اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

تعقیب و گریز مخاطبان با اینستاگرام/ وقتی دوستداران حاج قاسم تحریم‌های مجازی را دور می‌زنند!

اینستاگرام با حاکمیت مطلق بر فضای مجازی کشور ما، پست‌ها و محتوایی که به ظن خود ناقض خط مشی‌هایش است را فیلتر می‌کند و سانسورهای این پلتفرم به‌دلیل عدم حاکمیت سایبری در پی هم تکرار می‌شود.

تعقیب و گریز مخاطبان با اینستاگرام/ وقتی دوستداران حاج قاسم تحریم‌های مجازی را دور می‌زنند!

گروه فارس پلاس: این روزها دومین سالگرد یکی از بزرگترین و دوست‌داشتنی‌ترین انسان‌های عصر حاضر شور و حالی وصف‌ناپذیر در میان تمام آزادی‌خواهان جهان از ایران گرفته تا عراق و سوریه و لبنان و حتی دورترین نقاط این کره خاکی که نام بلند او به گوش اهالی آن رسیده ایجاد کرده است.

امروز سیزدهم دی‌ماه ۱۴۰۰ است و دو سال از روزی که بزرگترین فرمانده مبارزه با تروریست‌ها، توسط ترویستی‌ترین ارتش جهان به شهادت رسید می‌گذرد؛ در همه روزهای پس از شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، آزادی‌خواهان بیشتری از سراسر جهان با شخصیت او آشنا شده‌اند و حالا همه می‌دانند حاج قاسم تاثیرگذاترین مرد میدان مقاومت است.

بزرگداشت حاج قاسم و رفیق شفیق او ابومهدی المهندس که به اتفاق هم در ساعت ۱:۲۰ بامداد ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ آسمانی شدند در فضای مجازی نیز به‌شکل باشکوهی برپا شده است و دوستداران سرداران مقاومت با انتشار تصاویر و مطالب و دلنوشته‌هایی درباره این دو شهید بزرگوار یاد و نام آن‌ها را گرامی داشته‌‌اند.

با این حال شبکه اجتماعی اینستاگرام به روال سال قبل که تمامی صفحات حاوی تصاویر حاج قاسم را حذف کرد، امسال نیز در آستانه سالروز شهادت سردار سلیمانی ۱۳ میلیون پست حاوی تصاویر یا فیلم و حتی صوت سردار دل‌ها را حذف و حساب کاربری منتشر کنندگان این محتوا را نیز مسدود کرده و با این کار ماهیت آزادی بیان برای کاربران خود را به  طرز آشکاری زیر سوال برد.
 

 


روز گذشته نیز رهبر معظم انقلاب این موضوع را به مسئولان فضای مجازی تذکر دادند که باید با دشمن در دنیای آنلاین هوشیارانه مقابله کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز گذشته در دیدار خانواده و اعضای ستاد بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، برخورد حذفی مستکبران با شهید سلیمانی در فضای مجازی را نشانه ترس آنها حتی از اسم شهید و واهمه‌شان از رواج و تکثیر آن الگوی گران‌سنگ دانستند.

ایشان گفتند: در دنیای امروز، فضای مجازی زیر کلید مستکبران است و این واقعیت باید مسئولین فضای مجازی کشور را نیز هوشیار کند تا به‌نحوی عمل کنند که دشمن نتواند به هر شکل و هر جا که اراده کرد، در فضای مجازی برخورد کند.

کُرنش اینستاگرام مقابل کاخ سفید!

به گفته کارشناسان اینستاگرام رسانه طبقه متوسط در جهت‌دهی به علائق و سلائق است و بر خیره‌کنندگی و جذابیت استوار است و امروز تعداد کاربران فعال ماهیانه اینستاگرام از دو میلیارد نفر گذشته است برای همین، هم خودش به ابزار اعمال قدرت تبدیل شده و هم مجرای پیاده‌سازی خواست سیاسی هیئت حاکمه آمریکا شده است.

محمد لسانی، کارشناس رسانه در این رابطه می‌گوید: «تمام شرط و شروط اینستاگرام در قوانینش خلاصه نمی‌شود. درست است که اینستاگرام بخش terms یا community guidelines دارد که در چارچوب آن اقدام به تحمیل خواسته‌های خود می‌کند اما نکته مهم این است که کاملا با جهت‌گیری سیاسی امریکا خود را هماهنگ می‌کند و حتی فراتر از قوانین خود نیز اقدام به کُرنش و تن‌دادن به سیاست‌های کاخ سفید می‌کند.»

نیاز به گام دوم انقلاب در فضای مجازی داریم

او در ادامه با اشاره به حذف تصاویر سردار سلیمانی پس از شهادت و در اولین سالروز آسمانی‌شدن ایشان در این پلتفرم توضیح می‌دهد: « اینستاگرام یک گنبد آهنین در برابر توسعه گفتمان شهید سلیمانی برافراشته است. هرگونه متن، صوت و تصویر او حذف می‌شود. بگذارید دقیق تر بگویم. از پردازش متن (text processing)  استفاده می کند تا نوشته روی صفحه عکس یا فیلم را شناسایی کند، از پردازش صوت (audio processing)  بهره می برد تا اگر صدایی از او یا درباره او است حذف شود و به صورت ویژه از پردازش تصویر (image processing) استفاده می کند که تصویر او را حتی روی یک پرچم از میان صد پرچم شناسایی و مسدود کند.»

لسانی افزود: «نیاز به گام دوم انقلاب در فضای مجازی داریم. باید حرکت های پارتیزانی را در فضای مجازی توسعه داد. از سوی دیگر خلاقیت می تواند گرهگشای این گنبد آهنی مجازی باشد که توسط "استعمار مجازی" پهن شده است.»

وقتی دوستداران حاج قاسم تحریم‌های مجازی را دور می‌زنند!

در همین راستا برخی از کاربران دغدغه‌مند در شبکه اجتماعی اینستاگرام که نمی‌خواهند نام سردار سلیمانی در فضای اینترنت و به‌خصوص پلتفرم اینستاگرام حذف شود در اقدامی هوشمندانه و به‌منظور بزرگداشت سردار سلیمانی دست به انتشار پیام‌هایی با محتوای متناسب با ایام شهادت ایشان در قالب پست و استوری اینستاگرام کرده‌اند.

این کاربران با انتشار تصاویر حاج قاسم از زوایایی که چهره ایشان به‌طور کامل مشخص نیست و متن‌هایی که به‌طور مستقیم نامی از سردار سلیمانی در آن‌ها دیده نمی‌شود این تحریم را با هوشمندی دور زده‌اند.
 

 


کارشناسان فضای مجازی معتقدند که همراهی اینستاگرام با اقدامات تروریستی کشورهای متخاصم از طریق حذف اکانت و پست کاربران ایرانی و جلوگیری از آزادی بیان ایرانیان در فضای مجازی، تنها یک دلیل می‌تواند داشته باشد و آن هم نبود قدرت سایبری و حاکمیت ایران در فضای مجازی است.

این پلتفرم با حاکمیت مطلق بر فضای مجازی کشور ما، پست‌ها و محتوایی که به ظن خود ناقض خط مشی‌هایش است را فیلتر می‌کند و سانسورهای اینستاگرام به دلیل عدم حاکمیت سایبری در پی هم تکرار می‌شود.

به عقیده کارشناسان راه اندازی شبکه ملی اطلاعات از نان شب واجب‌تر است، زیرا دشمن به دلیل ناامیدی در جنگ سخت، تمام ظرفیت و پتانسیل خود را در حصر رسانه‌ای و جنگ نرم گذاشته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول