اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

مروری بر اطلاعات هشتگانه قبض برق الکترونیکی/مقایسه مصرف مشترکان خانگی با همسایه‌ها

اطلاعات 8 گانه قبض برق الکترونیکی در برنامه »برق ایران« می‌تواند مقدمات کاهش مصرف را برای مشترکان خانگی مهیا کند.

مروری بر اطلاعات هشتگانه قبض برق الکترونیکی/مقایسه مصرف مشترکان خانگی با همسایه‌ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، صرفه‌جویی در مصرف برق نیاز به الزاماتی دارد که مهمترین آن اطلاع دقیق شرح مصرف برق در طول یک ماه برای مشترک خانگی است. بر همین اساس، شرکت توانیر از سال گذشته مشابه کشورهای توسعه یافته همزمان با شروع فرآیند الکترونیکی شدن قبض‌های برق، اطلاعات تشریحی میزان مصرف هر مشترک خانگی را به تفضیل در 8 بخش ارائه کرد.

بر این اساس اطلاعات مازاد قبض‌های کاغذی قدیمی سبب می‌شود تا مشترکان خانگی برق در گام ابتدایی از جزئیات میزان مصرف ماهانه خود اطلاع کسب کنند، سپس مقدار استفاده خود از برق را با مشترکان همجوار و همچنین مشترکان همشهری خود مقایسه کرده و در نهایت با توجه به توصیه‌های قید شده زمینه صرفه‎ جویی در مصرف را مهیا کنند.

همانطور که عنوان شد، قبوض برق الکترونیکی با هدف اطلاع رسانی دقیق به مشترکین به منظور بهبود مصرف بخش خانگی طراحی شده است.

*مقایسه مصرف برق هر مشترک با همسایه‌ها و همشهری‌ها

بر همین اساس نخستین بخش یک قبض برق الکترونیکی همانند قبوض برق کاغذی شامل اطلاعات ثبتی و مصرف انرژی مشترکین و بهای مصرفی برق است اما نخستین بخش اضافه شده به قبض‌های برق الکترونیکی، نمودارهای میله‌ای است که مقدار متوسط مصرف ماهانه مشترک را با مشترکین همسایه و مشترکین همشهری نشان می‌دهد.

مشترک برق خانگی در این بخش می‌تواند ضمن اطلاع از مصرف ماهانه خود، میزان مصرف برق استفاده شده را با مشترکین همجوار و همچنین مشترکان همشهری مقایسه کرده و با براورد دقیقی سطح مصرف خود را نسبت به الگوی مصرف بررسی کند.

*نمادهای گرافیکی اطلاع از مصرف برق

بخش دوم قبض برق الکترونیکی، ، نمودار داشبوردی که فاصله میزان متوسط مصرف ماهانه برق مشترک را با سقف الگوی مصرف و بیش از دو برابر الگوی مصرف نشان می دهد. همچنین در کنار این نمودار داشبوردی یک نمودار ستونی در بخش سوم وجود دارد که با توجه به الگوی مصرف مشترک خانگی در دوره مشابه، میزان مصرف در ماه‌آتی را پیش بینی کرده و اگر مشترک روند افزایش مصرف برق را در پیش گرفته باشد به وی هشدار افزایش مصرف برق می‌دهد.

توجه به نمادهای گرافیکی در نظر گرفته شده می‌تواند شرایط مقایسه مصرف برق مشترک با استاندارهای مصرف برق کشور را در یک نگاه مهیا کرده و در این حوزه مقدمات آگاهی بخشی به همه مشترکان خانگی را مهیا کند.

*چند درصد همشهریان کمتر از شما برق مصرف می‌کنند؟

در چهارمین بخش قبض برق، دسته مصرفی مشترک خانگی در قالب 4 دسته، کم مصرف، خوش مصرف، پرمصرف و بد مصرف به وی اطلاع رسانی شده و در یک آمار و ارقام جالب، جایگاه مصرف مشترک خانگی در بین کل مشترکان برق خانگی شهر محل سکونت نمایش داده می‌شود.

در این بخش مشترک برق متوجه می‌شود؛ چند درصد از مشترکان برق خانگی همشهری او کمتر از میزان مصرف برق این مشترک از برق استفاده می‌کنند. همچنین اطلاعات کل مشترکان برق مستقر در شهر محل سکونت وی نیز نمایش داده می‌شود.

در بخش پنجم نیز، اطلاعات مبلغ قابل پرداخت به همراه مهلت پرداخت قبض برق در کنار مشخصات کیفیت برق رسیده به مشترک خانگی و همچنین تخفیف ناشی از کاهش مصرف نسبت به دوره مشابه سال گذشته نمایش داده می‌شود.

همچنین در بهش ششم قبض برق الکترونیکی میزان افزایش مصرف برق نسبت به دوره مشابه سال گذشته هویدا شده و اگر مشترکان خانگی روند افزایش مصرف در پیش گرفته باشند در این قسمت با هشدار مواجه می‌شوند.

*بیشتر بدانیم تا بهتر مصرف کنیم

2 بخش پایانی قبوض برق الکترونیکی شامل مشخصات مامور اداره برق است که برای قرآئت کنتور به واحد مسکونی مراجعه کرده و همچنین تاریخ قرائت بعدی به مشترک خانگی اعمال می‌شود تا از هر گونه سوء استفاده افراد سود جو در این حوزه جلوگیری به عمل آید.

همچنین در بخش پایانی قبوض برق الکترونیکی، نکات مورد تاکید به منظور اصلاح الگوی مصرف برق هر مشترک به وی اعلام می‌شود تا از این طریق مشترک خانگی پس از آگاهی تفضیلی از میزان مصرف خود در صورت لازم مقدمات کاهش مصرف را فراهم کند.

*قبض الکترونیکی از تنها از برنامه برق ایران قابل دریافت است

با توجه به نکات بیان شده، شرح تفضیلی مصرف در قبوض الکترونیکی برق می‌تواند در کاهش مصرف و استفاده از مشوق‌های در نظر گرفته شده توسط توانیر بسیار موثر واقع شود. بر این اساس تنها راه اخذ اطلاعات تفضیلی قبض برق الکترونیک، سامانه برق ایران (برق من) است. این نرم افزار به صورت 2 نسخه تلفن همراه و وب سایت آماده خدمت‌رسانی به مردم است.

در همین راستا مشترکان برق خانگی می‌توانند این برنامه کاربردی را از برای نسخه تلفن همراه از «اینجا» و نسخه سایت را از «اینجا» دریافت کنند. مشترکان برق خانگی می‌توانند با ثبت شماره شناسه قبض خود یا شماره همراه نسبت به دریافت قبض برق الکترونیکی اقدام کنند.

بر این اساس، ابوذر صالحی، مدیرکل دفتر روابط‌عمومی و امور بین الملل توانیر ضمن درخواست از مردم برای نصب برنامه «برق ایران» روی تلفن همراه خود، گفت: «با توجه به مصوبات جدید برقی دولت، استفاده از برنامه برق ایران می‌تواند نقش قابل توجهی در بهره‌مندی مشترکان از تشویقات این مصوبه و اصلاح الگوی مصرف ایفا کند.»

هم اکنون تعداد کاربران سامانه برق ایران به عنوان تنها مرجع صادر کننده قبض برق الکترونیکی در مقایسه با بیش از 30 میلیون مشترک خانگی برق عدد بسیار ناچیزی است و مردم با استفاده از این برنامه می‌توانند از مزایای آن بهره مند شده و قبض الکترونیکی خود را دریافت کنند.

انتها پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول