اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

صنایع با انرژی ارزان انگیزه‌ افزایش بهره‌وری ندارند/ پردرآمدها باید هزینه واقعی انرژی را بپردازند

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ما نباید یارانه پنهان گاز نجومی را به صنایع کشور سرازیر کنیم، زیرا تا وقتی قیمت گاز یارانه‌ای باشد، این صنایع انگیزه‌ای برای بهره‌وری نخواهند داشت.

صنایع با انرژی ارزان انگیزه‌ افزایش بهره‌وری ندارند/ پردرآمدها باید هزینه واقعی انرژی را بپردازند

هادی بیگی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به اقدام مناسب دولت در اصلاح تعرفه‌های برق و گاز در بخش خانگی بیان کرد: اصلاح تعرفه‌گذاری برق متناسب با نظام IBT یکی از الزامات و پیش‌زمینه‌ها برای اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی است.

وی افزود: باید نظام تعرفه‌گذاری به صورت پلکانی-افزایشی و البته با پلکان‌های موثر تنظیم شود، دلیلی وجود ندارد که دهک‌های بالای جامعه که غالبا پرمصرف نیز هستند، هزینه برق آنها معادل دهک‌های پایین و کم‌مصرف باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس و عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 گفت: برای اصلاح تعرفه‌های برق ذیل لایحه بودجه 1401 پیشنهاداتی ثبت کرده‌ایم که بررسی خواهد شد. ضمن اینکه اصلاح قیمت‌ها نباید صرفا به بخش خانگی محدود شود، بلکه باید در صنایع مختلف نیز بسته به شرایط آن صنعت، اصلاح قیمت صورت بگیرد.

*اصلاح قیمت برق و گاز باید با پیوست بهینه‌سازی مصرف همراه شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: به طور کلی در اصلاح نظام تعرفه‌گذاری باید هدف‌گیری به سمت اقشار پرمصرف و پردرآمد باشند که این افراد هر چند درصد کمی از جامعه را شامل می‌‎شوند، اما رفتار مصرفی آنها چندین برابر الگوی استاندارد مصرف است.

وی اظهار داشت: در صنایع نیز باید به گونه‌ای اصلاح قیمت صورت بگیرد که منجر به حرکت صنایع به سمت افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی شود که البته همه این موضوعات نیاز به پیوست‌های مختلف و برنامه‌ریزی دقیق دارد.

بیگی‌نژاد گفت: حرف ما این است که با فردی که پرمصرف است، با فردی که مصرف بهینه دارد، نباید با یک مدل رفتاری برخورد شود. فرد کم‌مصرف باید تشویق شود و فرد پرمصرف مورد جریمه قرار گیرد. در صورت اصلاح تعرفه‌ها، فردی که بی‌توجه به بحران‌ها و وضعیت فعلی کشور همچنان دوست دارد با مصرف بالا هزینه زیادی به کشور و مردم تحمیل کند، از جیبش این هزینه را پرداخت خواهد کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: ما باید از منطق و کار کارشناسی در این حوزه حمایت کنیم. درباره اصلاح تعرفه برق کار کارشناسی انجام شد و مثلا مشخص شد که در صورت اصلاح تعرفه برق صنایع فولاد، هزینه آنها چقدر افزایش خواهد یافت و چه تاثیری در قیمت فولاد خواهد داشت. در نتیجه بر مبنای آن تصمیم‌گیری شد، اما در حوزه اصلاح تعرفه گاز هنوز این کار کارشناسی صورت نگرفته است.

*پیشنهاد افزایش تدریجی قیمت گاز صنایع عمده و پتروشیمی‌ها

وی تاکید کرد: درباره اصلاح تعرفه گاز پرمصرف‌های بخش خانگی نیز این افزایش قیمت باید مجددا اعمال شود، اما میزان آن باید مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین اصلاح تعرفه گاز در صنایع عمده و پتروشیمی‌ها نیز ضروری است و اتفاقا کار کارشناسی آن نیز صورت گرفته است.

بیگی‌نژاد گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی درباره اصلاح تعرفه گاز صنایع فولاد، پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها پیشنهاد داده است که ذیل تبصره 14 لایحه بودجه، قیمت سوخت گاز این واحدها به صورت تدریجی معادل 100 درصد قیمت خوراک پتروشیمی شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: دو سناریو در این گزارش تعریف شده است که در سناریو اول پیشنهاد قیمت‌گذاری سوخت گاز این واحدها معادل 85 درصد قیمت خوراک پتروشیمی و در سناریو دوم پیشنهاد قیمت‌گذاری سوخت گاز معادل 60 درصد قیمت خوراک پتروشیمی داده شده است.

وی تاکید کرد: البته ذیل این دو سناریو در نهایت قیمت سوخت این واحدها به 100 درصد قیمت خوراک پتروشیمی می‌رسد، اما به صورت تدریجی و در یک بازه دو ساله. در جلسات کمیسیون تلفیق نیز ما این پیشنهاد را مطرح کرده و بعد از شنیدن نظرات دولت و نمایندگان به جمع‌بندی خواهیم رسید.

* تا وقتی قیمت گاز اصلاح نشود، صنایع انگیزه‌ای برای بهره‌وری ندارند

بیگی‌نژاد گفت: اینکه ما نباید یارانه پنهان گاز در به صنایع سرازیر کنیم، حرف درستی است، زیرا تا وقتی قیمت گاز یارانه‌ای باشد، این صنایع انگیزه‌ای برای بهره‌وری نخواهند داشت، اما ضروری است ما حرف دولت را نیز بشنویم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: مثلا درباره ثابت ماندن قیمت گاز صنایع سیمان (معادل 10 درصد قیمت خوراک پتروشیمی) شاید استدلال دولت این باشد که ما گاز را ارزان به صنایع سیمان بدهیم تا سیمان مورد نیاز طرح جهش مسکن را نیز ارزان خریداری کنیم. شاید این استدلال درست یا غلط باشد،ولی باید مورد بررسی دقیق و کار کارشناسی قرار گیرد.

وی در پایان اظهار داشت: به نظرم نمی‌توان درباره تصمیم احتمالی کمیسیون تلفیق نسبت به اصلاح قیمت سوخت گاز از الان قضاوت جزئی و دقیق کرد. آنچه مسلم بوده این است که قیمت‌ها افزایش پیدا خواهد کرد، اما درباره درصد افزایش آن باید طرفین استدلال‌های خود را ذکر کنند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول