اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

جزئیات مصوبات مالیاتی کمیسیون تلفیق/ از ابقای مالیات بر سیگار تا واردات 50 هزار خودرو

کمیسیون تلفیق بودجه 1401 در بررسی تبصره 6 لایحه بودجه، معافیت مالیاتی موسسات کنکوری را حذف، معافیت صادرات مواد خام و نیمه خام را اصلاح، مالیات سیگار را ابقا و اجازه واردات 50 هزار خودرو سواری را تصویب کرد.

جزئیات مصوبات مالیاتی کمیسیون تلفیق/ از ابقای مالیات بر سیگار تا واردات 50 هزار خودرو

‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، لایحه بودجه 1401، روز 21 آذر ماه سال جاری تقدیم مجلس شورای اسلامی شد، ماده واحده لایحه بودجه 1401، شامل 20 تبصره است که از موضوع « نفت و روابط مالی آن با دولت و صندوق توسعه ملی» تا «موضوع منابع انسانی دولت» را در بر می‌گیرد.

یکی از مهم‌ترین تبصره‌های این لایحه که با عنوان «عوارض و مالیات» مطرح شده و با 26 بند، طولانی‌ترین تبصره لایحه بودجه 1401 را به خود اختصاص داده است، تبصره 6 این ماده واحده است.

این تبصره که ترکیبی از احکام مرتبط با اخذ «عوارض» و هزینه‌کرد آن و همچنین نرخ «مالیات»، افزایش یا کاهش معافیت‌های مالیاتی و سایر احکام تنظیم‌گرانه در این حوزه است، از تکرار برخی از احکام قانون بودجه 1400، تغییرات جزئی در آن و یا الحاق احکام جدیدی به آن تشکیل شده است.

معافیت مالیاتی «هنرمندان» محدود شد‌

کمیسیون تلفیق بودجه 1401 مجلس شورای اسلامی در روزهای 27 و 28 دی‌ماه سال جاری در یکی از شلوغ‌ترین روزهای کاری خود بررسی این تبصره را در دستور کار خود قرار داد‌ که به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌شود.

از جمله مهم ترین مصوبات کمیسیون تلفیق، حذف معافیت مالیاتی انتشارات کمک درسی است، این معافیت که طبق بند «ل» ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم مقرر شده است در قانون بودجه 1400، تا سقف 200 میلیون تومان قابل اعمال بود اما در مصوبه کمیسیون تلفیق این معافیت به کلی حذف شد تا درآمدهای پایدار دولت 2 هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

کاهش معافیت مالیاتی هنرمندان نیز دیگر مصوبه مهم کمیسیون تلفیق بود. طبق بند «ق» تبصره 6 بودجه 1401، معافیت مالیاتی بازیگران تا سقف 200 میلیون تومان در سال قابل اعمال است و بیش از آن هنرمندان باید طبق ماده 105 یا 131 قانون مالیات مستقیم، مالیات خود را پرداخت کنند.

افزایش 2 درصدی حق‌الامتیاز دولت از اپراتورهای مخابراتی

افزایش حق‌الامتیاز و حق‌السهم دولت از کاربرهای ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی که در قانون بودجه سال جاری 10 درصد رشد یافته بود، بار دیگر در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید و به این ترتیب حق‌الامتیاز دولت از کاربرها به میزان دو درصد(2%) افزایش می‌یابد.

در اجرای بند «ت» لایحه بودجه، حکم صادرات مالیات بر مواد خام و نیمه خام که در قانون بودجه 1400 نیز آمده بود، دستخوش تغییراتی شد؛ طبق این بند صادرات موادی مانند محصولات معدنی فلزی و غیرفلزی ازجمله بیل، بلوم و اسلپ، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی از جمله قیر و متانول، اوره و پلی‎ اتیلن در تمام نقاط کشور مشمول مالیات و حقوق و عوارض گمرکی می‌شود. این مواد غالبا از آیین نامه اجرای این حکم در سال جاری حذف شده بود که این بار کمیسیون تلفیق با ذکر نام، صادرات این مواد را مشمول مالیات دانست.

همچنین 1 درصد بر حقوق ورودی برای واردات ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی و کشاورزی افزوده شد. این منابع باید به همراه درآمد حاصل از حذف معافیت صادرات مواد خام و نیمه خام به ردیفی تحت همین عنوان متعلق به حساب «معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری» واریز شود.

افزایش مالیات بر مصرف سیگار نیز از مصوبه بحث برانگیز دیگر کمیسیون تلفیق بود. از ابتدای سال 1401 به قیمت خرده‌فروشی هر نخ سیگار تولید داخل با نشان ایرانی مبلغ دو هزار و سیصد (2300)ریال، تولید داخل با نشان بین‌المللی (برند) مبلغ سه هزار (3000)ریال، هر نخ سیگار وارداتی مبلغ شش‌هزار و پانصد ریال(6500) و هر بسته پنجاه گرمی تنباکوی قلیان داخلی سی‌هزار ریال (30.000) و هر بسته تنباکوی وارداتی سیصد هزار ریال (300.000) به عنوان عوارض اضافه می‌گردد. درآمد حاصل از این محل 40 هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

کمیسیون تلفیق در حکمی که دولت برای عوارض جاده‌ای آورده بود نیز تغییراتی ایجاد کرد. طبق تصمیمات این کمیسیون، عوارض آزادراه‌ها در سال 1401 به میزان ده درصد(10%) اضافه شد و جریمه نسبتا شدیدی که در لایحه برای عدم پرداخت این عوارض وضع شده بود، ملغی شد.

دولت همچنین به منظور تسهیل در اجرای ماده (77) قانون مالیات‌های مستقیم در سال 1401، اولین نقل و انتقال قطعی ساختمان‌های نوساز اشخاص حقیقی اعم از مسکونی و غیره که بیش از سه سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار آن­ها نگذشته باشد را مشمول مالیات مقطوع به نرخ دو و نیم درصد (2.5%) به ماخذ میانگین قیمت­های روز منطقه مبنای تعیین ارزش معاملاتی املاک موضوع ماده (64) قانون مالیات های مستقیم دانسته بود که این بند در کمیسیون تلفیق، حذف شد.

یکی از مصوبات مهم و چالشی دیگر کمیسیون تلفیق در بند «ض» تبصره 6 بود. در این بند دولت در یک اقدام چالشی، معافیت سود سپرده بانکی را برای اشخاص حقوقی حذف کرده بود، اما مجلس، شرکت‌های بیمه بازرگانی، صندوق بیمه ‎همگانی حوادث طبیعی ساختمانی، صندوق بیمه کشاورزی، صندوق‌های بازنشستگی، صندوق تامین خسارت‌های بدنی،  صندوق توسعه ملی و صندوق نوآوری و شکوفایی را از این حکم مستثنی دانست و معافیت سود سپرده را درباره شرکت های مذکور در سال آینده نیز جاری دانست.

اجازه واردات 50 هزار خودرو سواری و 10 هزار ماشین آلات سنگین معادن و راه‌سازی

‎دومین کمیسیون تلفیق مجلس یازدهم، چند بند الحاقی را نیز به تبصره 6 اضافه کرد، یکی از مهم‌ترین آنها اجازه واردات 50 هزار خودرو سواری و 10 هزار ماشین آلات سنگین معادن و راه‌سازی به کشور است که به منظور تامین مالی شبکه راه‌آهن کشور و ایجاد خطوط ریلی مورد نیاز اعم از قطار عادی و برقی و سریع‌السیر و قطار شهری و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در خطوط ریلی و بخش راه‌سازی با اولویت مناطق محروم و روستایی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها و توسعه فرهنگ حمل‌ و نقل و ارتقا مدیریت عبور و مرور ناوگان حمل‌ونقل از محل ارز غیر صادراتی (خود یا دیگران) انجام می‌شود. سقف درآمد این بند تا 60 هزار میلیارد تومان تعیین شده است.

طبق مصوبات این کمیسیون، همه واحدهای آموزشی (مدارس دولتی) وزارت آموزش و پرورش از پرداخت هزینه‌های آب و فاضلاب، برق و گاز تا سقف الگوی مصرف‌ و پاسگاه‌ها و کلانتری‌ها و موزه‌های دفاع‌مقدس از پرداخت حق انشعاب اعم از شبکه انشعاب آب، فاضلاب، برق و گاز معاف هستند.

همه پروژه‌ها و طرح‌های زودبازده، عام‌المنفعه و کم هزینه که توسط گروه‌های جهادی، نیروهای داوطلب بسیجی و بسیج‌ سازندگی در مناطق محروم و کم برخوردار روستایی و شهری اجرا می‌شود نیز‌ از پرداخت هرگونه مالیات و عوارض معاف ‌ هستند.

بر اساس یک بند الحاقی دیگر در مصوبات کمیسیون تلفیق، شهرداری‌های شهرهای بالای 500 هزار نفر موظف هستند، بابت صدور هر فقره پروانه‌ساختمانی اعم از مسکونی صنعتی و تجاری 2 درصد بر عوارض شهرداری مربوطه از متقاضیان پروانه وصول کنند و به خزانه واریز کنند.

کمیسیون تلفیق تسهیلاتی را نیز به منظور توسعه اشتغال در درون پوسته زندان‌ها در نظر گرفت. بر اساس بند الحاقی این کمیسیون، سود حاصل از سرمایه‌گذاری و تولید در راستای ایجاد اشتغال در درون پوسته زندان‌ها به جهت اشتغال زندانیان حین حبس، پس از تایید سازمان زندان‌ها در سال 1401 مشمول مالیات با نرخ صفر اعلام می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول