اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

نارضایتی اراکی‌ها از پرداخت پول زمین مسکن ملی/ قرار بود زمین رایگان در اختیار مردم قرار گیرد!

بنا به تصمیم مدیران راه و شهرسازی برای اولین‌بار در کشور طرح مسکن ملی اراک در اراضی اوقافی به اجرا در می‌آید که اخذ حق‌پذیره اوقاف و افزوده شدن چندین میلیون به آورده متقاضیان مسکن باعث نارضایتی‌ فراوان متقاضیان طرح شده است، این در حالی است که قرار است زمین طرح مسکن ملی رایگان در اختیار مردم قرار گیرد.

نارضایتی اراکی‌ها از پرداخت پول زمین مسکن ملی/ قرار بود زمین رایگان در اختیار مردم قرار گیرد!

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ مسکن ملی واژه‌ای امیدبخش برای خانه‌دار شدن در این شرایط سخت اقتصادی است، واژه‌ای که شنیدنش امید را در دل‌ها جوانه‌ می‌زند و آرزوی خانه‌دار شدن برای بسیاری از مستاجران را برآورده می‌کند.

طی سه سال اخیر که قیمت مسکن به یک باره افزایش یافت و استان مرکزی به عنوان دومین استان گران کشور از نظر قیمت مسکن لقب گرفت، موضوع مسکن به یکی از دغدغه‌های جدی مردم تبدیل شد، چرا که حقوق‌های پایین و هزینه‌های بالا کفاف زندگی مستاجری را نمی‌دهد و به قول معروف دیگر مستاجری خوش‌نشینی نیست.

با وعده دولت مبنی بر اجرای طرح مسکن ملی، بسیاری از افراد به امید خانه‌دار شدن اقدام به ثبت‌نام در طرح ملی مسکن کردند که استان مرکزی و شهر اراک نیز از این قائله مستثنی نماند.

بر اساس سهمیه ابلاغی در استان مرکزی ۶۱ هزار و ۱۲۷ واحد احداث خواهد شد که از این میزان  8 هزار و 100 واحد در اراک، ۱۹ هزار واحد در شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران و مابقی در سایر شهرها ساخته می‌شود که حال پس از تعیین تکلیف ثبت‌نام کنندگان و انجام قرعه‌کشی و ورود به مرحله واریز حق آورده متقاضیان، اخبار اوقافی بودن زمین مسکن‌های طرح اقدام ملی با حواشی بسیاری در شهر اراک مواجه شد و موجی از نارضایتی‌ها را به همراه داشت.

 با توجه به کمبود زمین در اراک، یکی از شیوه‌های تامین زمین استفاده از اراضی اوقافی بود

اقدامی تعجب‌ برانگیز که مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در این رابطه می‌گوید: در راستای تحقق اهداف نهضت ملی مسکن با توجه به کمبود زمین در اراک، یکی از شیوه‌های تامین زمین استفاده از اراضی اوقافی بود که در شهر اراک برای اولین بار در کشور از این فرمول استفاده شد.

احمد مرزبان می‌افزاید: حدود ۷۰ هکتار از اراضی اوقافی به محدوده الحاق شد و بعد از الحاق طراحی صورت گرفته، در حوزه مجموعه ۸۱۰۰ واحد جانمایی و تغییر کاربری از زراعی به مسکونی انجام شده و افراد واجدین شرایط تا ۳۰ دی مهلت دارند ۲۶ میلیون پذیره به حساب اداره اوقاف و ۴۰ میلیون تومان به حساب مسدودی خود در بانک مسکن را پرداخت کنند.

وزیر راه باید درباره علت اخذ ۳۰ میلیونی از هر متقاضی بابت حق پذیره اوقاف پاسخ دهد

اوقافی بودن زمین‌های طرح ملی مسکن در اراک و گلایه‌های مردمی از افزوده شدن سهم اوقاف به آورده آنها واکنش نماینده مجلس را به نیز به دنبال داشت به طوری که علی اکبر کریمی اظهار کرد: دریافت مبالغ اضافه از متقاضیان مسکن در اراک با وجود وعده رایگان بودن زمین پروژه‌های مسکن ملی توجیه قانونی ندارد و وزیر راه و شهرسازی باید درباره علت اخذ  ۳۰ میلیون تومان از هر متقاضی بابت حق پذیره اوقاف پاسخ دهد.

به گفته وی با وجود وعده رایگان بودن زمین پروژه‌های مسکن ملی این اقدام فاقد توجیه قانونی بوده و مغایر رویکرد اصلی دولت در طرح مسکن ملی و تأمین مسکن برای مردم با کم‌ترین هزینه است.

مطابق قوانین و مقررات ناظر بر پروژه‌های مسکن ملی، زمین محل اجرای این پروژه‌ها باید به طور رایگان تأمین شود و انتخاب ۷۰ هکتار زمین اوقافی برای ساخت ۸۱۰۰ واحد مسکونی در طرح مسکن ملی موجب گران‌تر هزینه تمام شده ساخت این واحدها شده که مغایر با اهداف دولت در تامین مسکن ارزان‌قیمت برای مردم است.

 26 میلیون تومان اعلامی تنها 40 درصد قیمت واقعی زمین است

هرچند اداره اوقاف و امور خیریه استان در پاسخ به انتقادات اعلام کرده است:  26 میلیون تومان اعلامی تنها 40 درصد قیمت واقعی زمین است و امکان بخشیده شدن آن وجود ندارد.

حجت‌الاسلام واحدی امروز در جلسه شورای مسکن استان اعلام کرد: اگر مردم هزینه را در موعد مقرر پرداخت نکنند، افراد جدید جایگزین خواهند شد.

وی اظهار کرد: به دلیل نبود زمین در اراضی دولتی تفاهمنامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی با سازمان اوقاف و امور خیریه کشور جهت مشارکت و معرفی زمین مناسب در این طرح منعقد شد، این مهم در کلانشهر اراک با دعوت از اداره کل اوقاف و امور خیریه و معرفی یک قطعه زمین ۶۵ هکتاری از اراضی موقوفه وارد فاز مطالعاتی و عملیاتی شده و در نهایت تعریف طرح اقدام ملی مسکن اراک در اراضی موقوفه واقع در کمربندی شمالی به تصویب تمامی مقامات استانی و ملی رسید.

وزیر راه جلوی دریافت پول زمین بابت مسکن ملی از مردم را بگیرد

 محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این اعلام کرده بود: وزیر راه جلوی دریافت پول زمین بابت مسکن ملی از مردم را بگیرد.

وی با بیان اینکه نباید از مردم برای ساخت مسکن ملی مبلغی بابت زمین دریافت شود، گفت: از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهم به این موضوع ورود کرده و مانع دریافت پول از مردمی شود که عموما از قشر ضعیف جامعه هستند.

در هیچ نقطه‌ای از کشور مردم در طرح ملی مسکن پولی بابت زمین نمی‌دهند

یک انبوه ساز استان مرکزی نیز در این رابطه به خبرنگار فارس در اراک گفت: وزیر راه و شهرسازی بارها اعلام کرد قرار است برای نهضت مسکن زمین رایگان تامین شود، اما اینکه مسوولان می‌گویند در شهر اراک زمین دولتی در اختیار ندارند تا از آن برای ساخت و ساز استفاده کنند و ناچار شدند از زمین‌های اوقافی استفاده کنند، گناه مردم نیست.

حسینی افزود: این ظلم در حق مردم اراک است که برای تهیه مسکن ملی پولی بابت زمین پرداخت کنند، در حالی که فلسفه نهضت مسکن ساخت مسکن ارزان قیمت برای مردم است و در هیچ نقطه‌ای از کشور مردم در طرح ملی مسکن پولی بابت زمین نمی‌دهند.

وی بیان داشت: اینکه مسوولان ناچار شدند به دلیل نبود زمین با اداره اوقاف و امورخیریه وارد توافق شده و زمین‌ مزروعی اوقافی را برای ساخت و ساز در نظر بگیرند دلیلی نمی‌شود که مردم هزینه آن را پرداخت کنند، مردم نباید پولی بابت زمین اقدام ملی مسکن پرداخت کنند، این مشکل ربطی به مردم ندارد و بهتر است اداره راه و شهرسازی خوب هزینه خرید این زمین را تقبل نکند نه اینکه پول زمین را از مردم بگیرد و برای آنها خانه بسازد.

به گزارش فارس حال باید دید تکلیف این نارضایتی مردم به کجا کشیده می‌شود و وزیر راه و شهرسازی چه پاسخی به این نارضایتی می‌دهد.

انتهای پیام/  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول