اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

دست‌درازی به طبیعت به بهانه اشتغال/ ایجاد مرکز خرید و فروش چوب به بهانه اشتغال؟

نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به خروج کامیون‌های چوب از خدابنده و قطع درختان مثمر و بارور گفت: چوب‌بری شغل محسوب نمی‌شود و به همین لحاظ از مسؤولان درخواست رسیدگی در این زمینه داریم.

دست‌درازی به طبیعت به بهانه اشتغال/ ایجاد مرکز خرید و فروش چوب به بهانه اشتغال؟

مجید اوصانلو، نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: اگر دقت کرده باشید پس از تشدید تحریم‌ها یک سیاست اعمال شد که به بحث تولید و اشتغال مربوط است.

نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نیز این سیاست را در راستای حل مشکلات بیکاری مطرح کردند، گفت: متاسفانه وقتی این سیاست وارد خدابنده شد، یک تفسیر و معنای دیگر پیدا کرد و مسؤولان بر این باور شدند که از هر شغل حتی اشتغال مخرب هم باید حمایت شود.

وی گفت: همین حمایت بی‌رویه از اشتغال مخرب باعث شد که در چند سال گذشته مشکلات فراوانی ایجاد شود و در بحث منابع طبیعی و محیط زیست چالش‌هایی ایجاد شود.

اوصانلو با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور درباره اینکه هر گونه توسعه فرع بر محیط زیست است، افزود: با توجه به خشکسالی‌هایی که بوده منابع طبیعی خدابنده به شدت ضعیف شده و منابع آبی و چشمه‌ها هم که استفاده می‌شد، سطحشان کم شده و باغات تحت فشار هستند

نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به بحث چوب‌بری در خدابنده، افزود: متاسفانه در چند سال گذشته یکی از بزرگت‌ترین مراکز خرید و فروش چوب در استان زنجان در شهرستان خدابنده ایجاد شده و جای سؤال است که احداث این مرکز در این شرایط با این خشکسالی با چه هدفی صورت گرفته است؟

وی با اشاره به اینکه روزانه 10‌ها کامیون چوب از منطقه ما خارج می‌شود، تصریح کرد: کارشناسان محیط نیز این هشدار را داده‌اند که این میزان برداشت چوب موجب انهدام طبیعت خواهد شد.

اوصانلو با بیان اینکه کارشناسان منابع طبیعی اقدام خاصی در این باره انجام نمی‌دهند، گفت: گاها حتی این مرکز به مرکز صدور مجوز حمل چوب هم تقلیل پیدا کرده است.

نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه هدف ما از مطرح کردن موضوع اقدامات قهری نیست چون برخی از درختان استفاده ندارند، افزود: اما باید با اقدامات فرهنگسازی کاری کنیم که قطع چوب کاهش پیدا کند.

وی به خشکسالی‌های متمادی در شهرستان و سخت بودن جایگزینی درخت اشاره کرد و گفت: هم عمر منابع آبی کم شده و هم دیگر نیروی انسانی پرورش دهنده وجود ندارد که کار را سخت‌تر می‌کند.

اوصانلو به شهرت شهر کرسف و سهرورد در زمینه فراوانی درخت گردو اشاره کرد و افزود: این موضوع قابلیت این را داشت که بتوانیم به عنوان یک ظرفیت گردشگری از این دو شهر استفاده کنیم، در حالی که این روزها شاهد قطع درختان گردو و خروج آن از منطقه هستیم.

نماینده استان زنجان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: ممکن است که قطع این درختان در کوتاه مدت اثر زیادی نداشته باشد، اما در دراز مدت علاوه بر قطع درخت موجب قطع منبع درآمد خانوار هم خواهد شد.

وی با تأکید بر انجام اقدامات فرهنگی در حوزه حفاظت از منابع طبیعی بیان کرد: شاید در ظاهر این امر موجب اشتغال چند نفر شود اما موجب توسعه پایدار نخواهد شد و به عقیده بنده چوب‌بری شغل محسوب نمی‌شود و به همین لحاظ از مسؤولان درخواست رسیدگی در این زمینه داریم.

انتهای پیام/73005/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول