اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

رمان «باغ پسته» روایتگر داستان فدک می‌شود

مدیر تولید انتشارات «به‌نشر» از در دست چاپ بودنِ رمانی با عنوان «باغ پسته» خبر داد که با وجودِ شکل و شمایلِ امروزی، اشاره‌ای به ماجرای فدک دارد.

رمان «باغ پسته» روایتگر داستان فدک می‌شود

به گزارش خبرنگار حوزه کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، رامونا میرحاجیان مدیر تولید انتشارات «به‌نشر» در خصوص تازه‌های این انتشارات در حوزه فاطمی به برنامه «تقاطع فرهنگ» رادیو گفت‌وگو گفت: ما سابقه‌ای ۳۷ ساله در حوزه نشر داریم و تا امروز حدود ۲۸۰۰ عنوان کتاب منتشر کرده‌ایم. در چند سال اخیر بر ادبیات دینی تمرکز داریم و آثار وجوه هنری و آئینی را توأمان دارند. یکی از این کتب با نام «عروس مهربان» منتشر شده است که داستان زندگی حضرت زهرا(س) را برای مخاطبان کودک روایت می‌کند.

دو کتاب برای آشنایی نوجوانان با زندگی حضرت زهرا(س)

مدیر تولید انتشارات «به‌نشر» ادامه داد: «پیراهن دوستی» مجموعه داستان‌های تاریخی برای کودک و نوجوان است و اثر دیگر با نام «یک نفر تو را دوست دارد» در باب آموزه‌هایی در رابطه با زندگی حضرت زهرا(س) برای قشر نوجوان منتشر شده است.

وی با اشاره به اینکه رمان و داستان با موضوع اهل بیت(ع) به ندرت منتشر می‌شود، ادامه داد: این مسئله صرفاً در خصوص کتبی با موضوع حضرت زهرا(س) نیست و زندگی اهل بیت(ع) را هم دربر می‌گیرد.

لزوم ایجاد مشوق برای گسترش کار در حوزه ادبیات دینی

میرحاجیان در بخشی دیگر از سخنان خود ضمن تایید سخنان مجری برنامه مبنی بر اینکه جوایزی نظیر «خاتم» بر افزایش سطح کمی کتاب‌ها درباره زندگی پیامبر مکرم اسلام(ص) افزوده است، گفت: ما به مشوق‌هایی نظیر جشنواره با موضوع ادبیات دینی نیاز داریم و نهادهای مختلف باید در این زمینه تمرکز کرده و درباره آن کار کنند. ما به دست‌مایه‌های داستانی هم نیاز داریم. لذا برای نویسندگان حوزه ادبیات دینی باید خوراک مناسب را تهیه کنیم که از طریق نشست‌های تخصصی فراهم می‌آید.

وی انتشارات «به‌نشر» را از جمله فعالانِ این عرصه خواند و افزود: پژوهش نامه‌های دینی و نشست‌های تخصصی باید فراهم آید. عالمان دینی و داستان‌نویسان مختلف با حضور در این نشست‌ها، کمک می‌کنند دست‌مایه‌های داستانی برای نویسنده‌ها فراهم آید. البته بسیاری آثار صرفاً از جنبه تاریخی به مسائل می‌نگرند و فاقد وجوه هنری هستند.

هیچ کتابی درباره زندگی امام هادی(ع) نداریم

میرحاجیان همچنین از نبود هیچ اثری در باب زندگی امام هادی(ع) انتقاد کرد و گفت: شاید دلیلِ اندک بودنِ داستان‌هایی با موضوع زندگی حضرت زهرا(س) این است که حوادث زندگی این حضرت، در سایه پیامبر(ص) و حضرت امیر(ع) قرار گرفته است. ما در «به‌نشر» اقدام به برنامه‌ریزی محتوایی کرده‌ایم تا جنبه‌های مختلف زندگیِ حضرت را مدِنظر قرار دهیم. از طرفی بر محورهای الگوپذیری از زندگیِ ایشان تاکید داریم و در این مسیر، سفارشِ نوشتن مجموعه داستان یا رمان‌هایی را داده‌ایم.

وی همچنین از استقبال این انتشارات از نویسندگانی که در حوزه زندگی ائمه اطهار(ع) کار کرده‌اند، خبر داد و گفت: ما آثار را از دو جنبه بررسی می‌کنیم و صرفِ این که برخی آثار به ادبیاتِ دینی بپردازند، در «به‌نشر» به چاپ نمی‌رسند. آثار باید از جنبه دینی، تاریخی، هنری و محتوایی بررسی شود و طی این مراحل، منجر به انتشار یک داستان خواهد شد و نویسنده‌هایی که آثاری در این راستا دارند، می‌توانند با مراجعه به سایت «به‌نشر» آن را برای انتشارات، ایمیل کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول