اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

تفاهم‌ ایران با ترکمنستان برای صدور خدمات و فرآورده‌ نفتی/تخصیص بنزین به هر فرد در فاز مطالعاتی است

وزیر نفت گفت: تفاهم‌های خوبی را با ترکمنستان برای صدور خدمات مهندسی و فرآورده‌های نفتی و نفت خام در هفته گذشته انجام شد که به‌زودی به مرحله امضای قرارداد می‌رسد.

تفاهم‌ ایران با ترکمنستان برای صدور خدمات و فرآورده‌ نفتی/تخصیص بنزین به هر فرد در فاز مطالعاتی است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جواد اوجی وزیر نفت امروز در حاشیه مراسم امضاء قرارداد تامین مالی خطوط لوله انتقال فرآورده نفتی در مسیر رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه و مشهد مابین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و بانک ملت در جمع خبرنگاران گفت: این خط لوله انتقال فراوردهای نفتی بالغ بر 850 کیلومتر است.

وی ادامه داد: منبع سوخت این خط لوله، فرآورده‌های تولیدی از پالایشگاه ستاره خلیج فارس است که با احداث این خط لوله، این فرآورده‌ها از رفسنجان بعد از گذشت سه استان به مشهد مقدس ختم می‌شود.

*احداث خط لوله تابش باعث تامین امنیت انرژی شمال شرق کشور می‌شود

وزیر نفت گفت: احداث این خط لوله از جنبه امنیت انرژی حائز اهمیت است، زیرا وابستگی به انتقال فرآورده‌های نفتی از ری را کاهش می‌دهد و باعث تنوع‌سازی مسیر انتقال و تامین سوخت در کشور می‌شود.

اوجی اظهار داشت: روز پنج شنبه مراسم کلنگ‌زنی یک پتروپالایشگاه 60 هزار بشکه‌ای در قشم انجام شد که در آن پروژه تامین منابع مالی توسط بانک‌ها انجام شد و در پروژه خط لوله تابش نیز یک بانک داخلی تامین منابع ارزی را برعهده گرفته است.

وی گفت: سرمایه موردنیاز این پروژه 370 میلیون یورو برآورد شده است. نگاه خوبی که دکتر خاندوزی وزیر محترم اقتصاد به ظرفیت بانک‌ها دارند باعث شده است که بانک‌ها به رسالت اصلی خود بازگردند و تامین مالی پروژه‌های عمرانی را برعهده بگیرند.

وزیر نفت گفت: ان‌شاالله به زودی پروژه‌های جدیدی در حوزه توسعه میادین نفتی، خطوط انتقال و پتروپالایشگاه‌ها توسط نظام بانکی تامین مالی خواهد شد. طبق دستور دکتر خاندوزی کنسرسیومی توسط بانک‌ها تشکیل شده است که به زودی با این کنسرسیوم برای تامین مالی پتروپالایشگاه‌ها تفاهمی انعقاد خواهیم کرد.

*خط لوله تابش خطرات جاده‌ای 1000 نفتکش را کاهش می‌دهد

اوجی تاکید کرد: پروژه خط لوله تابش روزانه 150 هزار بشکه فراورده نفتی را از رفسنجان به شمال شرق کشور منتقل می‌کند. در حال حاضر برای انتقال فرآورده در این مسیر روزانه 800 الی 1000 تانکر و نفتکش فعالیت می‌کنند که هزینه زیادی را برای کشور در پی دارد.

وی گفت: احداث این خط لوله، تامین سوخت مایع نیروگاه‌ها در زمستان را نیز تسهیل می‌کند و همچنین برای صادرات فرآورده به کشورهای همجوار از جمله افغانستان دسترسی ویژه‌ای ایجاد می‌کند.

وزیر نفت افزود: تمامی تجهیزات و مواد خام این پروژه ملی با استفاده از توانمندی تولیدکنندگان ملی تامین خواهد شد تا بدین ترتیب از تولید ملی نیز حمایت شود و این موضوع وظیفه وزارت نفت است.

اوجی اظهار داشت: از خط لوله تابش می‌توان روزانه بین 30-40 هزار بشکه نفت‌گاز (گازوئیل) نیز منتقل کرد. در این خط لوله می‌توان هر نوع فرآورده‌ای را منتقل کرد.

*طرح تخصیص بنزین به هر فرد به جای خودرو فعلا در حال مطالعه است

وی گفت: طرح تخصیص بنزین به هر فرد به جای خودرو فعلا در حال انجام مطالعات اولیه و کار کارشناسی است. به محض اینکه کار کارشناسی این طرح تمام شود، نتیجه خدمت مردم اعلام خواهد شد.

وزیر نفت گفت: بعد از بررسی چالش‌ها و راهکارهای اجرای این طرح، این موضوع به هیئت دولت ارائه می‌شود تا تصمیم‌گیری در این باره انجام شود. پروژه در حال آزمایش است و هنوز به مرحله تعیین زمان اجرا نرسیدیم و ابتدا باید ابهامات آن برطرف شود.

*تفاهم‌ ایران با ترکمنستان برای صدور خدمات مهندسی و فرآورده‌های نفتی

اوجی گفت: تفاهم‌های خوبی را با ترکمنستان برای صدور خدمات مهندسی و فرآورده‌های نفتی و نفت خام در هفته گذشته انجام شد که به زودی به مرحله امضای قرارداد میرسد.

وی گفت: تمدید صادرات گاز به ترکیه در دستور کار وزارت نفت و شرکت ملی گاز است. سال 2026 مهلت قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه تمام می‌شود. در حال حاضر کارشناسان شرکت ملی گاز و شرکت بوتاش ترکیه در حال مذاکره با یکدیگر هستند.

وزیر نفت گفت: درباره صادرات گاز به عمان نیز مباحث خوبی بین طرفین مطرح شده است و امیدوار هستیم این مذاکرات به امضای قرارداد ختم شود.

اوجی درباره سفر آتی رئیس جمهور ایران به روسیه گفت: ان‌شاالله به زودی خبرهای خوبی از تعاملات ایران و روسیه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول