اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

دیدار هماهنگی هیأت‌های ایران، چین و روسیه پیش از آغاز دور هشتم مذاکرات وین

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از دیدار صبح امروز هیأت‌های روسیه، چین و ایران برای مقایسه یادداشت‌ها پیش از نشست رسمی امروز کمیسیون مشترک برجام و آغاز دور جدید مذاکرات وین خبر داد.

دیدار هماهنگی هیأت‌های ایران، چین و روسیه پیش از آغاز دور هشتم مذاکرات وین

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در گزارشی توییتری از دیدار صبح امروز هیأت‌های روسیه، چین و ایران خبر داد و افزود این دیدار برای مقایسه یادداشت‌ها پیش از آغاز رسمی هشتمین دور مذاکرات وین درباره برجام که قرار است امروز برگزار شود، انجام شد. 

 

«علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه صبح امروز برای شرکت در دور هشتم مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ وارد وین شد. دور هشتم مذاکرات قرار است عصر امروز (دوشنبه) به وقت وین در هتل کوبورگ با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام  آغاز شود.

به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: امروز دور جدید مذاکرات در وین شروع می‌شود، از جمله موضوعاتی که در دستورکار ما قرار دارد بحث تضمین و راستی آزمایی است. فکر می‌کنم با توجه به اینکه امروز سند مشترک و قابل قبولی روی میز مذاکره کنندگان داریم که آن‌ها را اسناد یک دسامبر و ۱۵ دسامبر می‌خوانیم هم در موضوع هسته‌ای و هم در بحث تحریم‌ها، یعنی دیگر سند ژوئن  ۲۰۲۱  را کنار گذاشتیم، به سند جدید و مشترکی رسیدیم.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: از امروز مذاکرات ما حول آن سند مشترک شروع می‌شود، از جمله موضوعات در دستورکار در مذاکرات جاری ما بحث تصمین و راستی آزمایی است. برای ما مهمترین مسئله این است که باید در ذیل این واژه‌ها و موضوعات به نقطه‌ای برسیم که اولا نفت ایران به آسانی و بدون هیچ منعی فروخته شود و پول نفت به صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود و ما از همه مزایای اقتصادی در برجام پیش بینی شده بتوانیم استفاده کنیم.

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین  نیز روز جمعه  در نشست خبری در واکنش به اعلام تاریخ دور جدید مذاکرات در وین گفت، چین از دور هشتم مذاکرات در وین در خصوص ازسرگیری پایبندی به برجام استقبال می‌کند.

وی افزود: «امیدواریم همه طرف‌ها نگرشی جدی اتخاذ و بر مسائل باقی‌مانده تمرکز کنند و به پیش بردن مذاکرات برای به دست آمدن نتایج سریع ادامه دهند.» 

این دیپلمات چینی تاکید کرد: مایلم تکرار کنم که آمریکا به عنوان مقصر بحران هسته‌ای ایران باید سیاست اشتباه فشار حداکثری علیه این کشور را تغییر دهد و همه تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران و دست‌درازی‌های قضایی علیه طرف‌های ثالث را بردارد.

به گفته وی، چین به ایفای نقش فعال و سازنده ادامه خواهد داد و با همه طرف‌ها برای بازگرداندن برجام به مسیر درست در زودترین زمان ادامه خواهد داد.

دور هفتم مذاکرات وین در دولت جدید ایران، روز ۲۹ نوامبر (هشتم آذرماه) در پایتخت اتریش آغاز شد و در نهایت ایران در تاریخ ۱۰ آذرماه دو سند درباره رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طرف‌های مقابل ارائه کرد و ادامه دور هفتم مذاکرات وین پس از یک وقفه در ۱۸ آذر ماه از سرگرفته شد و روز جمعه (۲۶ آذر ماه) دور هفتم مذاکرات به پایان رسید و طرف‌های مذاکره‌کننده برای رایزنی‌های بیشتر به پایتخت‌های خود بازگشتند.

هیأت مذاکره‌کننده ایران از زمان شروع دور هفتم مذاکرات بر عزم جمهوری اسلامی برای رسیدن به توافق با طرف‌های مقابل تأکید کرده‌ اما در عین حال گفته‌ که به هیچ عنوان تحت فشار و تهدید با توافق موافقت نخواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول