اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

مشکل اصلی بر سر راه ساخت بیمارستان خوسف کجاست؟

هر چند از زمان آغاز پروژه بیمارستان خوسف چند سالی می‌گذرد اما هنوز خبری از به سرانجام رسیدن آن نبوده که یکی از دلایل اصلی آن کم‌کار پیمانکار اعلام شده است.

مشکل اصلی بر سر راه ساخت بیمارستان خوسف کجاست؟

خبرگزاری فارس- خراسان‌جنوبی؛ زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی یکی از نیازهای مهم هر جامعه‌ای بوده که باید فراهم شود.

خراسان‌جنوبی جزو استان‌های پهناور کشور بوده که نیاز است برای رفاه حال مردم آن زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی در تمامی شهرستان‌های ایجاد تا مردم برای دریافت خدمات درمانی مجبور به سفر از شهری به شهر دیگر نباشند.

یکی از شهرستان‌های خراسان‌جنوبی که از کمبود زیرساخت درمانی رنج می‌برد شهرستان خوسف بوده که هر چند سال از کلید خوردن پروژه ساخت بیمارستان در این شهرستان می‌گذرد اما هنوز این پروژه به سرانجام نرسیده و جزو مطالبات اصلی مردم این شهرستان است.

یکی از شهروندان خوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: متأسفانه شهرستان خوسف علی‌رغم اینکه در نزدیکی مرکز استان بوده اما نبود بیمارستان برای مردم این شهرستان دردسرساز شده و باید خانواده بیماران برای رساندن بیمار خود به مرکز درمانی به مرکز استان مراجعه کنند.

وی افزود: این امر علاوه بر اینکه بر هزینه درمانی بیماران افزوده سبب استرس و نگرانی فراوان اطرافیان بیمار می‌شود.

شهروند خوسفی گفت: نیاز به مرکز درمانی در این شهرستان جزو نیازهای اصلی مردم بوده که باید دولتمردان هر چه زودتر برای به نتیجه رسیدن این زیرساخت فکری بکنند.

«حسین دهقانی» معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در ارتباط با بیمارستان خوسف که چند سالی بوده که از عملیات ساخت این بیمارستان می‌گذرد اما هنوز هم مردم این شهرستان چشم انتظار بهره‌برداری این بیمارستان هستند، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند اظهارداشت: بیمارستان خوسف دو قرارداد داشته که نخستین قرارداد آن مربوط به احداث تا مرحله سقف از سال ۹۲ تا سال ۹۴ بوده و دیگر قرارداد مربوط به سال ۹۴ تا سال ۹۷ بوده که به دلیل عدم تأمین اعتبار عملیات اجرایی آن متوقف می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ که تأمین اعتبار برای این پروژه صورت می‌گیرد مناقصات برگزار شده و در پایان سال ۹۷ پیمانکار آن مشخص می‌شود، تصریح کرد: یک نکته‌ای که وجود داشته و مهم در مسائل پیش آمده در رابطه با این پروژه بوده، نحوه انتخاب پیمانکار است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: در زمان برگزاری مناقصه مبلغی که برای این پروژه در نظر گرفته شد، بیش‌از ۱۳ میلیارد تومان بوده و پیمانکاری که در این مناقصه انتخاب شد در آن زمان ۹۰۰ میلیون تومان نسبت به سایر شرکت‌کنندگان در مناقصه قیمت پایین‌تری ارائه می‌دهد.

دهقانی افزود: براساس ارزیابی‌ها و بررسی‌های فنی صورت گرفته مشخص می‌گردد این شرکتی که قیمت آن کمتر بوده از دامنه انتخاب خارج شده که به طور طبیعی نمی‌تواند برنده مناقصه باشد.

وی اضافه کرد: در همین راستا شرکت مربوطه یک تعهد محضری به دانشگاه علوم پزشکی در تاریخ ۵ دی‌ماه ۹۷ به معاون وقت دانشگاه داده که دانشگاه به استناد این صورت جلسه وصورت جلسه کمیسیون دوم مناقصه عملیات تکمیلی بیمارستان خوسف این شرکت را انتخاب و عنوان می‌شود که نظر به اینکه تعهد محضری در خصوص انجام موضوع مناقصه درخواست ضرر و زیان ننماید که براساس این تعهد کمیسیون این شرکت را برنده اعلام می‌کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه شرکت مربوطه در پایان سال ۹۷ زمین را تحویل و ابتدای سال ۹۸ مبلغ یک‌میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان پیش پرداخت گرفته است، تصریح کرد: با توجه به تورمی که هر ساله در کشور اتفاق می‌افتد هر شرکت باید بداند که کارش را جدی‌تر گرفته و فوری‌تر انجام تا بتواند این تورم را پشت سر بگذارد و متحمل ضرر نشود.

دهقانی با اشاره به اینکه از اردیبهشت سال ۹۸ مسئولیت معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه را بر عهده گرفته‌ام که از آن زمان تقریبا هر دو هفته از این پروژه بازدید صورت گرفته ولی متأسفانه مطابق برنامه زمان بندی پیش نرفته است، یادآور شد: جلسات مختلفی در دانشگاه در این زمینه برگزار گردیده که پیمانکار در برخی از موارد اعلام عدم نقدینگی کرده که این موضوع با توجه به تورم بازار و قیمت پایین‌تر دادن این شرکت قابل پیش‌بینی بود.

وی ادامه داد: دانشگاه در شهریورماه سال ۹۸ قرارداد پیمانکار را با پیمانکار جزء به عنوان مصالح پای کار تلقی کرد و به خاطر کار انجام نشده به این شرکت اعتبار تزریق نمود و در این زمینه دانشگاه این ریسک را انجام داد تا تأمین نقدینگی برای این شرکت صورت گیرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: دلیل انجام ریسک‌های دانشگاه این بوده که همین پیمانکار روی این پروژه کار، تا هزینه‌های مازاد به سبب تورم موجود در بازار به پروژه تحمیل نشود.

دهقانی با بیان اینکه دانشگاه تا پایان سال ۹۸ که پایان قرارداد با این شرکت بوده تمام تلاش خود را انجام داده اما وقتی این امر محقق نشد اولین اخطار فسق قرارداد را اوایل سال ۹۹ با ارائه مستناداتی که موجود بوده به پیمانکار داد، افزود: همزمان با این کار از طریق وزارت خانه نیز این موضوع مورد پیگیری بود که وزارت خانه نیز نظر دانشگاه را داشت که پیمانکار فعلی بر روی پروژه بماند، چون اگر این پیمانکار برود هزینه‌های مازادی بر وزارت خانه تحمیل می‌شود.

وی ادامه داد: در نیمه دوم سال ۹۹ نیز اخطار مجدد فسق قرارداد پیمان را به پیماکار دادیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه وزارت‌خانه از پیمانکار، مشاور پروژه و نماینده دانشگاه در سال ۹۹ برای حضور در جلسه‌ای با شرکت معاونان مدیرکل وزرات خانه دعوت کرد، گفت: پیمانکار در این جلسه متعهد شد که تا ابتدای سال ۱۴۰۰ این عقب ماندگی‌ها را جبران و برنامه ارائه و درخواست تمدید قرارداد کند و همه این‌ تعهدات را امضاء کرد ولی متأسفانه این تعهدات توسط پیمانکار محقق نشد و مجبور شدیم این موضوع را به وزارت خانه از طریق نامه نگاری اطلاع دهیم.

دهقانی بیان داشت: مجدد جلسه‌ای در شهریورماه همان سال در وزارت خانه برگزار و در آن جلسه مطلع شدیم این پیمانکار از دانشگاه علوم پزشکی در مورخ ۱۶ شهریورماه به دادگاه خوسف شکایت کرده که این مسائل همزمان با تغییر و تحولات در دولت و وزارت خانه اتفاق افتاد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برای پیگیری این موضوه در سه جبهه کار را پیش می‌برد که شامل دفاع در دادگاهی که پیمانکار شکایت نموده و پیگیری فسق پیمان و تلاش برای ادامه اجرای پروژه می‌باشد، تصریح کرد: در فسق پیمان اگر چه از نظر مالی به نفع شرکت بوده ولی از نظر حیثیتی شرکت نگران فسق پیمان است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: ضمن اینکه شرکت به دنبال خاتمه پیمان به جای فسق آن بوده تا بتواند بدون متحمل شدن هزینه‌‌ای و همچنین از بین رفتن حیثیت شرکت خود کناره‌گیری کند و ضمانت نامه‌هایش نیز ضبط نشود.

دهقانی به مردم خوسف قول داد تا با به کارگیری تمام تلاش خود چه فسق پیمان صورت گیرد و چه همین پیمانکار باقی بماند، پروژه به انجام برسد.

وی گفت: در آخرین جلسه ای که صورت گرفته پیمانکار متعهد شده که حداکثر تا پایان دی‌ماه سال جاری از محل دریافت مطالبات صورت وضعیت کارکرد و تعدیل نسبت به خرید اقلام ضروری اقدام نماید.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خاطرنشان کرد: به شهرستان خوسف اعلام شده تا برای این پروژه درخواست نقدینگی کنند تا اعتباری در این زمینه در اختیار این شهرستان قرار گیرد و به محض اینکه صورت وضعیت و تعدیل به دست دانشگاه رسیده مبلغی حدود ۲ میلیارد تومان به این پیمانکار پرداخت شده است.

و اما....

با توجه روند کند اجرای پروژه بیمارستان خوسف که جزو مطالبات اصلی و به حق مردم این شهرستان بوده باید تدبیری جدی در این خصوص صورت گیرد تا مردم حداقل در آینده نزدیک شاهد بهره‌برداری از این پروژه باشند.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول