اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

80 مشکل نخستین نمایشگاه مجازی کتاب، شناسایی و برطرف شده است

مدیرعامل خانه کتاب و رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب گفت: بیش از ۸۰ مشکل نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران شناسایی و در دومین دوره این نمایشگاه برطرف شد.

80 مشکل نخستین نمایشگاه مجازی کتاب، شناسایی و برطرف شده است

 

به گزارش خبرگزاری فارس، نشست «هماهنگی ستاد برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها» به صورت ویدئو کنفرانس (وبینار) و با حضور علی رمضانی (رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران)، علیرضا اسماعیلی (مشاور اجرایی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، معاونان و مدیران دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و مدیران کل و معاونان فرهنگی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها برگزار شد.

نمایشگاه مجازی کتاب به وسعت ایران گسترانده شده است

در ابتدای این نشست، علی رمضانی بیان کرد: اطلاع‌رسانی زمان برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از روزهای اول انتصاب دکتر احمدوند به عنوان معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رسانه‌ها صورت گرفت و قرار بر این شد که مقدمات برگزاری آن فراهم شود. خانه کتاب و ادبیات ایران به تدبیر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران شد و فعالیت‌های خود را برای اجرای این نمایشگاه آغاز کرد.

او با تاکید بر این‌که نمایشگاه مجازی کتاب بدیل یا جایگزین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیست، اظهار کرد: به علت همه‌گیری ویروس کرونا، دسترسی مردم به مجموعه منشورات کشور و دسترسی ناشران برای عرضه آثار خود به مردم کم شده بود، در نتیجه برگزاری نمایشگاه مجازی توانست بخشی از این خلاء را پرکند.

وی همچنین مطرح کرد: برای برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت و بنا شد با حفظ مزایای دوره قبل، اتفاقات و مزایای جدیدی نیز تدارک دیده شود. یکی از این اتفاقات، فعال شدن ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها است چرا که مدل برگزاری نمایشگاه کتاب از حالت متمرکز در تهران به گستره کشور تغییر پیدا کرد، در نتیجه سایر برنامه‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران نیز باید به صورت کشوری تدارک دیده شود که امیدوارم با همفکری و همکاری، این برنامه‌ها بهتر از گذشته سامان یابد.

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران عنوان کرد: عده‌ای تصور می‌کنند برنامه‌ها و همه فعالیت‌های نمایشگاه مجازی کتاب تهران به صورت مجازی برگزار خواهد شد و نیاز به نیروی انسانی ندارد اما تعداد کسانی که برای نمایشگاه مجازی کتاب تهران کار می‌کنند چه بسا به اندازه یا حتی بیشتر از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد. در نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران تجربه چند ساله وجود دارد اما نمایشگاه مجازی کتاب تهران نوپا است و به همکاری و هم‌اندیشی‌های بیشتری نیاز دارد. پس از ابلاغ حکم ریاست دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوی معاون محترم امور فرهنگی به بنده ساختار اجرایی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران شکل گرفت.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، برترین امکان نمایشگاه مجازی کتاب تهران را دسترسی یکسان و حرکت به سمت تحقق عدالت فرهنگی عنوان کرد و یادآور شد: امکان‌هایی در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران فراهم شده که در نمایشگاه‌های مجازی کتاب در استان‌های اصفهان و آذربایجان غربی تجربه و آزموده شد. نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تجربه اول بود که باید از برگزارکنندگان آن تشکر کرد، در دوره اول این نمایشگاه نقایصی بود که در دومین نمایشگاه برطرف و به نقاط قوت تبدیل شده‌اند. همچنین نقاط قوت جدیدی به این دوره از نمایشگاه اضافه شد و حوزه‌های نرم‌افزاری، جست‌وجوی کتاب، ارائه خدمات به مخاطبان و ناشران و... سامان پیدا کرد.

وی ادامه داد: بیش از ۸۰ مشکل در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران شناسایی و در دومین دوره این نمایشگاه برطرف شد، برای اطمینان از حل مشکلات در قدم اول نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان و در قدم دوم در نمایشگاه مجازی کتاب استان آذربایجان غربی برگزار شد. از مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این دو استان به واسطه همکاری‌های خوبی که در طول برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در این دو استان داشتند، تشکر می‌کنم. 

او با بیان این که از عدالت فرهنگی که به واسطه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران محقق می‌شود نمی‌توان صرف‌نظر کرد، گفت: باید دسترسی به کتاب برای مردم کشور ساده‌تر و سهل‌تر شود تا خرید کتاب برای مردم حسی خوشایند ایجاد کند. در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارتباط با سامانه پست، سرویس پشتیبان و... بهبود پیدا کرده است و مشکلی که در خصوص نمایش تعدادی از کتاب‌های بدون موجودی وجو داشت برطرف شده است.

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران افزود: معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به اختصاص یارانه خرید کتاب به اعضای هیئت علمی، دانشجویان، طلاب و... در این دوره اهتمام ویژه داشت و اعتبار یارانه خرید کتاب برای این گروه ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در خصوص ارسال رایگان کتاب برای مخاطبان اعتبار بیشتری نسبت به دوره گذشته این نمایشگاه در نظر گرفتند.

وی همچنین تصریح کرد: دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، دوم بهمن ماه ۱۴۰۰ با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی کشور افتتاح  می‌شود و علاقه‌مندان از سوم تا دهم بهمن‌ماه به صورت ۲۴ ساعته می‌توانند با مراجعه به سامانه ketab.ir کتاب‌های مورد نظر خود را خریداری کنند. محدودیت‌های زمان، مکان و امکان دسترسی که در نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران وجود داشت در نمایشگاه مجازی کتاب تهران از بین رفته است. ناشران بین‌المللی نیز مجموعه‌ای از کتاب‌هایی که امکان ورود به کشور را داشتند برای عرضه در این نمایشگاه آماده کرده‌اند و با ۳۰ درصد تخفیف ارزی به مخاطبان ارائه خواهند کرد.

او خطاب به مدیران و معاونان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها بیان کرد: نمایشگاه مجازی کتاب به وسعت ایران گسترانده شده و از تمرکز در تهران عبور کرده است. در دومین دوره این نمایشگاه به نسبت دوره نخست آن، برنامه‌های فرهنگی و اطلاع‌رسانی باید گسترش پیدا کند، در نمایشگاه فیزیکی کتاب تهران، نشست‌های نقد و بررسی کتاب، جشن امضا، رونمایی کتاب، نشست‌های تخصصی حوزه نشر و... در سالن سرای اهل قلم برگزار می‌شد، اما اکنون که نمایشگاه کتاب گسترش یافته باید برنامه‌های جنبی آن به برنامه‌های اصلی تبدیل شود. این تجربه در نمایشگاه‌های کتاب استان اصفهان و آذربایجان غربی عملیاتی شد و در طول برگزاری نمایشگاه در هر شهرستان شاهد برگزاری برنامه‌های کتاب‌محور بودیم. با تحقق این هدف شاهد معارفه بهتر کتاب در استان‌ها خواهیم بود و صحبت از کتاب جریان بیشتری پیدا خواهد کرد. از همه استان‌ها دعوت می‌کنیم به تعداد روزهای برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران حداقل هشت تا ۱۰ برنامه پیش‌بینی کنند تا هفته کتاب دیگری را  رقم بزنیم.

رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران افزود: در حوزه اطلاع‌رسانی باید از تبلیغات شهری و ظرفیت مطلوب صدا و سیمای مراکز استان‌ها و شبکه‌های استانی استفاده کرد. همچنین می‌توانید از سایر اجزا و عناصر فعال استان مانند سامانه حمل و نقل عمومی برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بهره ببرید. پویش «نذر کتاب» برای جذب کمک‌های خیرین و حامیان کتاب و کتابخوانی در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران طراحی شده است تا برای افراد کم‌تر برخوردار یا شهرهای کم‌برخوردار با کمک خیرین کتاب خریداری شود. بدین منظور برای اجرای این پویش در مرکز پشتیبانی نمایشگاه مجازی کتاب تهران در خانه کتاب و ادبیات ایران امکاناتی فراهم شده است. همچنین وزارتخانه‌ها، سازمان‎ها، صنایع و مجموعه‌های اقتصادی که مایل باشند برای کارکنان یا مردم اعتبار خرید کتاب در نظر بگیرند، می‌توانند در این پویش شرکت کنند و در این زمینه امکان تعیین اعتبار برای کد ملی افراد فراهم شده است. تبلیغات تلویزیونی و شهری نیز برای این پویش در نظر گرفته شده است.

رمضانی ادامه داد: از مدیران و معاونان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها می‌خواهم که با دستگاه‌های مختلف برای در نظر گرفتن اعتبار برای کارکنان مجموعه‌های خود مذاکره کنند تا مردم برای خرید کتاب ترغیب شوند. همچنین جلسه مشترکی با مدیران کل پست استان برگزار کنید تا با همکاری و هماهنگی کتاب‌ها در کمترین زمان ممکن، سالم به دست مخاطبان برسد و حس خوشایندی از تجربه خرید در نمایشگاه مجازی کتاب در ذهن آنها به یادگار بماند. این موضوع مهم در استان‌هایی که ناشران بیشتری دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است و باید در زمینه باجه‌های تحویل بسته‌های پستی، باجه‌های سیار و... به هماهنگی رسید.

برای زیرساخت‌های برگزاری دومین دوره این نمایشگاه فعالیت‌های زیادی انجام شد

در بخش دیگر این نشست، علیرضا اسماعیلی ضمن تشکر از خانه کتاب و ادبیات ایران برای برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران عنوان کرد: به علت شرایط کرونایی حاکم بر کشور موفق نشده بودیم نشست‌های هم‌اندیشی برگزار کنیم. این اولین نشست در شرایط کرونایی است که از همت خانه کتاب و ادبیات ایران برای برگزاری آن تشکر می‌کنم چرا که برگزاری آن لازم بود. برای آسیب‌شناسی اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران جلسه‌های مختلفی برگزار شد تا دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به نحو بهتری برگزار شود. در این خصوص نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان و نمایشگاه مجازی کتاب استان آذربایجان غربی برگزار شد. در خانه کتاب و ادبیات ایران برای زیرساخت‌های برگزاری دومین دوره این نمایشگاه کارها و فعالیت‌های زیادی انجام شد.

او با بیان این‌که ویروس کرونا فضای جدیدی برای برگزاری نمایشگاه‌های مجازی ایجاد کرد، یادآور شد: برگزاری این نوع از نمایشگاه‌ها ذائقه مخاطبان را تغییر داده است، امیدوارم با کمک و مساعدت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها بتوانیم شرایطی فراهم کنیم تا به نیازها و ذائقه مخاطبان پاسخ دهیم. همچنین با همکاری استان‌ها بتوانیم عدالت فرهنگی مدنظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به صورت مطلوب سامان دهیم. در نتیجه شایسته است در مجموعه استان‌ها با نهادهای همکار و سایر نهادهای فعال استان مانند استانداری، سازمان مدیریت و... ستادی تشکیل شود تا آنها را در جریان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران قرار دهند.

در ادامه این نشست مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و معاونان فرهنگی آن‌ها سوالات و نظرات خود را مطرح کردند که توسط مدیران، معاونان و رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران پاسخ داده شد.

گفت‌وگوی مشروح فارس با علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب، فردا روی خروجی گروه فرهنگی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول