اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دبیرکل ناتو: اختلافات چشمگیری با روسیه داریم

دبیرکل ناتو پس از نشست اعضای این اتحاد نظامی با روسیه گفت، اختلافات چشمگیر با روسیه وجود داشته و دو طرف بر لزوم تداوم گفت‌وگوها تأکید کردند.

دبیرکل ناتو: اختلافات چشمگیری با روسیه داریم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز چهارشنبه گفت، اختلافات چشمگیری با روسیه وجود دارد و گفت‌وگوها با این کشور باید ادامه یابد.

به نوشته وبگاه اینترنتی ناتو، استولتنبرگ پس از نشست روسیه و اعضای این اتحاد نظامی غربی گفت: «رایزنی بسیار جدی و مستقیمی درباره اوضاع داخل و پیرامون اوکراین و تأثیر آن بر امنیت اروپا داشتیم».

دبیرکل ناتو در نشست خبری خود افزود: «اختلافات چشمگیری بین متحدان ناتو و روسیه در قبال این مسئله وجود دارد که حل آن‌ها ساده نخواهد بود».

او با این حال گفت:‌ «بعد از دو سال عدم برگزاری چنین جلساتی، نشستن روسیه و متحدان ناتو بر سر یک میز و بحث درباره موضوعات اساسی نشانه مثبتی محسوب می‌شود».

استولتنبرگ درباره این نشست گفت: «روسیه پیشنهادات خود درباره نگرانی‌های امنیتی این کشور را که در ماه دسامبر منتشر شدند پیش کشید که شامل توقف پذیرش اعضای جدید در ناتو و خروج نیروها از کشورهای متحد شرقی [اروپا] بود».

دبیرکل ناتو با اشاره به رد این پیشنهادات افزود: «متحدان [ناتو] بر سیاست درهای باز و حق هر ملت برای انتخاب تمهیدات امنیتی خود تأکید کردند. متحدان تصریح کردند از توان خود در محافظت و دفاع از یکدیگر چشم‌پوشی نخواهند کرد که شامل حضور آن‌ها در بخش‌های شرقی این اتحاد است».

او در ادامه گفت: «در عین حال، روسیه و متحدان ناتو بر لزوم تداوم گفت‌وگو و زمان‌بندی نشست‌های بعدی تأکید کردند. متحدان ناتو آماده دیدار دوباره با روس‌ها هستند تا بحث‌ها با جزئیات بیشتری انجام شود و پیشنهاداتی محکم روی میز گذاشته شوند و در نهایت خروجی سازنده‌ای حاصل شود».

استولتنبرگ در توضیح مواضع ناتو گفت: «متحدان، به‌طور ویژه تمایل دارند راه‌هایی برای تحکیم افزایش شفافیت رزمایش‌های نظامی انجام شود تا از حوادث خطرناک نظامی ممانعت شده و همچنین فضای تهدیدات سایبری نیز کاهش یابد».

دبیرکل ناتو افزود: «متحدان همچنین بررسی کنترل تسلیحاتی، خلع سلاح و عدم گسترش [سلاح‌های اتمی] را پیشنهاد کردند که محدودیت‌های متقابل درخصوص موشک‌ها و بررسی سیاست‌های اتمی را شامل می‌شوند».

او همچنین تقویت مجاری ارتباطی نظامی و غیرنظامی و بازگشایی دفاتر ناتو در مسکو و بروکسل را یکی دیگر از پیشنهادات مطرح شده عنوان کرد.

استولتنبرگ بدون اشاره به ارسال گسترده سلاح و تجهیزات نظامی به اوکراین از سوی متحدان ناتو و حضور نظامیان آن‌ها در اوکراین به بهانه مأموریت مستشاری، ادعا کرد:‌ «متحدان ناتو درباره استقرار نظامیان روس اطراف اوکراین ابراز نگرانی جدی کردند و از روسیه خواستند فوراً به کاهش تنش پرداخته و به حق حاکمیت و تمامیت ارضی همسایگانش احترام بگذارد».

دبیرکل ناتو گفت:‌‌ «از رایزنی‌های دوجانبه میان ایالات متحده و روسیه و همچنین نشست فردای روسیه با سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا استقبال می‌کنیم».

دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه پیش از شروع نشست امروز گفت: «بیایید منتظر تکمیل این مذاکرات و دور بعدی گفتگوها با سازمان امنیت و همکاری اروپا باشیم. ما نمی‌خواهیم مانند مقامات آمریکایی باشیم که تهدید می‌کنند، مهلت می‌گذارند و از اعمال هزینه سنگین حرف می‌زنند. دیپلمات‌های ما سنت‌های دیپلماتیک خود را با وجود شرایط سخت حفظ کرده‌اند».

بر اساس این گزارش، پسکوف تصریح کرد که ادامه سیاست درهای باز ناتو و حرکت بیشتر ناتو به سمت مرزهای ما دقیقاً همان چیزی است که از معتقدیم ما را تهدید می‌کند.

«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در واشنگتن نیز امروز (چهارشنبه) گفت: «لفاظی‌های اتهام‌آمیز مقامات وزارت امور خارجه [آمریکا] به ایجاد فضای مثبت در مذاکرات منتج نخواهد شد».

آنتونوف در ادامه گفت: «اکنون زمان متوقف کردن سیاست تشویق قلدرهای فاشیست به جولان دادن در کی‌یف فرا رسیده است».

این مقام روس همچنین در بیانیه‌ای خطاب به اوکراینی‌ها نوشت: «کار زیادی لازم نیست، به همسایه خود احترام بگذارید، از تهدید خودداری کنید و ارتش خود را از مرزهای روسیه عقب ببرید».

او در ادامه تأکید کرد: «اجازه نمی‌دهیم تحولاتی به وقوع بپیوندد که استقلال و حق حاکمیت فدراسیون روسیه را تضعیف کند».

در تاریخ ۱۷ دسامبر بود که وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و ناتو را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌ صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند.

مقام‌های ارشد روسیه طی هفته‌های اخیر به صورت مکرر ضمن رد ادعاها درباره تدارک مسکو برای حمله به اوکراین، به آمریکا و کشورهای غربی درباره گسترش سازمان ناتو به سمت مرزهای روسیه و عضویت کشورهایی از قبیل اوکراین در این ائتلاف نظامی غربی هشدار داده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول