اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

شفق: مالک اصلی تراکتورم، مشکل تراکتور پول نیست/زحمتش را ما کشیدیم، سودش را دیگران بردند

مالک و مدیر عامل سابق باشگاه تراکتور گفت: تیم فوتبال تراکتور نماد ورزش آذربایجان است.

شفق: مالک اصلی تراکتورم، مشکل تراکتور پول نیست/زحمتش را ما کشیدیم، سودش را دیگران بردند

خبرگزاری فارس/فرهاد فرهادپور: ناصر شفق اولین مالک خصوصی باشگاه تراکتور که در همان سال اول حضورش در این باشگاه، تراکتور را به لیگ برتر رساند. اما دوره مالکیت وی در باشگاه تراکتور فراتر از دو سال نرفت و همانطور که بی سر و صدا آمده بود، در سکوت هم تراکتور را ترک کرد.

در روزهایی که هواداران تیم تراکتور خواستار لغو مالکیت زنوزی در باشگاه تراکتور هستند، بی‌مناسبت ندیدم به سراغ شفق رفته و در مورد گذشته تیم تراکتور با وی گفت‌و‌گویی داشته باشیم.

تراکتور نماد ورزش آذربایجان است

آقای شفق با سپاس از اینکه دعوت ما را برای مصاحبه پذیرفتید، کم و بیش در جریان اتفاقات باشگاه تراکتور هستید؟

بله، از این وضعیت اسفناک تراکتور طی چهار و پنج ‌سال اخیر متاثر هستم و امیدوارم هم اکنون که مردی از جنس صداقت سردار عابدین خرم بر راس استانداری قرار گرفته ‌ با کمک همه دلسوزان واقعی ورزش استان معضلات تراکتور برطرف گردد، بالاخص وقتی امام جمعه‌ای همچون آیت الله آل هاشم که از علاقمندان واقعی ورزش است بطوری که برای اولین بار در تاریخ ورزش کشور اولین امام جمعه‌ایی بود که پا به ورزشگاه یادگار امام گذاشت‌، با بودن این دو بزرگمرد حیف است تیم ریشه‌داری چون تراکتور مورد چنین اوضاع رقت‌انگیزی گردد که محبوب‌ترین تیم فوتبال آسیاست و مسئولان ورزش استان و کشور باید از پتانسیل این دو بزرگوار برای تقویت تیم تراکتور استفاده کنند و همانطور که آقا مهدی باکری تبلور غیرت آذربایجان است‌، تراکتور هم نماد ورزش آذربایجان است و بزرگان اصحاب رسانه و پیشکسوتان ورزش استان به خاطر دارند که صعود تراکتور بعد از هشت سال در لیگ یک‌، چه حماسه شیرین و حکایت پرماجرایی برای ورزش ایران و آذربایجان بوجود آورد و نه تنها در فوتبال که یکی دیگر تیم‌های فوتبال شهرداری و گسترش‌فولاد و ماشین‌سازی پا به لیگ برتر گذاشتند بلکه در دیگر رشته‌ها هم روز به روز شاهد درخشش و نشاط و پویایی در اکثر رشته های ورزشی بودیم رشته‌هایی همچون والیبال‌، تکواندو‌، دوچرخه‌سواری‌، کشتی‌، کاراته‌، تنیس روی میز، بسکتبال‌، دو‌ومیدانی و کوهنوردی ....ودیگر رشته ها شدیم که در تاریخ ورزش ایران بی‌سابقه بود.

هر موقع خودم صلاح بدانم در صورت نرسیدن به حق و حقوق قانونی در برقراری عدالت به مراجع فوتبالی AFC  و یا  FiFA  مراجعه کنم

آقای شفق هنوز هم برای خیلی‌ها سوال است چطور مالکیت باشگاه تراکتور به شما واگذار شد؟  

در سال ۱۳۸۷ دو تیم ماشین‌سازی و تراکتورسازی بخاطر هزینه تیمداری اعلام انحلال کردند و دیگر قادر به تامین هزینه‌ها نبودند. بنده به عنوان عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال وقت مسئولان تراکتور قانع کردم که فقط یکسال دیگر آن هم با هزینه ورزش کارگری تیمداری را ادامه دهند و من مسئولیت تیم را به عهده گرفتم و با فروش ملکی در سعادت‌آباد تهران به متراژ ۵۱۲ متر هزینه‌های اولیه تیم را تامین کرده و بدهی‌های گذشته تیم فوتبال ترکتورسازی را پرداخت کردم و اردوی  آماده سازی تیم را در ترکیه برگزار کردیم. در همان سال اول تیم را به لیگ برتر آوردیم در میانه‌های فصل بخش عمده کارخانه تراکتور به شرکت مهر ایرانیان واگذار گردید و بنده قرارداد خرید امتیاز تیم فوتبال تراکتورسازی را با این شرکت و کارخانه طی قرارداد محکمی امضا نمودیم و این حقیر در لیگ برتر تیم را به عنوان مالک مدیریت کردم  و اگر کسی و یا کسانی و ارگانی ادعای مالکیت دارد باید ثابت نمایند نه بنده که مالک قانونی باشگاه هستم.  در سال ۱۳۸۹ اینجانب باشگاه را به امانت سپردم که هرگاه شرایط ایجاب کند باشگاه به خودم عودت شود و فدراسیون فوتبال نیز از اول بنده را به عنوان مالک می‌دانستند و من طی اظهار‌نامه رسمی در تغییر و تحولات تیم به طرفین ماجرا اعلام کردم و به مراجع قضایی داخل کشور مراجعه کردم و طبیعی است هر موقع خودم صلاح بدانم در صورت نرسیدن به حق و حقوق قانونی در برقراری عدالت به مراجع فوتبالی AFC  و یا  FiFA  مراجعه کنم، لیک خود باور دارم که به عدالت در کشور خودم خواهم رسید.

سود یا ضرری که هر کس کرده باشد به عهده خودش است

 از بدهی‌های باشگاه تراکتور خبر دارید و چه پیشنهادی در این مورد دارید؟

‌بهترین راه حل را سردار پورجمشیدیان ارائه کردند که مالکین و مباشرین هرکس بدهی‌های خود را پرداخت نماید‌، مالک اول کارخانه تراکتور سازی بدهی خود را پرداخت نماید و مالک دوم ناصرشفق بدهی خود را‌  و شرکت مهر ایرانیان و جناب آقای زنوزی هم بدهی دوران خود را تا باشگاه به حالت عادی برگردد و این راه حل بنظر بهترین راه حل ممکن است که تراکتور از این وضعیت نجات پیدا کند و طبیعی است هرکسی مسئولیت دوره خود را پذیرا باشد‌، سود یا ضرری که هر کس کرده باشد به عهده خودش است.

سود و ضرر فقط عدد رقم نیست

مگر فوتبال سودی هم دارد؟

تهیه کننده فیلم های سینمایی فریاد‌، حماسه مجنون و تقاطع گفت: سود و ضرر فقط عدد رقم نیست، کسی کارخانه خود را تبلیغ می‌کند، فردی توانایی مدیریتی خودرا تبلیغ می‌کند، کسی دیگر مجموعه خود را تبلیغ می‌کند. اگر ضرر داشت کسی دنبال ضرر نمی‌رود و اگر وزراتخانه‌های دولتی وضع فوتبال را نابسامان می‌کنند چون به دنبال شایسته سالاری نیستند و با رانت خواری از فوتبال سو استفاده می‌کنند. در سال‌های خیلی دور صنایع پولساز نفت‌، اتومبیل‌سازی‌‌و ..‌ دیگر صنایع بود ولی در سال‌های نزدیک‌تر سینما آن هم فقط در امریکا و هند به صنعت پولسازی تبدیل شد لیک هم اکنون علاوه بر صنعت نفت و گاز و پتروشیمی نرم افزارهایی مثل گوگل‌، اپل‌، یوتیوب و... وبالاخص ورزش صعنت پولسازی در دنیا هستند.

زحمتش را ما کشیدیم ولی سودش را دیگران بردند

پس برنامه‌هایی برای رساندن تراکتور به درآمدزایی داشتید؟

 بله‌. برنامه‌‌هایی برای تیم تراکتورسازی داشتم، زحمتش را ما کشیدیم ولی سودش را دیگران بردند مثل طرح پردیس‌های سینمایی که طی پنج سال یک تیم ۳۶ نفره با بررسی میدانی نزدیک به سه میلیون دلار هزینه کردیم، ولی به دلیل نبودن قانون کپی رایت الان دیگران از سودش بهره می‌برند. ما در لیگ یک تراکتور صنعت بیمه را به فوتبال وارد کردیم و برای اولین بار طرح بلیت الکترونیک و درآمد سامانه ۱۰۰۰۴۴۴۴ را وارد فوتبال کردیم. ولی الان سودش را تیم‌‌های پرسپولیس و استقلال با طرح مشابه می‌برند. تیم فوتبال تراکتور‌ظرفیت خودکفایی را دارد به شرطی که همه علاقمندان به ورزش دست یاری بدهند والا با پشت پازدن نه فوتبال بلکه هیچ صنعتی رونق نمی‌گیرد.

بدهی‌های هر دورانی توسط سیاستگذار همان دوران به صفر برسد

با این وضعیت تراکتور راه حل نهایی شما چیست ؟

مدیر عامل سابق باشگاه پاس تهران و عضو اسبق هئیت رئیسه فدراسیون فوتبال و مسئول سابق میز ورزش دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت گفت: ‌ وضعیت فعلی تراکتور سازی بدتر از بودن در لیگ یک سال‌های دور نیست، اگرچه امسال تراکتور وضعیت اصلا خوبی ندارد اما می‌توان با برنامه‌ریزی بهتر تیمی پرتوان برای سال آینده ساخت‌ در انتخاب سرمربی اشتباه فاحشی انجام شده است و این تیم در بهترین ایام بدنسازی روزهای خود را در تابستان به بطالت گذرانده است و این زیبنده تیم تراکتور و قلب تپنده تبریز نیست. بنظرم بدهی‌های هر دورانی توسط سیاستگذار همان دوران به صفر برسد و طرحی نو برای ساخت تیمی جدید و شرایط جدید بوجود آورد.

 دو تیم تراکتورسازی و ماشین‌سازی دوبال پرواز ورزش آذربایجان استان هستند

 دو تیم تراکتورسازی و ماشین‌سازی دوبال پرواز ورزش آذربایجان استان هستند در سال ۱۳۸۷در حالی که دوتیم تراکتورسازی و ماشین‌سازی در لیگ یک بودند من پنج بازیکن از تراکتور به ماشین‌سازی دادم و بخشی از هزینه تیم را متقبل شدم چرا که اعتقاد دارم قدرتمند بودن هر دوتا تیم می‌تواند ورزش آذربایجان را در یک فضای رقابتی متحول کند. اگر ارقام واقعی مورد بررسی گردد بنظرم کار سختی نیست.  راه حل‌های غیر ورزشی و رویا پردازانه تراکتور را به این روز انداخت و مومن نباید از یک  سوراخ دوبار گزیده شود تراکتور امسال وضعیت سختی را دارد و اگر تدبیر با عقل در هم بیامیزد امید است از این سیلاب بلا بسلامت برهانیم.

تراکتور امروز مادری دلسوز ندارد

و آخرین سوال مشکل امروز تراکتور؟

 مشکل امروز تراکتور  این است که مادری دلسوز ندارد آنهایی که ادعای دایه مهربان‌تر از مادر بودن دارند مدیریت‌شان باری به هر جهت است تیم را طوری اداره می‌کنند که هر وقت منافع دیگرشان به خطر بیافتد تیم را راه می‌کنند. تعصب روی نام تراکتور ندارند، حتی شاید پول بیشتری هم هزینه کنند اما بی‌برنامگی بی‌تخصصی‌ سایه بر جنبه‌های دیگرشان دارد هر روز یک پرونده در فدارسیون‌، هر روز یک پرونده در فیفا برای تراکتور باز می‌کنند و هر روز‌ ارزی است که جیب این ملت به جیب خارجی‌ها می‌رود.  ارز پول ملی نیست که کارکرد آن در داخل کشور است بلکه هر سنت از این کشور برود تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بر ارزش پول ملی دارد بجای اینکه مرتب بازیکن به خارج صادر کنیم بازیکنان خارجی بی کیفیت را دلال‌ها به تیم تزریق می‌کنند و سپس در شکایت پرونده هم همان دلال‌ها پورسانت برای وکلای پرونده می‌گیرند  یعنی دوطرفه ارز کشور را خرج اهداف پنهانی و درونی خود برای پر پول شدن خارجی‌ها می‌کنند. الان ان تیم امید تراکتورسازی که قهرمان کشور شد و به تیم‌های ملی ایران بازیکن داد کجاست

در هرحال به عنوان یک کوچک‌تر ورزش آذربایجان آرزوی افتابی گرم برای تیم فوتبال تراکتورسازی و بارانی پر نعمت برای ورزش آذربایجان و ایران عزیز دارم.

انتهای پیام/60017

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول