اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

عقب‌نشینی 11 هزار و 630 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار از 5.5 هزار میلیارد تومان فراتر رفت

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با عقب‌نشینی 11 هزار و 630 واحد دیگر همراه شد.

عقب‌نشینی 11 هزار و 630 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار از 5.5 هزار میلیارد تومان فراتر رفت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران اولین روز کاری هفته را با روند کاملاً ریزشی شروع کرد، به گونه‌ای که شاخص کل امروز با کاهش 11630 واحد به رقم یک میلیون و 322 هزار و 634 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن امروز با کاهش 3573 واحد به رقم 350 هزار و 194 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به رقم 5 میلیون و300 هزار میلیارد تومان رسید که این ارزش در سال گذشته به حدود 7 میلیون میلیارد تومان رسیده بود.

معامله‌گران امروز بیش از 4.7 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 309 هزار فقره معامله و به ارزش 2 هزار و 766 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس به رنگ قرمز درآمدند که نشان از کاهش شاخص‌ها دارد، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزش 0.87 درصد کاهش یافتند.

شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن یک درصد کاهش یافتند، شاخص آزاد شناور 0.95درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس یک درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس 71 صدم درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای صنعتی گل‌گهر، گسترش نفت و گاز پارسیان، بانک ملت،‌پالایش نفت تهران، پالایش نفت اصفهان و هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته‌اند.


نقشه معاملات شنبه 25 دی 1400 بورس تهران

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با 112 واحد کاهش به رقم 17 هزار و 987 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 990 هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه در فرابورس هم به بیش از 315 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از 1.1 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 158 هزار فقره معامله و به ارزش 2 هزار و 849 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای صنعتی مینو،‌پالایش نفت شیراز، هلدینگ سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و بیمه سامان بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای بیمه پاسارگاد، فرابورس و پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

به گزارش فارس،‌با وجود اینکه اکثر کارشناسان معتقدند، بازار سرمایه ایران با توجه به ریزش‌های پیاپی شاخص از مرداد سال گذشته تا کنون ارزنده شده و اکثر سهام شرکت‌های بنیادی به نقطه ارزندگی رسیده‌اند، اما در عین حال شاخص بازار مرتب در حال ریزش است که از مهمترین دلایل آن چشم‌اندازی است که برای مذاکرات و قیمت دلار در نظر گرفته می‌شود.

متأسفانه بازار سرمایه به جای اینکه با معیارها و پارامترهای فنی تحلیل شود بر اساس پارامترهای نرخ دلار تحلیل می‌شود، در حالی که اثر دلار در اقتصاد کشور کمتر از 15 درصد است اما این متغیر بیرونی امروزه تمام ارکان اقتصاد و بازار سرمایه کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر باید قوانینی وضع کند که از سرمایه‌گذاران خرد و سرمایه‌گذاران حقیقی پشتیبانی شود و فقط منظور حمایت پولی نیست، بلکه از نظر قوانین سرمایه‌گذاری به آسان شدن کسب و کارها باید اقتصاد کشور به سمت آسان شدن کسب و کار و روان شدن تولید و افزایش سود تولید و سود سرمایه‌گذاری واقعی حرکت کند.

متأسفانه آمارها نشان می‌دهد عمده خروج پول از بازار سرمایه به سمت بازار غیرشفاف ارزهای دیجیتال و یا به سمت دلار حرکت می‌کند. سرمایه‌گذاری در بورس همراه با ریسک و نوسان است و حتما باید همراه با مطالعه، مشاوره و از طریق صندوق‌ها انجام شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول