اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  بوشهر

دلهره کشاورزان از قطع آب/ دشت شبانکاره بوشهر آبیاری نوین می‌طلبد

این روزها کشاورزان صیفی کار شبانکاره‌ای مشغول کشت هندوانه و طالبی هستند و هرساله گلایه‌هایی نسبت به افزایش قیمت آب بها و زمان‌بندی توزیع آب دارند.

دلهره کشاورزان از قطع آب/ دشت شبانکاره بوشهر آبیاری نوین می‌طلبد

خبرگزاری فارس- شهرستان دشتستان، داوود بحرینی: کشاورزی یکی از شغل‌های دیرینه مردم بخش شبانکاره می‌باشد و با سرمایه‌گذاری دولت می‌توان شاهد پایداری و توسعه منطقه بیش از گذشته بود. هدف احداث سد رئیسعلی دلواری در منطقه شبانکاره، آبیاری ۲۴ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی، تولید سالانه ۹۶ مگاوات انرژی برق آبی، کنترل سیلاب، ایجاد اشتغال، جلوگیری از بروز خسارات ناشی از سیل به زمین‌های کشاورزی، نخلستان‌ها و تخریب سواحل رودخانه‌ها بوده‌ است.

این روزها کشاورزان صیفی کار شبانکاره‌ای مشغول کشت هندوانه و طالبی هستند و هرساله گلایه‌هایی نسبت به افزایش قیمت آب بها و زمان‌بندی توزیع آب دارند.

خبرنگار فارس به میان کشاورزان منطقه رفته و به پای صحبت برخی از این افراد نشسته است.

نگرانی کشاورزان از قطع آب

محمدعلی حاجب یکی از کشاورزان بومی منطقه در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار می‌کند: بنده جوانی‌ام را در زمینه کشاورزی صرف کرده‌ام و هرساله شاهد افزایش نرخ آب بها و استرس از عدم توزیع آب هستیم و با توجه به افزایش چشمگیر وسایل کشاورزی هزینه‌های زیادی باید صرف کنیم و در برخی مواقع ضررهای سنگینی متحمل می‌شویم و اکنون نیز بسیاری از کشاورزان منطقه هنوز به مزارع خود آب نداده‌اند و برخی از مدیران آب منطقه‌ای تصمیم به قطع آب را دارند.

 

در همین حین یک جوان کشاورز فریاد می‌زند: وام سنگین گرفته‌ام از اینکه بازار فروش هم خوب باشد یا بد اطلاعی ندارم اما باید مسؤولان با کشاورزان با تعامل بیشتری رفتار کنند و یارانه‌هایی در حوزه خرید گازوئیل و اقلام کار کشاورزی تخصیص دهند.

احداث پروژه شبکه آبیاری دشت شبانکاره

بخشدار شبانکاره در گفتگو با خبرنگار فارس در دشتستان بیان کرد: تعدادی از کشاورزان منطقه نسبت به پایان دوره آبدهی آب گلایه‌مند هستند و می‌گویند برای آبیاری مزارع خود مدت زمان بیشتری نیاز است که در این راستا با مدیران سازمان آب منطقه‌ای صحبت‌هایی شده است و این موضوع با پیگیری‌های صورت گرفته حل شده است.

سجاد خادمی ادامه داد: پروژه شبکه آبیاری دشت شبانکاره یکی از پروژه‌های طرح تحول کشاورزی دشتستان است که در هشت هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی دشت شبانکاره اجرا می‌شود و در سفر اخیر رئیس جمهور ۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در سطح هزار هکتار در این منطقه برای تولید محصولات علوفه‌ای مصوب شده است.

 

بخشدار شبانکاره تصریح کرد: آغاز روش‌های نوین آبیاری به جای سنتی با توجه به وضعیت بارندگی در سال‌های آینده بسیار حائز اهمیت است.

خادمی خاطرنشان کرد: بخش شبانکاره یکی از مناطق مهم در تولید صیفی‌جات می‌باشد و جمعیت قابل توجهی از مردم به کشاورزی فعالیت دارند و با اجرای سیستم آبیاری نوین می‌تواند شاهد دگرگونی در این بخش باشیم.

انتهای پیام/ ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول