اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

امضای قرارداد ساخت خط‌آهن شلمچه-بصره/پرواز‌ها‌ بین ایران و عراق ۲ برابر می‌شود

وزیر راه و شهرسازی با اعلام امضای توافق ایران و عراق برای اتصال خط آهن شلمچه-بصره از افزایش دو برابری پرواز بین دو کشور در توافق با رئیس‌جمهور‌ عراق خبر داد.

امضای قرارداد ساخت خط‌آهن شلمچه-بصره/پرواز‌ها‌ بین ایران و عراق ۲ برابر می‌شود

‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس رستم قاسمی در برنامه تلویزیونی ضمن تشریح جزئیات‌ سفر خود به عراق با هدف‌ اتصال راه‌آهن ۳۲ کیلومتری شلمچه-بصره، از مذاکرات خود با وزیر حمل و نقل عراق در روز گذشته درباره ‌امضای توافقنامه در این‌باره خبر داد.

وی افزود: ‌تقریبا ۲۰ سال است با کشور عراق برای اجرایی شدن موضوع راه‌آهن شلمچه- بصره مذاکرات متعددی داشتیم و حتی تفاهم های بسیار زیادی و در ادوار مختلف شد که هیچ‌گاه به نتیجه مطلوب نرسید.

وزیر راه و شهرسازی‌ با اشاره به اینکه با وزیر حمل و نقل، نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق ملاقات داشت، افزود: با مذاکراتی که انجام گرفت، طلسم سال‌ها تفاهم نامه و مذاکره شکسته شد و این توافقنامه دارای یک زمان‌بندی مشخصی است و یکی از بندهای آن این است که طی یک ماه آینده عملاً عملیات اجرایی شروع خواهد شد.

تشکیل شرکت مشترک ایران و عراق برای آغاز اتصال خط آهن شلمچه-بصره در ۲ ماه آتی

وی بیان کرد: توافق کلی به این شیوه است که شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و شرکت راه آهن عراق مشترکا این پروژه را اجرا می‌کنند و در ۲ ماه شرکت مشترک تشکیل خواهد شد.

آغاز مطالعات و اجرای طرح اتصال خط آهن شلمچه-بصره در یک ماه آینده

قاسمی تصریح کرد: منتظر تشکیل شرکت مشترک در ۲ ماه آینده نشدیم و توافق کردیم که در یک ماه آینده عملا در کنار پل مستقر شویم و عملیات اجرایی مطالعات و اجرای این طرح را شروع کنیم که این عملاً یک اتفاق بزرگ بین دو کشور ایران و عراق برای تبادل تجاری، باری و مسافری است که برای دو کشور حائز اهمیت است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: عملاً حمایت نخست وزیر عراق منجر به امضای این توافق‌نامه شد.

حضور شرکت‌های ایرانی در بازسازی عراق تقویت می‌شود

وی افزود: در این دیدار همچنین در خصوص روابط و آینده روابط اقتصادی دو کشور بحث‌های مختلفی انجام شد. عراق امروز در یک شرایط بازسازی است و بنا شد شرکت‌های ایرانی در بازسازی عراق حضور بیشتری داشته باشند.

پرواز ایران و عراق به ۲ برابر ارتقا می‌یابد

قاسمی اظهار کرد: در دیدار با رییس‌جمهور‌ عراق در ارتباط با مسائل کلی ارتباطات بین دو کشور و افزایش سطح تجاری و حمایت از طرح شلمچه - بصره و نیز موضوع حمل و نقل هوایی بین دو کشور که تقریبا امروز حدود یکصد پرواز را از دو طرف دارییم مذاکراتی انجام شد. مقرر شد تا این میزان پرواز را به زودی دوبرابر شده و به حدود ۲۰۰ پروار برسانیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول