اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

حسینی: دولت روحانی آسیب‌‎پذیری اقتصاد از تحریم را افزایش داد/ راهکارهای کنترل بازار ارز

وزیر اسبق اقتصاد گفت: در دولت یازدهم و دوازدهم فقط مسأله این نبود که ما برجام را قبول کردیم و... . در واقع ما اقتصاد ایران را به سمتی بردیم که تحریم‌‎‌پذیری و آسیب‌‎پذیری آن از تحریم افزایش پیدا کرد.

حسینی: دولت روحانی آسیب‌‎پذیری اقتصاد از تحریم را افزایش داد/ راهکارهای کنترل بازار ارز

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه ایران گفت‌و‌گویی با شمس‌الدین حسینی، وزیر اسبق اقتصاد و رئیس کمیسیون جهش تولید در مجلس شورای اسلامی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

دولت سیزدهم در شرایط بسیار سختی روی کار آمد

- دولت سیزدهم در شرایط بسیار سختی روی کار آمد و واضح‌ترین تصویر همین افزایش قیمت هاست که به شکلی نگران کننده نگاه مردم را به خود جلب کرده است.

- دولت سیزدهم کشور را با تورم ۵۸ درصد ، رشد ۴۰ درصد نقدینگی، رشد پایه پولی ۴۲ درصد، ضریب فزاینده پولی ۷.۶ درصد ، نرخ رشد منفی، نرخ مشارکت پایین و نرخ بیکاری بالا  تحویل گرفت.

- دولت سیزدهم اقتصاد را با این شرایط به دست گرفت؛ هم با شرایط تورمی و هم با رشد فزاینده نقدینگی و هم متغیرهایی مثل ضریب فزاینده که اتفاقاً بخشی از آن به رفتارهای سیاستی برمی‎‌گشت، به‌گونه‌‎ای که دست دولت جدید را بسته است.

دولت برای تأمین مالی با دو مشکل روبه‌رو است

- دولت برای تأمین مالی با دو مشکل روبه‌رو است؛ اول اینکه دولت قبل بیش از صد درصد اسناد خزانه که مجوز فروش آن را داشته، استفاده کرده و دوم اینکه شرایط بازار سرمایه اجازه تأمین مالی از این محل را نمی‎دهد.

- بازار سرمایه ما به میزان قابل توجّهی سرمایه اجتماعی‌‎اش را از دست داده است؛ بازارهای مالی مبتنی بر اعتماد هستند و وقتی عنصر اعتماد از اینها گرفته می‎شود، بازارها خیلی شکننده می‌‎شوند.

دولت قبل با قانون‎شکنی صریح حکم قانون بودجه را اجرا نکرد

- در زمینه درآمدهای دولت، یکی از عوامل مؤثر عدم تحقق درآمدها به عدم تحقق درآمدهای گمرک برمی‎گردد؛ دولت قبل با قانون‌شکنی صریح حکم قانون بودجه را اجرا نکرد و افتخار هم می‎کرد که این را اجرا نکرده و ما انتظار داریم دولت سیزدهم آن را اصلاح کند.

- در قانون گفته بودیم بجز برای کالاهای اساسی و دارو باید نرخ مبنای محاسبه گمرکی نرخ ای‌تی‌اس باشد که نرخ آزاد نیست. دولت قبل تعرفه گمرکی را با ارز ۴۲۰۰ محاسبه کرد و بیشترین ارز در این قسمت داده شده است. نرخ تعرفه آن هم هیچ افزایش پیدا نکرده؛ چون گفته بودیم دریافتی‌های تعرفه نباید افزایش پیدا کند یعنی ارز و تعرفه ۴۲۰۰ گرفتند، اما در مهار تورم نقشی نداشت. نرخِ رشد تورم ۵۸ درصد و نرخ رشد خوراک و آشامیدنی ۷۲درصد بود.

در سال‌های گذشته بخش خصوصی تضعیف شد

- یکی از مسائل اساسی اقتصاد ایران که باید به آن پرداخته شود کسری بودجه است. اما معتقدم مسیر اصلاح کسری بودجه مسیر ساده و ساده انگارانه‌ای نیست که ما یک سیاست انقباضی در پیش بگیریم و حل شود.

- معتقدم در سالیان گذشته بخش خصوصی تضعیف شده، سرمایه‌‎گذاری بخش غیردولتی تضعیف شده، صادرات و واردات و تجارت منقبض شده است. در این شرایط اگر دولت هم سیاست‌های انقباضی در پیش بگیرد مشکل سرمایه‌گذاری و مشکل رشد اقتصادی ما بیشتر می‎شود.

دولت باید تولید خدمات اجتماعی را برون‎سپاری کند

- قانون اساسی به‌درستی از تأمین نیازهای اساسی صحبت کرده و این تصادفی نیست. کسانی که قانون را نوشته‌‎اند با دقت، ممارست، مطالعه و تطبیق قوانین اساسی کشورهای دنیا آن را نگارش کرده‎اند.

- دولت وظیفه‌‎اش این است که مسکن، آموزش ابتدایی، بهداشت و... را تأمین کند اما وظیفه‌اش ساختِ مسکن یا بیمارستان یا مدرسه نیست.

- الان وزارت بهداشت، مسکن، ورزش شرکت ساخت دارند در صورتی که نباید این گونه باشد. چون به خاطر تأمین نیازهای اساسی به غلط در دام تولید خدمات اجتماعی افتاده‌اند. باید اینها را برون‌‎سپاری کنیم. در این صورت بسیاری از مباحثی که باعث افزایش قیمت‌های جاری شده کاهش پیدا می‎کند.

قصه ما قصه پرغصّه دولتِ ثروتمندی است که درآمد ندارد

- قصه ما قصه پرغصّه دولتِ ثروتمندی است که درآمد ندارد. دولت ایران به خاطر دارایی‌های متعدد از جمله نفت و گاز یکی از ثروتمندترین دولت‌هاست.

- بحث معادن یکی از حوزه‌‎هایی است که در سال گذشته در قانون بودجه ورود کردیم و اتفاقی نیفتاده است؛ یکی از رانتی‌‎ترین بخش‌ها و غیر شفاف‌ترین بخش‌هاست.

- هر کسی در کشور ما توانست به معدن و مجوز معدن دسترسی پیدا کند ثروتمند شد و خیلی از اینها فقط مجوز گرفتند و فروختند و عملاً هیچ کاری نکردند.

- سال گذشته برای این مورد در قانون بودجه حکم گذاشتیم ولی اتفاقی نیفتاد. اینها از جمله مواردی است که در دستور کار نظارتی قرار داده‎ایم.

در سیاست دوگانه ارزی احتمال اختلال در بازار خیلی زیاد است

- یکی از مسائلی که امروز بازار ارز را مختل کرده، نظام ارزی و سیاست ارزی ماست. در این سیاست دوگانه ارزی احتمال اختلال در بازار خیلی زیاد است آن هم در شرایطی که بالاخره در تأمین ارز مشکل داریم.

- آقای رئیسی در گزارشی که به مجلس ارائه کردند فرمودند در حال حاضر برای این مسأله اقدام به فروش نفت بیشتری کرده‎ایم که این درست است ولی اینکه چه میزان از درآمد آن را تحصیل می‎کند و رشد پیدا کرده مهم است. آمار و ارقام برای ۷ و ۸ ماهه اول سال خیلی اتفاق خاصی را نشان نمی‎دهد.

- در این شرایط که با محدودیت عرضه ارز مواجهیم، وقتی حراج ارزی می‎گذارد یک نتیجه آن افزایش تقاضای ارز است. از نظر من فروش ارز ۴۲۰۰ تومانی و سیاست‌های از این دست یعنی حراج ارز، وقتی مطاعی با یک دارایی کمیاب شده با قیمت پایین عرضه شود و به میزانی هم موجود نیست که کل تقاضا را پوشش دهد مطمئن باشید قیمت پایین نمی‌آید بلکه تقاضاهایی که در اقتصاد تقاضاهای سوداگرانه با سفته بازی شکل می‎گیرد که قیمت را افزایش می‎دهد.

راهکارهای کنترل بازار ارز

- الان اگر بخواهیم بازار ارز را کنترل کنیم چند مسأله وجود دارد. اول اینکه از سمت تقاضا نمی‎توان تقاضای معاملاتی را سرکوب کرد، مگر اینکه در بعضی موارد مدیریت تقاضای معاملاتی کنیم که لازمه‌‎اش اطمینان از این است که اگر ثبت سفارشی می‌کنیم و مجاری رسمی را می‎بندیم بر مجاری غیر رسمی مسلط هستیم.

- بستن مجاری غیر رسمی اتفاق نمی‎افتد و بدانید حتماً مواردی هست و اینکه تقاضای احتیاطی و سوداگری را چطور کنترل کنیم، جای تأمل دارد. تقریباً کارشناسان خود دولت هم می‎دانند که ما الان سالی چند میلیارد دلار تقاضای سوداگری داریم.

- مهم‌ترین عامل که بر اقتصاد ایران سنگینی می‎کند و سیاستگذار ارز را دچار مشکل کرده، همین بحث دو نرخی است. من معتقدم با اصلاح دو نرخی بخشی از این تقاضا از اقتصاد خارج می‎شود.

- بخش دیگر این مدیریت در سمت عرضه است. در صادرات غیر نفتی درگیر مسأله عرضه ارز هستیم. ما قیمت‌‎گذاری می‎کنیم و می‎خواهیم در هربخشی که بتوانیم آن را تحمیل کنیم. گزارش‌هایی که در سال‌های گذشته ارائه شد نشان داد که حتی از ارز هدف‎مندی برای تأمین ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده شده است. حتی فهمیدیم در جاهایی در بخشی از صنایع که زیر مجموعه وزارت صمت است آنها هم به انواع لطایف الحیل ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفته‌‎اند. این اتفاقات در کنار بحث تقاضا بر صادرات و عرضه ارز اثر می‎گذارد.

- برخی از سیاست‌هایی که ما اتخاذ می‌‎کنیم، عرضه ارز را کند می‎کند، ورود عرضه ارز به مجرای رسمی را کاهش می‎دهد که اینها باید اصلاح شود.

 اثرگذاری تحریم به شیوه مدیریت‌ها برمی‎گردد

- بحث‌های اساسی‌تری هم هست که به تحریم برمی‎گردد. متأسفانه جلوی یکسری از اقدامات که شروع شده بود و می‎توانست به کشور در کاهش اثر تحریم کمک کند، گرفته شد.

- واقعیت این است که نمی‎توانیم بگوییم تحریم اثر ندارد. تجربه این را نشان داده است ولی اینکه تحریم چطور اثر دارد، به شیوه مدیریت ها برمی‎گردد.

- در شرایطی که ما نفت خام خود را با خواهش و تمنا می‎فروشیم، پولش را هم با تخفیف آن هم نسیه می‎گیریم، فرآورده از کشور قاچاق می‎شود پولش هم بموقع به دست قاچاقچی می‎رسد چون او برای رضای خدا و منافع عمومی قاچاق نمی‎کند و فقط برای پولش قاچاق می‎کند. ارز او در حساب‌های مختلف رسوب نمی‎کند. سؤال این است که چرا ما جلوی توسعه پالایشگاه و صنایع پایین دستی را گرفته‌‎ایم؟

دولت روحانی آسیب‌پذیری اقتصاد از تحریم را افزایش داد

- در دولت یازدهم و دوازدهم فقط مسأله این نبود که ما برجام را قبول کردیم و... . در واقع ما اقتصاد ایران را به سمتی بردیم که تحریم‌‎‌پذیری و آسیب‌‎پذیری آن از تحریم افزایش پیدا کرد.

- به نظر شما ۸ سال مدت کمی بود که طی آن می‎‌توانستیم ۴ پالایشگاه ۲۵۰ هزار بشکه‎ای بسازیم که تولیدشان یک میلیون بشکه در روز می‎شد؟ الان هم این که بحث را مطرح کنیم، همان افراد در وزارت نفت با ساخت پالایشگاه مشکل دارند و می‎گویند مجوز نمی‎دهند. من می‎گویم شما تأمین مالی کنید، مجوزش هست، اما وقتی نگاهتان این است که دولت کارفرمای بزرگ باشد، این رویه ادامه می‌یابد.

صادرات غیرنفتی ما را سیاست‌های بخش عمومی محدود کرده است

- همچنان که تحریم بیشتر صادرات نفتی و همین‌طور صادرات غیر نفتی ما را محدود کرد، صادرات غیرنفتی ما را سیاست‌های بخش عمومی محدود کرده است.

- تحریمی اعمال شده و درآمدهای ارزی دولت‌ها کاهش یافته است، دولت‌ها برای اینکه بتوانند این کسری را مدیریت کنند، قیودی را به بازار ارز تحمیل کردند که تحمیل آن صادرات غیر نفتی را محدود کرده وگرنه تحریم آن قدر که روی دولت و انحراف سیاستگذاری دولت مؤثر بوده، روی بخش غیر‌دولتی به‌صورت مانع و بازدارنده عمل نکرده، آن را کاهش داده ولی بازدارنده نبوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول