اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اراک مهار شد

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی از مهار شدن بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اراک خبر داد.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در اراک مهار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک محسن شانقی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از اواخر آبان ماه سال جاری شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این تالاب شناسایی و تأیید شد و اقدامات لازم برای مهار این بیماری از جمله تشکیل قرارگاه عملیاتی مبارزه و مدیریت آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان صورت گرفت.

وی افزود: متأسفانه تالاب میقان یک بار در سال ۹۵ با شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مواجه شد که در آن سال بیش از ۲۴۰۰ قطعه لاشه پرنده در این تالاب جمع‌آوری و دفن شده بود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با بیان اینکه با شیوع این بیماری در تالاب اقدامات برای جمع‌آوری لاشه‌های پرندگان صورت گرفت ادامه داد: تاکنون یک هزار و ۳۴۹ بال توسط محیط زیست استان دفن شد.

شانقی بیان کرد: در واحد‌های مرغداری و طیور روستایی استان نیز ارزیابی‌هایی صورت گرفت و بر اساس آن هیچ موردی از انتقال بیماری در این واحدها گزارش نشد.

وی افزود: بر اساس پایش ها و انجام یک هزار و ۶۰۰ مورد نمونه‌برداری، بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان فقط در تالاب میقان اراک مشاهده شده بود و سایر آبگیرها و سدهای سطح استان عاری از این بیماری بودند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، بازدید و پایش فعال و غیرفعال از واحدهای مرغداری‌های صنعتی ۳ هزار و ۷۶۷ مورد، طیور روستایی یک هزار و ۸۹۵ مورد، مراکز عرضه پرندگان زینتی ۴۰ مورد، کشتارگاه‌های طیور استان ۱۷۷ مورد و بازدید از تالاب‌ها، سدها و آبگیرهای استان ۱۹۰ مورد صورت گرفته است.

به گفته شانقی سه میلیون و ۴۵۵ هزار قطعه طیور نیز در مرغداری‌های ایمن‌سازی شدند.

وی ادامه داد: انجام واکسیناسیون پرسنل دامپزشکی و محیط زیست استان مرکزی، کارگران فعال در زمینه جمع‌آوری تلفات در تالاب، شستشو و ضدعفونی خودروهای حمل نهاده قبل از بارگیری و... از اقدامات انجام شده این اداره کل برای مقابله با شیوع احتمالی این بیماری در استان بوده‌ است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان داشت: از ۱۸ دی‌ماه تلفات پرندگان مهاجر قطع شد و پس از ۲۱ روز استان مرکزی از لحاظ بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پاک شناخته و اعلام شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول