اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

بحران آب پای مدیرعامل آبفا را به سی‌سخت باز کرد+تصاویر و فیلم

بحران کم آبی بالاخره پای مدیرعامل آبفای کهگیلویه و بویراحمد را به سی‌سخت باز کرد.

بحران آب پای مدیرعامل آبفا را به سی‌سخت باز کرد+تصاویر و فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از سی‌سخت، مشکل کم آبی برخی نقاط شهر سی‌سخت باعث شد مدیرعامل آب وفاضلاب استان به سی سخت بیاید و از نزدیک مشکلات را بررسی کند.

در پی بحران بی آبی در کشور و به تبع آن در شهر سی سخت،داد مردم بلند شده بود و همه روزه باعث نگرانی‌های فراوانی می‌شد از این رو پناهی فرماندار دنا با دعوت از برخه مدیرعامل آب و فاضلاب و مجموعه او به شهر سی سخت خواستار حل و فصل این وضعیت نگران کننده شد.

 فرماندار دنا با قدردانی از آب و فاضلاب استان در زمان زلزله سی‌‌سخت و تلاش برای رفع شکستگی‌ها گفت: طی دو سال اخیر آب آشامیدنی به یک بحران تبدیل شده که کاهش بارندگی‌ها و کم شدن آب‌های زیرزمینی از دلایل آن است.

  پناهی عنوان کرد: شهر سی‌سخت در کنار آب و کوه دناست ولی در برخی نقاط شهر از جمله مسکن مهر کم آبی وجود دارد که می‌شود با نگاه کارشناسی شده این مشکل را برطرف کرد.

پناهی اظهار داشت: در سادات محمودی کم‌آبی شدید است، در حوزه تمنک اعتبار گذاشته شد و چاه حفر شد، ۳میلیارد هم برای زیر ساخت‌های آب و فاضلاب مصوب شد که می‌طلبد با اولویت کار مطالعاتی دقیق انجام گیرد تا هرچه سریعتر این مشکل برطرف شود.

وی گفت: برای  پروژه‌های در حوزه زیر ساخت از جمله دارشاهای و کریک ۱۲میلیارد در نظر گرفته شده است، مشکل آب شرب امیرآباد، حوزه رودشتی، تنگ رواق، بیژگن، لحه سواره و حوزه سادات محمودی، مازه کژ اعتبار جداگانه دارد که امیدواریم هر چه سریعتر عملیاتی شود، در بحث آب شرب  این روستاها خیرین حاضر به همکاری هستند فقط کافی است مکان مشخص شود.

وی بیان کرد: حوزه گریوه مشکل آب دارند و تنها چشمه موجود جواب‌گوی آب شرب این حوزه نیست و می‌طلبد اعتباری برای این روستا گذاشته شود، آب و فاضلاب شهرستان دنا  بیل مکانیکی و دیگر تجهیزات ندارند و مثل قدیم با بیل و کلنگ حفاری را انجام می‌دهند.

فرماندار دنا گفت: در فصل بهار و تابستان با ورود گردشگر به شهر سی‌سخت، بیشترین فشار بر دوش آب و فاضلاب است که باید به صورت ویژه کارشناسی شود، آب و فاضلاب باید تدابیری بیندیشد که تعرفه  آب آزاد از دستور کار برای زلزله زدگان خارج شود چرا که ما باید به این مردم  زلزله زده که دچار انواع  مشکلات هستند کمک کنیم و برای پرداخت فیش‌های آب تا پایان سال سخت‌گیری نشود.

همچنین اسفندیار برخه مدیرعامل آب و فاضلاب استان گفت: استانی با این محرومیت و وسعت جغرافیایی مشکلات زیادی در حوزه آب شرب  دارد، وضعیت اقتصادی و اعتباری خیلی ضعیف است و همین کار را برای ما مشکل کرده است به طور مثال برای مازه کژ حداقل ۵ ایستگاه پمپاژ آب  با اعتبار ۱۰میلیاردی نیاز است.

برخه اظهار داشت: از روزی که آب و فاضلاب شهر و روستا با هم ادغام شدند مشکلات ما  دو چندان شده است.سیاست‌ها بر این بوده که اول درآمد داشته باشند بعد هزینه کنید، آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد با هزینه تجهیز چاهها، خرید تجهیزات، خرید کابل وحقوق کارکنان در ماه حدود ۱۱میلیارد حقوق و  مزایا پرداخت می‌کند، این در صورتی است که  در ماه ۶میلیارد درآمدش است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: اکثر روستاهای ما  فاقد کنتور آب هستند، برای آب و فاضلاب  یک پمپ حداقل ۳۵۰میلیون هزینه دارد،امسال بیش از هر سال دیگری  پروژه‌های آب شهرستان به خصوص در حوزه سادات محمودی و توت نده فعال شده است.

این مسئول عنوان کرد: شهر یاسوج شرایط ویژه‌ای دارد از محل منبع تا شهر یاسوج ۲۰۰ متر اختلاف ارتفاع دارد، در برخی مناطق شهر سی سخت هم ۱۶۰ متر اختلاف ارتفاع وجود دارد که تحمل این فشار برای شبکه آبرسانی مشکل است و باعث شکستگی های فراوانی می شود.

وی گفت: همین موضوع کار را به شدت برای ما سخت کرده است، محل منبع ذخیره آب خیلی کم داریم،ما فقط در شهر یاسوج ۲۲۰کیلیومتر شبکه فرسوده آب داریم که یک مشکل اساسی برای آب وفاضلاب است ما سعی می کنیم که محزن ۲۰۰۰مترمکعبی برای شهر سی سخت در سال1401 در نظر بگیریم اعتبارات خوبی در بحث زلزله برای شهر سی سخت مصوب شده است که با شروع به کار پیمانکاران بخش عظیمی از این مشکلات حل خواهد شد.

برخه بیان کرد: در این دو سال با بحران بی‌آبی  روبه رو هستیم، انتظار داریم مردم ما را حمایت کنند.

خشنود رئیس آب وفاضلاب دنا گفت:اهداف اصلی  آب و فاضلاب تامین آب شرب مردم است،ما به صورت شبانه روزی در حال رفع مشکلات هستیم، در زمان زلزله حدود ۲۰۰۰ مورد شکستگی رفع کردیم، امیدواریم که بتوانیم مخزنی برای مسکن مهر بسازیم پیشنهاد می دهم از این بودجه ۳میلیاردی ۱ میلیارد برای شیرآلات، یک میلیارد برای لوله‌های فرسوده بگذاریم تا بخش عظیمی از مشکلات شهر سی‌سخت حل شود.

خشنود اظهار داشت: یکی از باورهای غلط بر این است که بعد از هر بارندگی مشکل آب حل خواهد شد که اینطور نیست و بارندگی نقش بسزایی برای بر طرف شدن بی آبی ندارد و زمان بر است تا مخازن زیرزمینی پرشود.

گفتنی است آب و فاضلاب دنا و کارشناسان اداره کل دلیل اصلی کم آبی شهر سی سخت را یخ زدگی سرچشمه آب شرب شهر سی سخت می دانند که همین موضوع باعث شد فرماندار دنا به همراه برخه مدیرعامل آب و فاضلاب، حراست آب و فاضلاب کل، مدیر آب و فاضلاب بویراحمد، خشنود رئیس آب و فاضلاب دنا از محل سرچشمه آب شرب دیدن کنند که بلافاصله تمامی نیروهای آب و فاضلاب توسط برخه مدیر عامل به کار گماشته شدند تا در اقدامی ضربتی مشکل آب شرب مردم سی‌سخت برطرف شود.  

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول