اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاکید مقامات قرقیز بر عدم دخالت اتباع قرقیز در حوادث قزاقستان

کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان اعلام کرد اتباع این کشور هیچ ارتباطی با شورش و اتفاقات اخیر در قزاقستان ندارند.

تاکید مقامات قرقیز بر عدم دخالت اتباع قرقیز در حوادث قزاقستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، کمیته دولتی امنیت ملی قرقیزستان اعلام کرد قرقیزستانی‌ها هیچ ربط و دخالتی در شورش‌ها و وقایع قزاقستان نداشته و اتباع قرقیزی دستگیر شده، قربانی بخشی از نقشه‌های نیروهایی شدند که حوادث دراماتیک را در کشور برادر همسایه برانگیختند.

در این بیانیه آمده است: در حال حاضر، تماس‌های دوجانبه لازم بین ساختارهای ذیصلاح قرقیزستان و قزاقستان با هدف تضمین امنیت منطقه‌ای و نظم و قانون، در چارچوب برقراری ثبات در قزاقستان برقرار است. همانند گذشته، تعامل عملی و اطلاعاتی با در نظر گرفتن شرایط موجود ادامه دارد.

کمیته دولتی امنیت ملی جمهوری قرقیزستان در مورد نگرانی شهروندان قرقیز نسبت به بستگان خود که توسط مأموران قزاقستانی بازداشت شده‌اند، اطمینان می‌دهد که مقامات ذیصلاح قزاقستان همکاری لازم را دارند.

از آنجایی که شهروندان قرقیزستانی، که اکثریت قریب به اتفاق آنها در تجارت و امور خدماتی اشتغال دارند، ممکن است به طور تصادفی در حوادث جاری در خیابان حضور داشته و بازداشت شده باشند.

از طریق کانال‌های دوجانبه، به ساختارهای ذیصلاح قزاقستان اطلاع داده شد که شهروندان قرقیزستانی هیچ ارتباطی با شورش‌ها و غارت در قزاقستان ندارند و نمی‌توانند داشته باشند.

به نوبه خود، کمیته دولتی امنیت ملی و سایر نهادهای دولتی ذیصلاح، مانند همیشه، آماده اقدامات مشترک با برادران قزاق هستند و امیدوارند که مقامات قزاقستان به طور عینی آن را کشف کنند و تسلیم شعارهای ضد قرقیزستانی تحمیل شده توسط نیروهای ذینفع نشوند.

یادآوری می‌شود که  پیشتر رسانه‌های قزاقستان ویدئویی را منتشر کردند که در آن فرد بازداشت شده ادعا می‌کند که برای شرکت در این تجمع از قرقیزستان پرواز کرده است که افراد ناشناسی برای شرکت در این تجمعات مبلغ 200 دلار به وی داده‌اند.

گفته می‌شود که شهروند قرقیزی پول پرواز را دریافت کرد و در یکی از آپارتمان‌های آلماتی اسکان یافتند و همراه با وی افرادی از ازبکستان و تاجیکستان نیز بودند.

معلوم شد که فرد بازداشت شده یک شهروند قرقیز به نام «ویکرام روزاخونوف»، موسیقیدان بوده است.

اخیرا «سادیر جباراف»، رئیس جمهور قرقیزستان در شبکه‌های اجتماعی درباره بازداشت «ویکرام روزاخونوف» اظهار نظر کرد.

جباراف چنین نوشت: تعداد زیادی از شهروندان شاغل قرقیز در قزاقستان هستند. شاید در میان آنها کسانی بودند که می‌توانستند در این اقدامات شرکت کنند. اما ما قاطعانه مبارزه خواهیم کرد و از همه شهروندان خود که در این اقدامات شرکت نکرده‌اند و به طور ناعادلانه تحت پیگرد قرار گرفته‌اند، محافظت خواهیم کرد.

لازم به ذکر است که رئیس جمهور در صفحه «فیس بوک» خود نوشت که به محض دریافت اولین پیام‌ها، بلافاصله دستورات مربوطه را به وزارتخانه‌های جمهوری قرقیزستان ارائه کرد و اقدامات لازم بین وزارتخانه های دو کشور در حال انجام است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول