اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

برداشت بی‌رویه خاک؛ پاشنه آشیل جنگل‌های هیرکانی مازندران

یک پژوهشگر با اشاره به اینکه جنگل‌های هیرکانی به لحاظ خاک‌های موجود آسیب‌پذیر هستند، گفت: موضوع مهم اینکه هرنوع برداشت بی‌رویه از خاک‌های موجود و جنگلی و یا هرنوع اقدامی که منجر به فرسایش جنگل‌های هیرکانی شود منجر به نابودی جنگل‌ها خواهد شد.

برداشت بی‌رویه خاک؛ پاشنه آشیل جنگل‌های هیرکانی مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، برخی همه زیبایی‌هایی جنگل را به درختانش می‌دانند درحالی‌که باید بدانیم همه زیبایی و تمام هستی جنگل به درختانش نیست، باید بدانیم حیات در جنگل تنها با درختان آغاز نشده بلکه مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم دادند تا جنگل به وجود آمده و برای ماندگاری نیز این عوامل باید در کنار هن باشند تا جنگل وجود داشته باشد.

نکته مهم این است که جنگل زمانی اهمیت دارد که زنجیره حیات آن حفظ ‏شود که در این گزارش به اهمیت حفاظت از خاک در جنگل اشاره شده است.

همایون خوشروان یک پژوهشگر در گفت‌وگویی، اظهار کرد: در ارتباط با آسیب‌پذیری جنگل‌های هیرکانی مازندران و استان‌های شمالی اخیرا تحقیقی انجام دادم و واقعیت این است طی دوره کواترنری یعنی عصر دوران چهارم زمین‌شناسی شرایط اقلیمی در استان‌های شمالی به‌ویژه مازندران به‌گونه‌ای نبوده که از آب و هوای معتدل و با بارندگی مناسب برخوردار باشیم.

وی افزود: در کواترنری باتوجه به فازهای یخچالی و بین یخچالی باتوجه به اینکه در دنیا فعالیت داشته بارها اقلیم منطقه دستخوش تغییر شده و دوره‌های نوسانی گرم تسلط و حاکمیت روی استان و سایر استان‌های ساحلی کشور پیدا کرده است.

این پژوهشگر بیان کرد: براساس نمونه‌برداری که از رسوبات رخنمون در منطقه خوشرودپی روی تپه ماهورهای بخش جنوبی روستا و آنالیز انجام شده بر روی این رسوبات، متوجه شدیم که دو نوع رسوب عمده شامل رسوبات نسبتا قهوه‌ای روشن تا سفید که حاوی عناصر کربناته متشکل از دانه‌های ماسه، فیلت و مقدار کمی رس و رسوباتی که قهوه‌ای تیره و مملو از رس و فیلت است در منطقه داریم.

خوشروان ادامه داد: این رسوبات محل‌های خشک و قاره‌ای هستند و براساس آنالیزهای شیمیایی هم که بر روی این نمونه‌های رسوبی انجام دادیم مشخص شده که درصد مواد فلزی مثل منیزیم و آهن در درون این رسوبات نسبتا بالا بوده و به نوعی حکایت از این نکته می‌کند که این رسوبات متعلق به مناطق قاره‌ای است بنابراین حاکمیت آب و هوای گرم را باتوجه به این رسوبات توانستیم تشخیص دهیم.

*تحقیقات علمی بر روی خاک‌های مازندران

وی تصریح کرد: شواهد رسوب‌شناختی گذشته در کواترنری در منطقه البرز شمالی در مازندران حاکی از این است که در ادوار گذشته شرایط آب و هوایی گرم و حتی گرم و خشک را تجربه کردیم.

این پژوهشگر اضافه کرد: ممکن است تحت تاثیر شرایط اقلیمی ما مجددا این شرایط را داشته باشیم؛ وقتی این شرایط اتفاق بیفتد جنگل‌های ما دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند و بسیاری از درختان تحت تاثیر گرمایش از بین خواهد رفت.

خوشروان اظهار کرد: نکته اساسی این بوده، لازم است  آمادگی لازم را برای مقابله با تهدیدها از هم‌اکنون در دستور کار داشته باشیم تا بتوانیم جلوی مشکلات را بگیریم.

وی با اعلام اینکه بررسی که بر روی ضخامت خاک‌های جنگل‌های هیرکانی انجام دادیم متوجه شدیم ضخامت خاک‌ها در برخی مناطق طبق تپه‌ماهورهای بابل تا ساری از ضخامت کمی برخوردار است، افزود: وجود موادآلی در این ضخامت کم باعث شده پوشش گیاهی تقریبا متراکمی را در این منطقه داشته باشیم؛ خاک‌هایی که در زیر افق پوشش گیاهی خاک قرار گرفتند عمدتا ازنظر حضور مواد آلی درصد مواد آلی پایین است عمدتا مربوط به محیط‌های قاره‌ای هستند و از کاتیون‌های و آنیون‌های خوبی برخوردار هستند ولی ازنظر مواد آلی می‌توان گفت خاک‌های فقیری هستند.

این پژوهشگر با بیان اینکه جنگل‌های هیرکانی به لحاظ خاک‌های موجود آسیب‌پذیر هستند، تصریح کرد: موضوع مهم اینکه هرنوع برداشت بی‌رویه از خاک‌های موجود و جنگلی و یا هرنوع اقدامی که منجر به فرسایش جنگل‌های هیرکانی شود منجر به نابودی جنگل‌ها خواهد شد و متاسفانه دیگر راه برگشتی برای اینکه جنگل‌ها بخواهند مجددا خودشان را به وجود بیاورند، وجود ندارد.

خوشروان یادآور شد: لازم است در این عصر اقدامات لازم را برای بهبود اوضاع و حفاظت از جنگل‌ها انجام دهیم.

*ضرورت حفظ خاک‌های جنگلی

وی با تاکید بر اینکه حفاظت از جنگل‌ها فقط به معنای حفاظت از درختان نیست، خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین کاری که باید انجام دهیم حفاظت از خاک‌هایی است که بستر این جنگل‌ها را می‌پوشانند و این جنگل‌ها دارند از این خاک‌ها تغذیه می‌کنند.

این پژوهشگر بیان کرد:  اگر بتوانیم با ممانعت از اقداماتی که باعث فرسایش این خاک می‌شود که مهم‌ترین آنها برداشت بی‌رویه خاک برای خرید و فروش خاک جنگلی و یا افراد بومی و گردشگرانی که خاک‌های جنگلی را برداشت کرده و به شهر منتقل می‌کنند یا خاک‌های جنگلی که در معرض سیلاب‌ها قرار می‌گیرند و رودخانه‌ها در مواقع سیلابی آنها را از بین می‌برند و حتی ساخت جاده‌ها که منجر به از بین رفتن سطح وسیعی از جنگل‌ها می‌شوند با مدیریت صحیح بر روی بهره‌برداری از  منابع طبیعی و معدنی می‌توانیم راه‌هایی را انتخاب کنیم که با حفاظت از جنگل‌های هیرکانی ختم شود و برای نسل‌های آینده این میراث را حفظ کرده و از اتفاقات شومی که باعث از بین رفتن بسیاری از خاک‌ها جلوگیری کنیم.

*ممنوع بودن هرگونه برداشت از جنگل

فتح‌الله غفاری معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران _ منطقه ساری نیز در این‌باره با اشاره به اهمیت حفاظت از خاک جنگل، اظهار کرد: هرگونه برداشت از جنگل اعم از چوب، محصولات فرعی و خاک به‌طور کلی ممنوع است مگر اینکه در قالب طرحی تعریف شده باشد.

وی با بیان اینکه خاک مهم‌ترین عنصر در جنگل است، افزود:  یک سانتی‌متر خاک برای اینکه تولید شود صدها سال زمان می‌برد پس باید گفت حفظ این عنصر از اهمیت بسزایی برخوردار است.

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران _ منطقه ساری بیان کرد: اگر درختی در جنگل بین برود می‌توانیم دوباره بکاریم، ولی اگر خاک عرصه از بین رود برای همیشه آن منطقه از دسترس خارج می‌شود‌.

غفاری یادآور شد: نخستین وظیفه ما حفظ خاک است و اجازه نداریم از خاک جنگل برداشت کنیم.

وی در پایان گفت: برداشت خاک در هر شرایطی ممنوع است و سازمان جنگل‌ها برخورد با این مهم در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/غ/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول