اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

۱۸ داستان برگزیده کتاب یوسف رونمایی می‌شود/ آغاز آموزش مجازی داستان‌نویسی دفاع مقدس

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: دوره یازدهم جایزه یوسف در سال ۱۴۰۱ را به مناسبت ۴۰ سالگی آزادسازی خرمشهر، به موضوع خرمشهر و آزادسازی آن اختصاص دادیم و پوستر و فراخوان آن نیز منتشر شده است.

۱۸ داستان برگزیده کتاب یوسف رونمایی می‌شود/ آغاز آموزش مجازی داستان‌نویسی دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نشست خبری اختتامیه جشنواره جایزه ادبی یوسف (داستان‌‌های کوتاه دفاع مقدس و مقاومت) پیش از ظهر امروز (چهارشنبه ۲۹ دی ماه) با حضور عباس بایرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، حبیب‌الله میرزایی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هرمزگان ازطریق وبینار، مسعود امیرخانی دبیر علمی دهمین دوره جایزه ادبی یوسف و اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی راهیان نور برگزار شد.

بایرامی: داستان‌های یوسف ظرفیت فیلم‌سازی دارند

در ابتدای این نشست عباس بایرامی، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با اشاره به اولویت برگزاری استانی جایزه ادبی یوسف بیان داشت: سیاست سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس همانند کنگره‌ی‌های شعر و ادبیات تمرکززدایی و استفاده از ظرفیت‌های استانی است. دفاع مقدس یک پدیده‌ بی‌نظیر است که می‌تواند یک محور و شعاع ادبی برای نسل‌های آینده قرار گیرد.

وی با تأکید بر اینکه دفاع هشت ساله ما این پیام را داشت که هیچ قدرت جهانی نمی‌تواند مردم ایران را به پشتوانه ولایت فقیه به زانو در آورد، افزود: جایزه ادبی یوسف به‌ دنبال همین موضوع است؛ ما در جریان این جایزه تاکنون افزایش تعداد شرکت‌کنندگان و نویسندگان را داشته‌ایم که نشان می‌دهد با فاصله گرفتن از دفاع مقدس معرفت مردم جوانان نسبت به این رخداد مهم کم نشده است.

بایرامی ابراز داشت: جوانان و نوجوانانی که انقلاب اسلامی و امام (ره) را ندیده‌اند، اما امروز دست به قلم شده‌اند و از رشادت نسلی سخن می‌گویند که آن‌ها را درک نکرده‌اند. ما به‌ دنبال استعدادیابی و آموزش در نوقلمان هستیم و معتقدیم که ظرفیت‌های بومی مناطق مختلف در نقاط کشور هنوز شناسایی نشده‌اند.

وی با اشاره به دهمین دوره جایزه یوسف ادامه داد: دوره یازدهم جایزه یوسف در سال ۱۴۰۱ به مناسبت ۴۰ سالگی آزادسازی خرمشهر، به موضوع خرمشهر و آزادسازی آن اختصاص دادیم و پوستر و فراخوان آن نیز منتشر شده است.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های ما فیلم‌نامه نویسی است و معتقدیم از بین داستان‌ها و سوژه‌های جایزه ادبی یوسف، ظرفیت خوبی برای فیلمنامه نویسی است و شدیداً نیازمند هستیم علاقه‌مندان و متخصصین این امر وارد شوند در این فضا خلق اثر کنند؛ البته در این زمینه مقداری عقب‌ماندگی وجود دارد و نیاز کار است. 

وی به تولید مستند ۱۰۰ قسمتی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با همکاری صدا و سیما اشاره کرد و گفت: حوزه‌ فیلم جذابیت زیادی برای مخاطبین دارد و ما در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس ظرفیت خوبی برای همکاری در این زمینه‌ها داریم و در بحث جایزه یوسف بسیاری از داستان‌های ما قابلیت سوژه کارهاری سینمایی و هنری دارند. 

بایرامی در ادامه از برگزاری بیست و سومین کنگره شعر دفاع مقدس در استان فارس، نوزدهمین اختتامیه کنگره کتاب سال دفاع مقدس با بررسی بیش از سه هزار کتاب و نهمین دوره کنگره ادبیات پایداری در استان چهارمحال و بختیاری خبر داد و تصریح کرد: کشورمان ایران یک کشور کاملاً فرهنگی و ادبی است و قابل تقدیر و تحلیل است که باید ببنیم چه‎گونه می‌توانیم آن‌ها را افزایش دهیم. 

میرزایی: کارگاه‌ مجید قیصری و محمدمهدی رسولی در هرمزگان برگزار می‌شود

حبیب‌الله میرزایی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هرمزگان از طریق وبینار گفت: استان هرمزگان در طول هشت سال دفاع مقدس ۱۵۰۰ شهید تقدیم به کشور و انقلاب اسلامی کرده است که وظیفه داریم در حد توانمان پیام شهدا را به نسل‌های آینده برسانیم.

وی به آمادگی استان هرمزگان برای میزبانی از اختتامیه این رویداد اشاره کرد و گفت: مقدمات میزبانی اختتامیه جایزه ادبی یوسف در استان هرمزگان فراهم شده است و تمام تلاش‌ها صورت گرفته تا چهارم بهمن‌ماه میزبان برگزیدگان دهمین دوره‌ جایزه ادبی «یوسف» در استان هرمزگان باشیم.

میرزایی بیان داشت: سال گذشته در حوزه داستان دفاع مقدس کارگاه‌های مختلفی را برگزار کردیم که موجب ارتقا سطح کیفی اثار ارسال شده به دهمین دوره‌ جایزه ادبی «یوسف» شد. امسال نیز در جریان اختتامیه جایزه یوسف برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است تا کارگاه‌هایی توسط مجید قیصری و محمدمهدی رسولی را در هرمزگان برگزار کنیم.

امیرخانی: ۱۸ داستان کوتان برگزیده جایزه «یوسف» شدند

آخرین سخنران این نشست مسعود امیرخانی دبیر علمی دهمین دوره جایزه ادبی یوسف بود. وی با بیان اینکه امسال در آستانه تولد ۱۰ سالگی جایزه ادبی یوسف هستیم، گفت: سال ۱۳۸۵ در چنین ایامی بود که مراسم پایانی اولین دوره جایزه ادبی «یوسف» را برگزار کردیم و امسال این رویداد به دهمین سال خود رسیده است.

امیرخانی ابراز داشت: استان هرمزگان به‌ واسطه‌ میزبانی کنگره شعر دفاع مقدس که با حضور بیش از ۳۰۰ شاعر برگزار شد، همواره برای ما جایگاه ویژه‌ای دارد؛ امیدوارم امسال نیز همکاران ما در این استان میزبان خوبی برای جایزه یوسف باشند.

وی ادامه داد: جایزه یوسف امسال در سه‌ بخش دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان سلامت در ۲ حوزه بزرگسال و نوجوان فراخوان داده بود و یک بخش ویژه‌ داستان شهدا داشتیم که در این بخش قصد داشتیم از رهگذر خلاقیت نویسندگان بتوانیم برشی از زندگی چند شهید هر استان را در قالب داستان با نگاه بومی معرفی کنیم.

دبیر علمی دهمین دوره جایزه ادبی یوسف اظهار داشت: برگزیدگان جایزه یوسف تهران به‌ دبیرخانه‌ مرکزی تهران می‌رسند و بهترین آثار بخش سراسری انتخاب می‌شوند. امسال نیز روند جایزه به این شکل برگزار شد که حاصل فراخوانی که داده شد دریافت سه هزار و ۴۴۶ اثر بود. از این تعداد ۱۸۱ اثر به‌عنوان برگزیدگان استانی انتخاب شدند.

وی افزود: در تهران کار داوری در مرحله‌ اول در بخش سراسری توسط ۲ گروه متشکل از اساتید قاسمعلی فراست، پرویز شیشه‌ران و مهدمهدی رسولی و میرشمس‌الدین فلاح‌هاشمی صورت گرفت و در نتیجه ۳۶ اثر به‌ عنوان نامزد دریافت جایزه انتخاب شدند. در مرحله نهایی بخش سراسری با افزوده شدن «مجید قیصری» داوری این ۳۶ نامزد برگزار شد و ۱۸ اثر به عنوان برگزیده نهایی دوره دهم جایزه یوسف انتخاب شدند. ما در این جایزه رتبه اول، دوم و سوم و چهار تقدیر ویژه در بخش‌های دفاع مقدس، مدافعان سلامت، دفاع از حرم و یک نویسنده استان میزبان را خواهیم داشت.

امیرخانی خاطرنشان کرد: از ۱۸ نفر برگزیده امسال ما ۱۶ نویسنده از بانوان کشورمان بودند که جای تبریک دارد. در بررسی که ما داشتیم امسال در بحث سوژه‌یابی و ساختار داستان با اشکالاتی در کلیت آثار روبرو بودیم که نشان می‌دهد نویسندگان جوان در مطالعه و تحقیق آثار مستند جنگ موفق نبوده‌اند. در حوزه‌ ساختار داستان‌ها نیز مشکلاتی بود که با آموزش مرتفع خواهد شد.

 آغاز آموزش مجازی داستان نویسی توسط سازمان تاریخ و ادبیات 

وی همچنین از آغاز آموزش مجازی داستان نویسی توسط سازمان تاریخ و ادبیات خبر داد و گفت: امروز آموزش مجازی در سطح ابتدایی آغاز شده است که امیدواریم با توجه به موضوع جایزه سال بعد که خرمشهر است این اتفاق ادامه‌دار باشد. علیرغم سرمایه‌گذاری و توجه ویژه‌ که امسال به بخش‌های شهدا و نوجوان داشتیم اما اثر برگزیده نداشتیم که قابل چاپ باشد.

دبیر علمی دهمین دوره جایزه ادبی یوسف ابراز داشت: در آیین اختتامیه افتخار حضور هیأت داوران شامل اساتید فراست، قیصری، رسولی و شیشه‌گران را خواهیم داشت و با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته در استان هرمزگان قرار است کارگاه‌های خوبی را در بخش‌های مختلف داستان‌نویسی داشته باشیم. همچنین مراسم جشن امضایی را نیز از آثار اساتید خواهیم داشت و کتاب یوسف، شامل ۱۸ داستان برگزیده را رونمایی خواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول