اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

ایرانمنش: فیلم «حاج قاسم» باید بین‌المللی باشد/ جهان نباید نقش شهید سلیمانی در نابودی داعش را از یاد ببرد

بازیگر سینما و تلویزیون گفت: ساخت فیلم درباره شخصیت ملی و فراجناحی شهید سلیمانی هم نیاز است و هم امکانش وجود دارد. پتانسیل‌هایش هم موجود است، اما باید کاری که می‌شود فاخر و در سطح بین‌المللی باشد.

ایرانمنش: فیلم «حاج قاسم» باید بین‌المللی باشد/ جهان نباید نقش شهید سلیمانی در نابودی داعش را از یاد ببرد

 

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه جوان به بهانه سالگرد شهادت شهید سلیمانی گفت‌وگویی با رضا ایرانمنش، بازیگر، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون درباره چالش‌های تولید فیلم در ژانر دفاع مقدس انجام داده است که بخش‌های مهم آن پیش روی شماست.

خاطرات زیادی با شهید سلیمانی دارم

- کار ساخت سریال «سپهسالار» که یک کار دفاع مقدسی است به دلیل نداشتن اسپانسر مناسب، راکد مانده و هیچ اتفاق خاصی درباره آن نیفتاده است. مگر آنکه یک اسپانسر پیدا شود و ساخت سریال کلید بخورد

- من با شهید حاج قاسم سلیمانی چند سال مراوده داشته‌ام. در دو سالی که در لشکر ۴۱ ثارالله بودم خیلی خاطرات با شهید سلیمانی دارم. اگر پیشنهاد ساخت اثری درباره این شهید بزرگوار به بنده شود که عالی است. می‌توان به وجوه مختلف شخصیت حاج قاسم پرداخت.

- خودم به فکر ساخت چنین سریال یا فیلمی بوده‌ام و دلم می‌خواسته یک تحقیق میدانی را در همین رابطه شروع کنم و انجام دهم، منتها بیم این موضوع را داشته‌ام که حمایتی صورت نگیرد و ماجرا ابتر بماند.

فیلم زندگی «حاج قاسم» باید بین‌المللی باشد

- ساخت فیلم درباره شخصیت ملی و فراجناحی شهید سلیمانی هم نیاز است و هم امکانش وجود دارد. پتانسیل‌هایش هم موجود است، اما باید کاری که می‌شود فاخر و در سطح بین‌المللی باشد.

- باید به گونه‌ای به شهید سلیمانی نگاه کنیم که تمامی دنیا هر چه بیشتر با شخصیت ایشان آشنا شوند و تأثیر بگیرند. حاج قاسم چهره‌ای بین‌المللی است و اگر قرار باشد فیلم یا سریالی بسازیم که مخاطب آن محدود باشد، بهتر است اصلاً نسازیم.

جهان نباید نقش شهید سلیمانی در نابودی داعش را از یاد ببرد

- بدون اغراق می‌شود گفت ایشان تمام عمر مفیدش را در جنگ گذراند، چه در هشت سال دفاع مقدس و چه پس از آن. باید از وجوه مختلف به شخصیت حاج قاسم پرداخت. ایشان دوستداران بسیار زیادی در ایران و منطقه دارند.

- از موضوعاتی که درباره شهید سلیمانی هیچ وقت نباید به دست فراموشی سپرده شود، نقش ایشان در نابودی داعش است. جهان نباید این مهم را از یاد ببرد.

- خیلی‌ها به این موضوع واقف هستند و اطلاع دارند و برای کسانی که از این حقیقت مطلع نیستند هم باید با ابزار رسانه و فرهنگ و هنر روشنگری کرد.

اگر حاج قاسم در سوریه و عراق حضور پیدا نمی‌کرد، پای داعش به ایران باز شده بود

- نکته دیگری که همه مردم کشور باید به آن واقف باشند، اینکه هدف اصلی داعش ایران بود و اگر حاج قاسم در سوریه و عراق حضور پیدا نمی‌کرد، پای داعشیان به کشور ما هم باز شده بود و این روز‌ها وضعیت خوبی نداشتیم.

- تدابیر حاج قاسم باعث شد نه تنها پای داعش به ایران نرسد که در نهایت نابود هم بشود. باید به این واقعیت‌های تاریخی پرداخته شود که متأسفانه این اتفاق آن‌گونه که شایسته است نیفتاده و محقق نشده.

پرداخت به زندگی حاج قاسم نیاز به قصه‌سرایی آنچنانی ندارد

- یکی از اساسی‌ترین راه‌هایی که می‌تواند به شناسایی زوایای مختلف شخصیت شهید سلیمانی کمک کند، ساخت فیلم درباره زندگی ایشان است.

- اتفاقاً پرداخت به زندگی حاج قاسم نیاز به قصه‌سرایی آنچنانی هم ندارد، چراکه سراسر زندگی ایشان پر از هیجان و حماسه است. در همین راستا، دیگر چندان نیازی نیست که نویسنده به خودش زحمت بدهد و صحنه‌های جذاب و مهیج را خلق کند. به نظرم در مسیر فیلمنامه‌نویسی درباره حاج قاسم بیشتر باید به سمت جمع‌آوری داستان‌های زندگی ایشان رفت.

در سینما باندبازی‌ وجود دارد و فقط یکسری آدم خاص می‌توانند کار کنند

- سریال سپهسالار برای من یک درس عبرت شد که اگر صحبت کردی و موافقتی بود، باید همان‌جا میخ را محکم بکوبی، وگرنه موکول کردن کار به بعد‌ها و دو ماه آینده، نتیجه‌اش فقط معطلی است.

- متأسفانه باند و باندبازی‌هایی در سینما هم وجود دارد و فقط یکسری آدم خاص می‌توانند کار کنند. اصلاً می‌خواهم بگویم لزومی هم ندارد که من درباره شهید سلیمانی فیلم بسازم،‌ ای کاش خود آن‌ها چنین کاری را می‌کردند.

تهیه‌کننده ترجیح می‌دهد به‌جای فیلم دفاع مقدسی کار کمدی یا خانوادگی بسازد

- آنقدر هزینه ساخت فیلم‌های دفاع مقدس زیاد شده است که تهیه‌کننده یا سرمایه‌گذار ترجیح می‌دهد یک کار کمدی یا خانوادگی در خانه بسازد تا برود در گرما و سرما در بیابان فعالیت کند و در کنار خطر انفجار و مسائل جانبی، فیلم جنگی بسازد.

- مسئله دیگر اینکه حمایت‌نکردن مسئولان امر باعث دلسردی تهیه‌کننده و کارگردان می‌شود. مثلاً شهرک سینمایی دفاع مقدس ساخته شده برای آنکه فیلم‌ها و سریال‌های دفاع مقدسی در آن ساخته شود اما اگر بخواهی چند روز در این شهرک کار کنی، فلان مبلغ باید بپردازی. اجاره یک جیپ جنگی فلان قدر هزینه دارد. برای فعالیت در یک منطقه که سنگر آماده دارد باید این میزان پرداخت کنی، اما منطقه دیگر ارزان‌تر است. با این شرایط، دیگر کسی رغبت نمی‌کند برود و کار جنگی بسازد. اجباری هم که وجود ندارد، در نتیجه کسی سراغ ژانر دفاع مقدس نمی‌رود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول