اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

آسیب‌های جدی محیط زیستی سفر به جزایر بکر جنوب/ جمعیت پرندگان جزیره «شیدور» کاهش یافت

یک کارشناس محیط زیست حضور گردشگر در جزایر بکر و خالی از سکنه را منجر به آسیب های جبران ناپذیر محیط زیستی دانست و گفت: جمعیت پرندگان در جزیره «شیدور» به شدت آسیب دیده است.

آسیب‌های جدی محیط زیستی سفر به جزایر بکر جنوب/ جمعیت پرندگان جزیره «شیدور» کاهش یافت

گروه جامعه خبرگزاری فارس، در پی اعتراض اداره کل محیط زیست استان هرمزگان ورود تورهای گردشگری به جزیره شیدوَر (Shidvar) خلیج‌فارس ممنوع شد. محیط زیست، علت این  محدودیت را شروع فصل تخم‌گذاری گسترده لاک‌پشت‌ها  اعلام کرده است.

جزیره مارو یا شیدوَر که خالی از سکنه است از مهم‌ترین پناهگاه‌های حیات وحش خلیج فارس شناخته می‌شود که محل زیست گونه‌های در معرض انقراض، از جمله لاک‌پشت پوزه‌عقابی است و ورود به آن با مجوز اداره محیط زیست و دریابانی استان هرمزگان امکان‌پذیر است.

با این وجود در سال‌های اخیر با تشبیه جزیره مرجانی با ماسه‌های سفید مارو یا شیدوَر به «مالدیو ایران» و تبلیغ غیراصولی آن به عنوان جزیره بکر و دست‌نخورده، زیست این جزیره با سفرهای انبوه، رها شدن زباله و تخریب‌های محیطی، به مخاطره افتاده است. بسیاری از گردشگران و تورها با وجود ممنوعیت سفر به این جزیره از بنادر محلی با کرایه قایق‌های ماهیگیری، خود را به این جزیره می‌رسانند و درحالی که شیدوَر فاقد هرگونه امکانات اولیه است، اما شب‌مانی‌های طولانی‌مدت دارند.

ایمان ابراهیمی کارشناس و فعال محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در واکنش به این خبر ابراز داشت: به عقیده من حتی اگر کسی اصول گردشگری در طبیعت را هم می‌داند، نباید به جزایر خالی از سکنه سفر کند.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه تابستان سال گذشته مسئولیت سرشماری پرندگان جزیره شیدور (مارو) را به عهده داشته توضیح داد: نتایج و نمودارهایی که با همراهی کارشناسان محیط زیست استان  تهیه کردیم،  نشان داد حضور گردشگران در این جزیره تأثیر بسیار منفی بر روی جمعیت پرنده‌ها داشته است.

وی در  ادامه تشریح کرد: سفر به جزایر کوچک و بکر جنوب نمی‌تواند بدون آسیب به طبیعت باشد حتی اگر زباله نریزید، آتش درست نکنید، و با اسپیکر موسیقی پخش نکنید باز هم اکوسیستم‌های این جزایر به ماهیت وجود انسان حساس بوده و آسیب جدی می‌بینند.

ابراهیمی در ادامه ابراز داشت: بسیاری از گونه‌های حیات وحش در محلی تخم‌گذاری و زادآوری می‌کنند که در آن هیچ اثری از پستانداران بزرگ‌ جسته از جمله انسان نباشد چون ماهیت وجود انسان باعث می‌شود این گونه‌ها دیگر در این جزایر زادآوری نکنند.

وی در ادامه گفت: ما خواسته و ناخواسته از خودمان رد پاهای کوچک یا اثرات بزرگ می‌گذاریم مثلا چند بطری آب ما که روی سنگ‌هایی ریخته شده باشد معنی‌اش ورود آب شیرین به جزیره است و یا اگر گونه مهاجمی در جزیره وجود داشته باشد به سرعت از این فرصت استفاده کرده و اکوسیستم جزیره را از بین می‌برد.

این فعال محیط زیست ورود قایق به این مناطق را هم مضر دانست و اظهار داشت:‌اگر در قایق‌هایی که ما را به این جزایر می‌‌برند یک گونه جونده وجود داشته باشد و در جزیره مقصد سکنی گزیند می‌تواند کل اکوسیستم جزیره را دستخوش تغییر کند.

وی حتی نور ناشی از کمپ کردن در شب را باعث کاهش زادآوری لاک‌پشت‌ها دانست و گفت: علاقه انسان به دیدن طبیعت بکر گاهی نابودکننده همان طبیعت است باید متوجه باشیم که بعضی از نقاط این کره خاکی به هیچ عنوان جای ما نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول