسی مملکت دخالت کند و ایشان در جایی دیگر فرمودند خانم‌ها حق دارند در سیاست دخالت کنند.

وی با اشاره به اینکه پیگیری سیره و اندیشه امام خمینی (ره) نیز نشان دهنده ژرفای عقیده و اندیشه ایشان بر نقش سازنده و ارزنده زنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی با تکیه بر خودباوری و اعتماد به نفس است، گفت: تحقیقات میدانی انجام شده درباره نخستین تظاهرات بانوان زنجانی، مبین همین مطلب است آنگونه که خواهر شهید مرتضایی می‌گوید: پس از زخمی شدن شهید مرتضایی، ایشان به تهران برای مداوا منتقل می‌شود که در آنجا به شهادت می‌رسد و این شهادت موجب می‌شود تا بانوان زنجانی ظلم رژیم ستمشاهی را برنتابند.

اشتری گفت: اهمیت حضور در اجتماع و راهپیمایی برای زنان به حدی زیاد بود که در زمان برگزاری جلسه قرآن در منزل شهید مرتضایی و در میانه جلسه قرآن، وقتی خبر راهپیمایی داده می‌شود، بانوان شرکت‌کننده در این مجلس به راه افتاده و در تظاهرات شرکت می‌کنند.

وی تصریح کرد: همچنین در دومین تظاهرات که 11 شهریور ماه اتفاق افتاد و روزنامه کیهان هم تصویر آن را منتشر کرد، زنان در وسط خیابان شعار سر داده و آقایان سمت راست و چپ دستان خود را زنجیره کرده بودند.

این بانوی انقلابی با اشاره به تلاش نیروهای شهربانی و گارد برای خاموش کردن تظاهرات بیان کرد: من با اینکه در آن دوران کم سن و سال بودم و قرار بود، خواهرم را به کودکستان ببرم، اما از روی کنجکاوی سر از تظاهرات در آوردم و همین آغاز حرکت انقلابی من بود.

آری اینگونه است که زنان این سرزمین همواره و طول تاریخ دوش به دوش مردان در تمام صحنه‌های مبارزاتی حاضر و ناظر بودند، گاه در میان میدان و گاه پشت جبهه حضور پررنگ خود را به رخ کشیده‌اند.

انتهای پیام/73005

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول