اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت گل رز در آستانه روز مادر/ هر شاخه رُز 50 هزار تومان شد

رئیس صنف گل فروشان چهارمحال و بختیاری گفت: در هفته‌ای قرار داریم که بار گل با عنوان روز مادر خرید و فروش می‌شود و از ابتدای این هفته گل قیمت رز که معمولاً بیشتر مورد استقبال است افزایش 100 درصدی داشته است.

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت گل رز در آستانه روز مادر/ هر شاخه رُز 50 هزار تومان شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، گل یکی از هدایایی است که در اکثر مناسبات مورد استقبال قرار می‌گیرد که به مناسبت نزدیک بودن روز میلاد حضرت زهرا(س) و روز مادر گفت‌وگویی با رئیس صنف گل فروشان در خصوص افزایش قیمت گل تنظیم شده در ادامه می‌خوانید. 

عبدالرضا حیدری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد گفت: اکنون در هفته‌ای قرار داریم که بار گل با عنوان روز مادر خرید و فروش می‌ود و از ابتدای این هفته گل قیمت رز که معمولاً بیشتر مورد استقبال است افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.

رئیس صنف گل‌فروشان چهارمحال و بختیاری افزود: بازار گل مخصوصاً رز به دست دلالان افتاده است و بیشتر افزایش قیمت نیز به همین علت است که اگر مردم و یا همکاران این گل را تحریم کنند و کمتر بخرند قطعاً وضعیت بهتر خواهد شد.

وی ادامه داد: چندی پیش پیشنهاد تحریم گل رز را به همکاران داده بودیم اما متاسفانه عمل نکردند و خودسرانه این گل وارد بازار شد و همین امر به افزایش قیمت در آستانه روز مادر دامن زد.

فروش گل رز با قیمت ۵۰ هزار تومان در بازار

حیدری اظهار داشت: گل رز ممتاز چند روز گذشته با قیمت ۲۰ الی ۲۵ هزار تومان با بهترین کیفیت خریداری می‌شد اما همان گل امروز با قیمت ۴۰ هزار تومان خرید و با در نظر گرفتن سود ۳۵ تا ۴۰ درصدی باید با قیمت ۵۶ هزار تومان قیمت‌گذاری شود اما از آنجایی که با قیمت بیشتر از ۵۰ هزار تومان به فروش نمی‌رود در حال حاضر گل رز با قیمت ۵۰ هزار تومان در بازار به دست مشتری می‌رسد.

رئیس صنف گل فروشان با اشاره به اینکه احتمال افزایش قیمت همچنان وجود دارد، بیان کرد: قیمت گل وابسته به تقاضای مردم دارد و اگر تقاضا در بازار تهران افزایش یابد قیمت نیز افزایش می‌یابد و این تغییر قیمت بر روی کل بازار اثر می‌گذارد.

 وی با بیان اینکه سود گل شاخه بریده نسبت به گل ریشه‌دار یا گلدانی بیشتر است، گفت: پرتی کار، شکستگی در طول بار، سرمازدگی و هزینه بار مواردی هستند که بر عهده گلفروشان است و از این میزان سود تا حدودی جبران می‌شوند.

 رئیس صنف گل فروشان افزود: گل رز مصرف خوبی دارد و حتی به صورت تک شاخه هم استفاده می‌شود لذا یک گل لوکس و باکلاس شناخته شده است و در مناسبت‌ها اوج‌گیری این گل بالاتر از بقیه گل‌ها به چشم می‌خورد.

 تامین۲۰ درصدی نیاز مغازه از گلخانه‌های استان

 وی با بیان اینکه تنها ۱۰ الی ۲۰ درصد از نیاز مغازه‌اش از گلخانه‌های داخل استان تامین می‌شود، گفت: معمولاً نرخ گلخانه‌های اقصا نقاط کشور یکسان است اما از آنجایی که استان‌های اطراف گل‌های گلخانه استان را به صورت عمده و با قیمت بیشتر خریداری می‌کنند لذا در مناسبت‌های خاص گلخانه‌های استانی جواب گلفروشان داخلی را هم نمی‌دهند چه برسد به اینکه بخواهند محصولات خود را به این افراد بفروشنده لذا مجبوریم نیاز خود را از گلخانه‌های استان‌های اطراف وارد کنیم که همین امر نیز در گران شدن گل‌ها تاثیرگذار است.

حیدری افزود: گل‌میخک در حال حاضر دسته‌ای ۵۰ هزار تومان، لی‌لیوم شاخه‌ای ۹۰ هزار تومان (هر شاخه به عنوان یک دسته گل کارایی دارد) و نرگس بسته ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رود که جایگزین‌های مناسب برای گل رز هستند.

ردپای دلالان در بازار گل 

وی در پایان گفت: البته کرونا از سال ۹۹ ضرر هنگفتی به گلفروشان زد در حدی که گل‌هایشان را با وانت در بیابان رها کردند و در طول سال نیز در مناسبت‌هایی مانند محرم و صفر، رمضان و ... فروش خوبی ندارند و بیشترین درآمد آن‌ها در مناسبت‌های این چنینی است که دلالان و سودجویان از این امر برای افزایش قیمت گل به نفع خود استفاده می‌کنند.

با شنیدن این گفت‌وگو تاثیر عوامل مختلفی از جمله دلالان، مناسبت‌های خاص سال و از همه مهمتر ارتباط ضعیف گلخانه‌داران هم استانی با گلفروشان در افزایش قیمت گل مشهود است که در پیگیری بعدی به سراغ گلخانه‌داران خواهیم رفت.

 انتهای پیام/۶۸۰۳۶/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول