اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

جان دوباره هرمزگان با بارش‌های اخیر/ 95 درصدسدها و بندها پُر از رحمت الهی+آمار و عکس

بارش‌های اخیر هرمزگان سبب جان تازه‌ای به طبیعت هرمزگان شده و بیش از 95 درصد از بندها، سدها و سازه‌های آبخیزداری را در این استان لبریز کرده است.

جان دوباره هرمزگان با بارش‌های اخیر/ 95 درصدسدها و بندها پُر از رحمت الهی+آمار و عکس

خبرگزاری فارس - هرمزگان؛ فهیمه شمسی: فعالیت دو سامانه بارشی در هرمزگان به فاصله ۹ روز از یک دیگر سبب شد تا طبیعت این استان جان تازه‌ای به خود بگیرد و در جای جای هرمزگان شاهد جوشش بی‌نظیر زمین و خُرمی کوه و در و دشت باشیم.

سد استقلال میناب با ظرفیت ۲۴۰ میلیون متر مکعب اکنون بنابر اعلام آب منطقه‌ای هرمزگان سرریز است و در بارش‌های اخیر علاوه بر تکمیل ظرفیت سد، در دو مرحله دو شبانه روزی با ظرفیت متوسط بیش از ۶۰۰ متر مکعب در ثانیه عملیات رهاسازی آب از دریچه‌های آن نیز صورت گرفته تا بتوان حجم سیلاب ورودی به این سد را کنترل کرد.

 

 

در منطقه جاسک و بشاگرد نیز سد جگین با ظرفیت ۳۴۰ میلیون متر مکعب که البته اغلب اوقات حجم وسیعی از آب را در خود جای داده بود، اکنون سرریز است و ظرفیت این سد نیز به طور کامل پر شده است.

سد شمیل و نیان در شمال شرق بندرعباس نیز با ظرفیت مجموع ۱۰۰ میلیون متر مکعب و سد بردول در شمال پارسیان نیز در روزهای اخیر سرریز شدند و صدها سازه آبخیزداری و برکه نیز در جای جای این استان مملو از آب است و حالا هرمزگان در مجموع با حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب اندوخته در سدهای خود، شاهد روزهای پرآبی است که نویدبخش تابستانی پرمحصول و آباد را می‌دهد.

اما آنچه در روزهای اخیر در هرمزگان بیش از هر چیز مورد توجه و دغدغه بود، حجم غیرقابل تصوری از سیلاب بود که متأسفانه بدلیل نبود سدهایی در سر راه رودخانه‌های فصلی به دریا ریخت و عملا از دست رفت.

 

 

تصاویر خیره‌کننده‌ای از حجم عظیم سیلاب در رودخانه‌های فصلی هرمزگان از پارسیان تا بندرلنگه و بندرعباس و رویدر و میناب و رودان در فضای مجازی دست به دست می‌شود که همه آنها عملا بدون هیچ نگهداشتی راهی دریا می‌شود.

در نوع عجیب و باورنکردنی حجم سیلاب در روزهای اخیر در هرمزگان، در رودخانه کُل (شور) در بالادست منطقه گچین بندرعباس، عرض رودخانه از 60 تا 70 متر در همه سال‌های پی در پی به بیش از 600 متر در سیلاب اخیر گسترده شده است.

به گفته علی خواجه‌زاده کارشناس حوزه آب، اگر سدی در هرمزگان در سر راه این حجم از سیلاب بود، بدون شک بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون متر مکعب سیلاب را در خود جای می‌داد اما متأسفانه این رودخانه در بالادست حاجی آباد وارد مجموعه‌ای از گنبدهای نمکی می‌شود که کیفیت آن را کاهش می‌دهند و اگر سدی در بالادست حاجی آباد بر سر راه این رودخانه احداث شود، می‌تواند ثمرات زیادی داشته باشد.

 

 

در حوزه زیردست سد استقلال میناب نیز نگاهی به میزان خروجی سد استقلال میناب در روزهای بحرانی دو هفته اخیر نشان می‌دهد که در مجموع دو بارش اخیر بیش از 150 میلیون مترمکعب آب از این سد رهاسازی شده که رقم بسیار خیره‌ کننده‌ای است و سد نیز اکنون مملو از آب باران است.

سد بردول در پارسیان نیز در همان اولین ساعات بارش‌های موج اول سر ریز شد و مابقی بارش‌ها در این حوزه که اتفاقا در سال‌های اخیر با بحران شدید کم آبی مواجه شد به دریا ریخت.

5 سد مخزنی در شرق هرمزگان ساخته می‌شود

حسین رییسی نماینده مردم شرق هرمزگان در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس از تلاش برای تأمین اعتبار ساخت ۵ سد مخزنی در مناطق شرقی هرمزگان خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: از جمله منابع آب پایداری که در فازهای مختلف اجرایی هستند، ایجاد ۵ سد مخزنی در مناطق مختلف شرق هرمزگان است تا منابع آبی تقویت و گام های بلند و ماندگاری برای تامین آب شرب و کشاورزی منطقه برداشته شود.

رییسی گفت: در شرق هرمزگان بارندگی بالایی در مناطق مختلف داریم که متأسفانه ذخیره‌سازی مناسب صورت نمی‌گیرد و لذا ایجاد این سدهای مخزنی می‌تواند افق آینده این منطقه را متحول کند. 

مطالعه احداث ۱۰ سد بزرگ هرمزگان

 دبیر کمیته فنی شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: احداث ۱۰ سد بزرگ استان با دریافت مجوزهای لازم فنی در سالجاری مورد مطالعه قرار گرفته است.

 

امین طبسی در همین زمینه عنوان کرده: سدهای در دست مطالعه شامل سد «کمشک»، «سدیج»، «مرک»، «برآفتاب»، «جاماش»، «مهران»، «شریفی»، «زرانی»، «دراشکفت» و «ده‌شیخ» است که در صورت تامین مالی و اجرای آن‌ها، بیش از یک میلیارد مترمکعب آب در مخزن سدهای یادشده ذخیره می شود.

سد گابریک و جاماش وارد مراحل اجرایی شده‌اند

جمشید عیدانی مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان نیز در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار کرد: سد گابریک اکنون وارد مراحل اجرایی ساخت شده است به طوری که راه دسترسی به سایت محل احداث این سد در حال اجراست تا بتوان تجهیزات و امکانات لازم را به پای محل اجرای پروژه برد.

 

وی خاطرنشان کرد: در مورد سد درکو در بشاگرد نیز اقدامات نهایی در حال انجام است تا این سد تکمیل و وارد مرحله آبگیری شود.

عیدانی در مورد سد جاماش نیز بیان داشت: رودخانه جاماش در زمان بارندگی‌ها، حجم وسیعی از سیلاب را با خود به دریا می‌برد که احداث سد بر روی این رودخانه اهمیت ویژه‌ای دارد و لذا مطالعات احداث این سد به پایان رسیده است و می‌توان عملیات اجرایی را آغاز کرد.

 

 

تأکید وزیر نیرو بر لایروبی رودخانه‌های پایین دست سد استقلال و سد بردول

محرابیان وزیر نیرو نیز که طی بحران دو هفته‌ای بارش‌های سیلابی دو بار به هرمزگان سفر کرد نیز در این دو سفر که یکی به شرق و دیگری به غرب هرمزگان بود، بر ضرورت تأمین اعتبار برای لایروبی رودخانه‌های پایین دست سد استقلال میناب و سد بردول پارسیان تأکید کرد.

 

 

وی تأکید کرد: رودخانه بردول باید در محدوده شهر به طور کامل ساماندهی شود و در مراحل بعد در مناطق روستایی نیز این اقدام انجام خواهد شد. در مورد رودخانه میناب نیز لایروبی این رودخانه در طول 13 کیلومتر پایانی ضروری است تا روستاهای در طول مسیر دچار آبگرفتگی نشوند.

چرا روستاهای مختلف در زمان بارندگی دچار آبگرفتگی شدید می‌شوند؟

آنچه در بارش‌های سیلابی اخیر در هرمزگان مشهود بود، آبگرفتگی شدید در روستاهای مختلف بخصوص روستاهای ساحلی هرمزگان بود که علت اصلی آن به گفته مجید سلحشور فرماندار ویژه میناب، عدم لایروبی رودخانه‌ها در گذر زمان است که امری حیاتی بشمار می‌رود و اگر لایروبی رودخانه‌ها که البته بودجه زیادی می‌طلبد به طور مستمر انجام گیرد، شاهد کاهش ورود سیلاب به منازل مردم در زمان اوج بارش‌ها خواهیم بود.

تصاویری از طبیعت زیبای هرمزگان در روزهای بعد از بارش‌های اخیر را ببینید که طراوت بی‌نظیری به این منطقه بخشیده است.

 

انتهای پیام/ 88055/ ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول