اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

رویه ساخت سرویس بهداشتی در حد رفع تکلیف بوده/ کمبود سرویس بهداشتی پایتخت چگونه برطرف می شود؟

جانمایی نادرست سرویس های بهداشتی در سطح شهر تهران طی سالهای گذشته نشان می‌دهد ساخت هزاران چشمه سرویس بهداشتی به جهت رفع تکلیف بوده و سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری تهران مکان یابی های نادرست، را موجب اتلاف بیت المال دانست.

رویه ساخت سرویس بهداشتی در حد رفع تکلیف بوده/ کمبود سرویس بهداشتی پایتخت  چگونه برطرف می شود؟

گروه جامه خبرگزاری فارس، سرانه سرویس بهداشتی در کلانشهرتهران نسبت به جمعیت فعال آن مناسب نیست و همیشه نسبت به آن انتقاداتی وارد بوده است. شهروندان و مسافران پایتخت برای پیدا کردن سرویس بهداشتی در سطح شهر با چالش‌های بسیاری مواجه هستند.

مسیریاب‌ها جایگاه سرویس های بهداشتی را مشخص کرده اند اما پراکنش نامناسب است

هرچند شهروندان می‌توانند با مراجعه به سامانه تهران من و با زدن چند کلیک، نزدیک‌ترین سرویس بهداشتی را پیدا کنند. نقشه گوگل برای شناسایی سرویس بهداشتی در سطح شهر به کمک شهروندان آمده است، و برخی اپلیکیشن‌های مسیریاب ایرانی هم با مشخص کردن جایگاه چشمه‌های سرویس بهداشتی همچون دیگر مکان‌های خدماتی پیش قدم شده اند، اما این مسیریاب‌ها جای پراکنش نامناسب، کمبود تعداد و شرایط نامناسب نگهداشت سرویس های بهداشتی را در سطح شهری به بزرگی تهران را نمی گیرد، آنهم در شهری که هر روز به تعداد افراد سالمندش افزوده می شود و نیاز بیشتری به این گونه خدمات خواهد داشت.

در نقاط تجمع شهروندان همچون مترو خبری از سرویس های بهداشتی نیست

سال گذشته علی اصغر عطایی مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران در خصوص آخرین وضعیت سرویس‌های بهداشتی در تهران به خبرنگار فارس گفته بود: وضعیت‌مان خوب است، اما باید تعداد بیشتری سرویس بهداشتی ایجاد شود. چون در کلان‌شهری مثل تهران باید سرویس‌های بهداشتی در نقاطی که تجمع بیشتری دارد مانند بازارها، پاساژها، مراکز خرید و در نزدیکی‌های مترو ساخته شود.

وی به مقاومت برخی کسبه برای احداث سرویس‌های بهداشتی اشاره کرد و گفت: در برخی جاها افراد نمی‌گذارند در آن نقطه سرویس بهداشتی ایجاد شود، اما توسعه سرویس‌های بهداشتی در دستورکار ماست.

ساخت سرویس بهداشتی در تهران از جمله وظایف سازمان زیباسازی تلقی شده است و رضا صیادی  سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری تهران در گفت وگو با خبرنگار فارس، در این باره گفت: از آنجایی که این مساله در شهر متولی نداشته و نسبت آن با سازمان زیباسازی این است که چون این سازمان درآمدزا بوده است این وظیفه را به آن محول کرده اند. اما به طور کلی این وظیفه با اساسنامه زیباسازی تطبیق ماهوی ندارد.

صیادی از درخواست جا به جایی این وظیفه به معاونت خدمات شهری خبر داد و گفت: تا روزی که مسئولیت ساخت سرویس‌های بهداشتی با سازمان زیبا‌سازی است، تمام سعی‌مان را می‌کنیم که به بهترین نحو آن را انجام دهیم.

ساخت  سرویس بهداشتی در مکان‌های نامناسب کمبود را جبران نمی‌کند

سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری تهران  با بیان اینکه ساخت سرویس های بهداشتی در تهران طبق برنامه 5 ساله سوم توسعه شهر تهران پیش می‌رود، تاکید کرد هرچند طبق برنامه هم پیش می رویم، اما اینکه مردم احساس کمبود سرویس بهداشتی را در سطح شهر تهران دارند به این دلیل است که عمدتا مکان‌یابی و جانمایی خوبی برای آن صورت نگرفته است.

وی در ادامه توضیح داد: در بافت‌های محلی عمدتا ساکنین حاضر نیستند، اجازه ساخت سرویس بهداشتی را در کنار منزل‌شان بدهند و در فضاهای عمومی هم جانمایی آن به دلیل تعارضات و قیمت بالای زمین سخت است.

صیادی با بیان اینکه طی این سال‌ها شهرداری برای ساخت سرویس‌های بهداشتی غالبا به سمت جانمایی در نقاطی رفته که صرفا امکان ساخت سرویس در آنجا وجود داشته فارغ از اینکه  چقدر محل ساخت برای دسترسی مردم مناسب بوده است، گفت: مثلا اطراف بوستان‌ها، سرویس‌های بهداشتی زیادی ساخته شده چون در بوستان‌ها، شهرداری بدون هیچ تعارضی راحت‌تر جانمایی می کرده است.

وی با بیان اینکه طبق برنامه پیش رفتن با نتیجه بخش بودن دو معقوله جداگانه است، اظهار داشت: تصمیم گرفتیم فارغ از برنامه‌های توسعه‌ای دیگر تا وقتی که جانمایی مناسبی برای ساخت سرویس بهداشتی صورت نگرفته، سرویس بهداشتی نسازیم.

 حدود 9 هزار چشمه سرویس بهداشتی طبق برنامه توسعه شهرداری ساخته شده که عمدتا  اتلاف بیت المال بوده است

سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری تهران با بیان اینکه چیزی حدود 9 هزار چشمه سرویس بهداشتی تاکنون ساخته شده است، گفت: به نظرم این رویه ساخت سرویس بهداشتی اتلاف بیت‌المال است و به نوعی رفع تکلیف کرده‌ایم.

وی اظهار امیدواری کرد طی جلساتی که با معاونان خدمات شهری مناطق دارد، در هر منطقه‌ای جانمایی صحیح داشته باشد تا در مکان‌های مناسب سرویس بهداشتی ساخته شود.

صیادی خاطرنشان کرد: از مناطق شهرداری خواستیم که جانمایی مناسب برای ساخت سرویس در سطح محلات با مشورت مردم ارائه دهند تا بلافاصله به ساخت آن اقدام ‌کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول