اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

برگزاری نخستین دادگاه پرونده ترور شهید سلیمانی/ رسیدگی به دادخواست 2575 نفر از اقشار مردم

دادگاه رسیدگی به مطالبه خسارت مادی و معنوی و تنبیهی ناشی از شهادت سردار سلیمانی صبح امروز در شعبه ۵۵ دادگاه عمومی و حقوقی تهران به ریاست قاضی پورمریدی برگزار شد.

برگزاری نخستین دادگاه پرونده ترور شهید سلیمانی/ رسیدگی به دادخواست 2575 نفر از اقشار مردم

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، دادگاه رسیدگی به مطالبه خسارت مادی و معنوی و تنبیهی ناشی از شهادت سردار سلیمانی صبح امروز در شعبه ۵۵ دادگاه عمومی و حقوقی تهران به ریاست قاضی پورمریدی برگزار شد.

قاضی پورمریدی در ابتدای این جلسه با بیان اینکه ۸۰ پرونده و دادخواست به دادگاه واصل شده است اظهار کرد: در این پرونده‌ها ۲ هزار و ۵۷۵ نفر به طرفیت ۸۰ نفر از اشخاص حقیقی و حقوقی ایالات متحده به علت ترور شهیدان زمانی‌نیا، طارمی، مظفری، پورجعفری و سردار سلیمانی طرح دعوی کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه پرونده ترور شهید سلیمانی از دو جنبه حقوقی و کیفری قابل رسیدگی است گفت: بحث کیفری این پرونده در دادسرای بین الملل در حال رسیدگی است که در حال حاضر مورد رسیدگی ما نیست و در اینجا فعلا پرونده حقوقی مطرح است.

پورمریدی ادامه داد: پرونده حقوقی نیز از در دو منظر قابل بررسی است. اول از منظر خانواده شهید سلیمانی و همراهان ایشان است که می‌توانند دادخواست مطرح کنند که البته تا کنون دادخواستی مطرح نشده است.

وی افزود: جنبه دیگر دادخواست‌هایی است که از طرف اقشار آسیب‌دیده از این ترور به دادگاه می‌تواند ارسال شود و در حال حاضر نیز دادخواست‌های متعددی به صورت خودجوش از طرف اقشار مختلف مردم به شعبه ما ارسال شده است.

رئیس شعبه ۵۵ دادگاه عمومی حقوقی تهران گفت: ٨۵ میلیون ایرانی همه داغدیده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هستند و همه مردم ایران امکان تحویل دادخواست به شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی تهران که طبق قانون صلاحیت جهانی برای رسیدگی به دعاوی علیه دولت‌های خارجی است، دارند.

افراد عادی هم می‌توانند به عنوان ذینفع، طرح دعوا کنند

وی با بیان اینکه افراد عادی هم می‌توانند به عنوان ذی‌نفع، طرح دعوا و مطالبه خسارات مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از ترور سردار شهید سلیمانی داشته باشند، عنوان کرد: این موضوع در قوانین ما سابقا مسکوت بود اما قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران به جهت رسیدگی به دعاوی علیه دولت‌های خارجی مصوب سال ١٣٩٠ و آیین نامه آن که در سال ١٣٩٢ تصویب شد، به این موضوع پرداخته است.

قاضی پورمریدی با اشاره به اینکه بر طبق ماده یک و بند پنج آیین‌نامه یادشده، شعبه ۵۵ ویژه رسیدگی به دعاوی علیه دولت‌های خارجی در نظر گرفته شده است و تنها شعبه‌ای است که صلاحیت جهانی دارد و از سوی دیگر صلاحیت کشوری برای رسیدگی به دادخواست های مطروحه در این زمینه را دارد.

وی با بیان اینکه در ماده ۶ و بند یک قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی به جهت رسیدگی به دعاوی علیه دولت‌های خارجی، تفکیک شده است، افزود: چنانچه فردی بحث خسارات حقوقی را داشته باشد باید جزو بازماندگان حادثه یا وارثان سببی و نسبی افراد باشد یا جزو آسیب دیدگان حادثه باشد.

قاضی پورمریدی اضافه کرد: این قانون مترقی و مناسب است و در همه دنیا نیز سابقه دارد چنانچه در سال ١٩۵۶ در کشور فرانسه قانونی در این خصوص مصوب و دادگاه‌های آن کشور نیز براساس آن رای صادر کرده‌اند همچنین در آمریکا نیز طبق قوانین این کشور دعاوی متعددی برای اشخاص صاحب سمت پذیرفته و رسیدگی شده است.

قاضی پورمریدی تصریح کرد: این جلسه نخستین جلسه است و دادخواست‌ها در رابطه با اقداماتی که خواندگان در ترور شهید سلیمانی انجام داده‌اند، رسیدگی می‌شود.

در ادامه، روح الله سلاجقه وکیل تعدادی از خواهان در جایگاه قرار گرفت و گفت: دادخواهی را از طرف موکلان خود از استان کرمان را برای دادگاه قرائت می‌کنم.

وی ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا و تعدادی از مقامات و نهاد‌های آمریکایی را از خواندگان این پرونده معرفی کرد و گفت: در خصوص قوانین دادگاه و صلاحیت خواندگان در قوانین داخلی و بین المللی، صلاحیت دادگاه‌های حقوقی و عمومی استان تهران با استناد به قوانین از جمله قانون صلاحیت محاکم دادگستری جمهوری اسلامی برای رسیدگی به دعاوی معنوی علیه دول خارجی مصوب سال ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی تصویب شده است که گرچه ماهیت کیفری دارند، ولی به دلیل نوع و کیفیت مجرمانه ترور شهید سلیمانی استناد به آن‌ها برای صلاحیت دادگاه‌ها موردتاکید قرار گرفته است.

وی افزود: در سال ۱۳۹۵ قانون تجدید مقابله با اقدامات تروریستی دولت آمریکا مصوب سال ۱۳۶۸ قانون مقابله با نقض حقوق بشر اقدامات ماجراجویانه تروریستی آمریکا، مصوب سال ۱۳۹۶، قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم مصوب ۱۳۹۶ و قانون اقدامات متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام مصوب سال ۹۴ و قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه به عنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا مصوب ۱۳۹۸ برای رسیدگی به این دعوا محرز و مسلم شد.

در بخش دیگر دادگاه احمد بهارلو وکیل تعدادی دیگر از شکات این پرونده خطاب به ریاست دادگاه اظهار کرد: بنده به وکالت از اهالی محترم استان قم از جمله تعدادی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم علیه ۴۲ شخصیت، شرکت و سازمان که برنامه‌ریزی شهادت سردار شهید سلیمانی را انجام داده‌اند، خدمت شما طرح دعوی کرده‌ام.

وی افزود: خواندگان این پرونده عبارتند از دولت امریکا، دونالد جان ترامپ، مایک پمئو، برایان هوک، وزارت دفاع، مارک اسپر، مارک الکساندر، فرانک دیکسون، نیروی هوایی ایالات متحده امریکا و سایر سازمان‌ها و اشخاصی که در ترور شهید سردار سلیمانی مشارکت یا دخالت داشته‌اند.

بهارلو با استناد به اسناد بین‌المللی ترور سردار سلیمانی را نقض قوانین بین‌المللی دانست و اظهار کرد: حضور سپبهد قاسم سلیمانی در عراق بنا به دعوت کشور میزبان و به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران صورت پذیرفت و این سفر بنا بر قواعد بین المللی صورت گرفته و ترور ایشان نقض قوانین بین‌المللی است.

وکیل تعدادی از خواهان‌های پرونده حقوقی ترور شهید سلیمانی در ادامه با تشریح اقدامات سردار سلیمانی در مقابله با تروریسم در خاورمیانه اقدام امریکا در ترور سردار سلیمانی را جنایتی نابخشودنی خواند.

در پایان ریاست دادگاه با بیان اینکه کیفیت پرونده به شکلی است که نیاز به جلسات متعددی دارد، اظهار کرد: انشالله این جلسه ادامه پیدا خواهد کرد؛ چرا که پرونده بیش از ده‌ها وکیل دارد بسیار گسترده است و خواهان‌ها بسیار زیاد هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول