اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

ماجرای گرمایش مدرسه روستای گورمحمد تیزاب/ علمک گاز به مدرسه نیامده اما رادیاتورها نصب شده است

امروز در فضای مجازی خبری مطرح شد مبنی بر اینکه دانش‌آموزان یک مدرسه در دلفان استان لرستان با هیزم در کلاس درس، خود را گرم می‌کنند این در حالیست که مدرسه به سیستم گرمایشی رادیاتور قبل از نصب علمک گاز مجهز شده است.

ماجرای گرمایش مدرسه روستای گورمحمد تیزاب/ علمک گاز به مدرسه نیامده اما رادیاتورها نصب شده است

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: امروز در فضای مجازی خبری مطرح شد مبنی بر اینکه دانش‌آموزان یک مدرسه در دلفان استان لرستان با هیزم در کلاس درس، خود را گرم می‌کنند و تصاویری منتشر شد مبنی بر ایستادن تعدادی دانش‌آموز در کنار بخاری نفتی چکه‌ای.

برای پیگیری این موضوع به سراغ سازمان نوسازی مدارس رفتیم تا ببینیم چرا هنوز مدارسی داریم که بخاری نفتی و غیراستاندارد استفاده می‌کند.

مدرسه مطرح شده در روستای «گورمحمد تیزاب» دلفان از توابع استان لرستان قرار دارد و عکس‌هایی از فضای مدرسه در اختیارمان قرار گرفت. مبنی بر اینکه سیستم‌ گرمایشی رادیاتور برای این مدرسه نصب شده است. پس ماجرا چیست؟

* سیستم گرمایشی مدرسه قبل از نصب علمک گاز، نصب شده است

میثم حاجی‌پور مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان نوسازی مدارس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس درباره مدرسه روستای «گورمحمد تیزاب» دلفان، گفت: اداره‌کل نوسازی مدارس استان لرستان در سال‌جاری به استانداردسازی سیستم گرمایشی این مدرسه اقدام کرد و همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید کلاس درس به رادیاتور مجهز شده است.

وی اضافه کرد: نکته درباره این مدرسه این هست که گازکشی در این منطقه به تازگی انجام شده است و هنوز علمک گاز به این مدرسه نرسیده است اما سیستم گرمایشی آن را نصب کرده‌ایم؛ با توجه به شروع کلاس‌ها، مدرسه تا نصب علمک از بخاری نفتی استاندارد باید استفاده کند تا گازکشی تکمیل شود.

مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه رادیاتور یکی از سیستم‌های گرمایشی استاندارد است که در کلاس‌های درس استفاده می‌کنیم، افزود: در واقع مدارسی که تعداد کلاس درس کمی دارند، از پکیج زمینی برای سیستم گرمایش استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: همکاران‌مان برای این روستا، شرایط را به‌گونه‌ای فراهم کردند که حتی وقتی گاز هم به روستا نیامده بود، می‌توانستند از مشعل گازوئیلی استفاده کنند.

*هرجایی زیرساخت مناسب برای استانداردسازی گرمایش کلاس درس وجود داشته باشد، اقدام می‌کنیم

حاجی‌پور ادامه داد: حتی در روستاهایی که فواصل بسیاری با مراکز شهرها دارد، نوسازی وظیفه خودش می‌داند و نسبت به استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس اقدام می‌کند و همینجا هم مجدد اعلام می‌کنیم که هرجایی زیرساخت مناسب برای استانداردسازی گرمایش کلاس درس را داشته باشد اعم از گاز و برق، حتما نسبت به استانداردسازی آن با سرعت خیلی زیاد اقدام می‌کنیم و تا امروز هم همین کار را انجام دادیم.

وی افزود: تا چند سال گذشته بیش از 130 هزار کلاس درس با بخاری‌های نفتی گرم می‌شدند که امروز این عدد کاهش بسیار محسوسی پیدا کرده است و سیستم‌های گرمایشی بیش از 90 هزار کلاس درس را توانستیم استاندارد کنیم و اکنون از رادیاتور استفاده می‌کنند و کاملا ایمن هستند.

مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان نوسازی مدارس کشور اضافه کرد: مابقی کلاس‌های درسی هم که باقی مانده است یا قراردادهای آنها منعقد شده تا توسط پیمانکاران در سال جاری انجام شود و یا آن روستاها زیرساخت کافی را ندارند یعنی در واقع روستا گاز شهری یا برق ندارند و امکان اینکه بتوان گرمایش آنها را استاندارد کرد، نبوده است.

وی با بیان اینکه نوسازی مدارس با تمام توان خودش سعی می‌کند تا همین میزان باقیمانده را تا جایی که زیرساخت وجود داشته باشد، انجام دهد و همه کلاس‌ها را ایمن کند، اظهار کرد: انتشار این قبیل اخبار جز باعث ناامید کردن مردم و بی‌ارزش کردن  زحماتی که برای بچه‌های این کشور کشیده می‌شود، هدفی ندارد؛ ان‌شاءالله به زودی آنقدر زیرساخت‌ها گسترش پیدا کند حتی تا دورترین روستاها گازکشی انجام شود تا بتوانیم گرمایش این مدارس را استاندارد کنیم.  

*حدود 47 هزار بخاری گازی یا نفتی اکنون در کلاس‌های درس وجود دارد

مهراله رخشانی‌مهر معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز در خصوص استانداردسازی سامانه‌های گرمایشی مدارس، اظهار کرد: در سال 1396، جمع‌آوری بخاری‌های نفتی با توجه به خطرآفرین بودن آنها در مدارس، به عنوان اولویت کاری این سازمان قرار گرفت؛ در ابتدای سال 1396، در حدود 145 هزار کلاس درس با بخاری‌های نفتی و گازی گرم می‌شد و برنامه‌ریزی جامع برای حذف آنها در سال 1397 آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه استانداردسازی سامانه‌های گرمایشی مدارس یکی از اولویت‌های اصلی مجموعه عمرانی آموزش و پرورش بود، خاطر نشان کرد: طی سال‌های 1396 تا 1399، سامانه گرمایشی قریب به 98 هزار کلاس درس استانداردسازی شد و حدود 47 هزار بخاری گازی یا نفتی اکنون در کلاس‌های درس وجود دارد که برنامه‌ریزی لازم برای جایگزینی آنها با سامانه‌های استاندارد به انجام رسیده است.

رخشانی‌مهر با بیان اینکه پیگیری‌های لازم در خصوص جایگزینی سامانه‌های استاندارد با بخاری‌های نفتی و گازی به صورت جدی انجام شده است، گفت: در هر منطقه که علمک گاز تا جلوی درِ مدرسه رفته باشد، بخاری‌های نفتی جمع‌آوری شده و به جای آنها سامانه‌های گرمایشی استاندارد جایگزین شده است.

به گزارش فارس، امیدواریم هرچه زودتر تمام مدارس کشور از حیث ایمن بودن فضا و ایمن بودن تجهیزات گرمایشی و سرمایشی به‌گونه‌ای باشد که نگرانی برای تحصیل فرزندان‌مان در ساعات مدرسه نداشته باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول