اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

حمایت همه جانبه قرقیزها از مردم قزاقستان در حوادث آلماتی

رئیس جمهور قرقیزستان گفت: جامعه قرقیزستان همبستگی خود را نشان داد و برای حمایت از مردم قزاقستان بسیج شد.

حمایت همه جانبه قرقیزها از مردم قزاقستان در حوادث آلماتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان در مصاحبه با «قزاقستانسکایا پراودا » در مورد وضعیت فعلی و چشم انداز توسعه همکاری قزاقستان و قرقیزستان گفت و گو کرد.

«جباراف» خاطرنشان کرد: قرقیزستان با همدلی فراوان حوادث غم انگیز اخیر را پذیرفت و ما همراه با مردم برادر قزاقستان در رابطه با قربانیان عزادار هستیم و این غم بزرگی است که برای همه ما مشترک است.

رئیس جمهور قرقیزستان در مصاحبه خود خاطرنشان کرد که قرقیزستان از تلاش‌های «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان، برای تثبیت اوضاع سیاسی داخلی و اقدامات قاطع وی برای دفع تهاجم تروریستی برنامه ریزی شده علیه قزاقستان حمایت می‌کند.

«جباراف» در ادامه گفت و گوی خود افزود: ما لحظه‌ای در لزوم کمک رسانی در این مبارزه شک نکردیم و نمایندگان خود را به عنوان بخشی از نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی اعزام کردیم. من مطمئن هستم که مقامات قزاقستان دقیقاً کسانی را که مقصر مرگ مردم و سازماندهی شورش‌های دسته جمعی با هدف به دست گرفتن اجباری قدرت هستند، پیدا کرده و محاکمه خواهند کرد. در عین حال، شهروندان بی گناه نباید در جریان دادرسی متضرر شوند.

به گفته رئیس جمهور قرقیزستان، در جریان این حوادث جامعه مدنی قرقیزستان نیز همبستگی خود را نشان داد و برای حمایت از مردم قزاقستان بسیج شد. داوطلبان قرقیزی به قزاقستانی‌هایی که بدون برنامه ریزی در فرودگاه «ماناس» پیاده شدند، در اسکان، غذا و حمل و نقل کمک کردند. این انسانیت و روحیه کمک متقابل در روابط بین دو قوم خویشاوند است.

رئیس جمهور قرقیزستان در پاسخ به این سوال که روابط قرقیزستان و قزاقستان در آینده چگونه توسعه خواهد یافت، گفت: قرقیزستان از روند دوستانه رئیس جمهور قزاقستان، برای تقویت بیشتر روابط دو کشور استقبال می‌کند. در جلسه‌ای مشترک که در ماه مارس 2021 برگزار شده بود، وی به من اطمینان داد که قرقیزستان را نه تنها به عنوان متحد، بلکه به عنوان یک کشور برادر می‌داند و همیشه آماده حمایت از مردم قرقیزستان است. البته ما هم قدردان آن هستیم. در واقع، مردم برادر ما همیشه در دوستی و هماهنگی زندگی کرده‌اند، به ویژه در زمان‌های سخت دست یاری به سوی یکدیگر دراز کرده‌اند. قرقیزها مصمم هستند که با قزاق‌ها اینگونه زندگی کنند و با هم به آینده قدم بگذارند.

رئیس دولت قرقیزستان خاطرنشان کرد که در سال 2022 سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین قرقیزستان مستقل و قزاقستان جشن گرفته می‌شود و در این راستا قرار است قرقیزستان میزبان «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه قرقیزستان و قزاقستان مواضع مشابهی در مورد موضوعات منطقه و جهان دارند، گفت: در سازمان‌های بین المللی، منطقه‌ای و همگرایی مانند سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا، سازمان پیمان امنیت جمعی، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان شانگهای، کشورهای مشترک المنافع از نزدیک با یکدیگر همکاری و حمایت می‌کنیم.

«جباراف» خاطر نشان کرد: کشورهای ما به دلیل رویدادهای شناخته شده در خاورمیانه و افغانستان و همچنین بیماری همه گیر ویروس کرونا که سلامت عمومی و اقتصاد را به شدت تضعیف کرده است، مشترکاً با چالش‌ها و تهدیدهای جدیدی روبرو هستند. من امیدوارم که در یکی دو سال آینده، مشارکت استراتژیک بین قرقیزستان و قزاقستان به سطح کیفی جدیدی از توسعه ارتقا یابد و واقعاً منحصر به فرد و نمونه باشد. قرقیزستان به نوبه خود تمام تلاش خود را برای این امر انجام خواهد داد.

یاد آوری می‌شود که قزاقستان یکی از بزرگترین شرکای تجاری قرقیزستان و یکی از سرمایه گذاران اصلی این کشور است. طی 15 سال گذشته، قزاقستان بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول