اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

مبارزه سبز با آفات باغی/ تولید ۹ محصول دانش‌بنیان برای از بین‌بردن آفات کشاورزی

یک شرکت دانش‌بنیان توانست با تولید فرومون‌های جنسی حشرات به مبارزه با آفات باغی بپردازد و کیفیت محصولات کشاورزی را ارتقا دهد.

مبارزه سبز با آفات باغی/ تولید ۹ محصول دانش‌بنیان برای از بین‌بردن آفات کشاورزی

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اکبر دادرس مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فرآورده‌های طبیعت دوست نیکان با بیان اینکه توانسته‌ایم به دانش تولید فرومون‌های جلب کننده آفات دست پیدا کنیم، گفت: این محصولات دانش‌بنیان نوعی مبارزه سبز با آفات باغی است و هم‌اکنون 9 محصول تولید شده که به ارتقاء کیفیت محصولات کشاورزی کمک کرده است.

تولید 9 محصول برای مبارزه با آفات

فرومون‌ها موادی هستند که از حشره ماده ترشح می‌شوند و جنس نر را به سمت خود جذب می‌کنند، از این تکنیک برای پیش‌آگاهی زمان سم‌پاشی استفاده می‌شود.

از فرومون‌هایی که در این شرکت تولید شده می‌توان به فرومون جلب کننده پروانه کرم سرشاخه خوار هلو، فرومون جلب کننده پروانه کرم خوشه خوار انگور و فرومون جلب کننده پروانه کرم سیب اشاره کرد.

همچنین فرومون جلب کننده پروانه کرم جوانه خوار بلوط، فرومون جلب کننده پروانه کرم آلو، فرومون کرم ساقه خوار برنج، فرومون جلب کننده آفت کرم خراط (پروانه فری)، فرومون جلب کننده پروانه کرم غوزه پنبه و فرومون جلب کننده پروانه مینوز گوجه‌فرنگی نیز از موارد دیگر هستند.

از این فرومون‌ها برای مبارزه مستقیم با آفات، تعیین زمان مبارزه شیمیایی با آفات پس از به دست آوردن پیک جمعیت، تعیین قلمرو و پراکنش حشرات یک منطقه و مطالعات فونستیکی استفاده می‌شود.

یافتن بهترین زمان سم‌پاشی

از فرومون مینوز گوجه‌فرنگی علیه آفت گوجه‌فرنگی یا توتا ابسلوتا که مهم‌ترین آفت گوجه‌فرنگی است، استفاده می‌شود.

از فرومون مینوز گوجه‌فرنگی معمولا در گلخانه‌ها و همچنین در مزارع به میزان یک الی دو تله در هر هکتار استفاده می‌شود؛ داخل هر تله که به شکل دلتا است یک چسب و یک کپسول فرومونی قرار دارد.

مدت 30 تا 45 روز زمان نیاز است تا فرومون، حشره را به سمت خود جذب ‌کند. با آماربرداری از تعداد حشرات به دام افتاده می‌توان بهترین زمان سم‌پاشی را پیدا کرد، با این تکنیک می‌توان کمترین تعداد سم‌پاشی را داشته و همچنین با افزایش تله‌ها به شکل شکار انبوه عمل کرده و حتی از پاشیدن سم اجتناب کرد که در این صورت می‌توان محصولات سالم‌تری به دست آورد.

یکی از جنبه‌های فناوری کشاورزی مدرن که توجه متخصصان و پژوهشگران محیط‌زیست را به خود جلب کرده است آفت‌کش‌ها هستند. سموم شیمیایی از جمله آفت‌کش‌هایی است که در مزارع و باغات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از دلایل اصلی بروز برخی بیماری‌ها در انسان به‌حساب می‌آیند.

قیمت کمتر نسبت به رقبا

نمونه‌های خارجی این محصول به خاطر اینکه زمان طولانی طی می‌شود تا محصول به دست مصرف‌کننده برسد بابت همین قابلیت جذبشان کاهش پیدا می‌کند، ضمن اینکه نمونه‌های خارجی قیمت بیشتری نیز دارند.

این محصولات توانسته‌اند صرفه‌جویی ارزی خوبی به همراه داشته باشند همچنین به کشور افغانستان، قرقیزستان و ترکیه به میزان محدودی صادرات انجام شده است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فرآورده‌های طبیعت دوست نیکان با اشاره به اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمک‌های بسیار ارزنده‌ای داشته است، افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت فرآورده‌های طبیعت دوست نیکان را به‌عنوان دانش‌بنیان نوع یک انتخاب کرده که از این حیث باعث شده تا بتوانیم محصولات را ارزان‌تر از رقبا عرضه کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول