اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

مطالبه رفع تداخل زمان پروازها با نماز صبح/‌ سازمان هواپیمایی: پویش «فارس من» در این‌ باره را پیگیری می‌کنیم‌

مخاطبان خبرگزاری فارس در بخش فارس من پویشی را با موضوع «تداخل زمان نماز صبح با پروازها» ثبت کرده‌اند که در پیگیری از سازمان هواپیمایی اعلام شد شرکت‌ها موظف به رعایت دستورالعمل نماز هستند و در این موضوع هم حتما پویش ثبت‌شده در خبرگزاری فارس را پیگیری می‌کنیم.

مطالبه رفع تداخل زمان پروازها با نماز صبح/‌ سازمان هواپیمایی: پویش «فارس من» در این‌ باره را پیگیری می‌کنیم‌

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، به تازگی پویشی در خبرگزاری فارس، بخش فارس من ثبت شده است که امضاکنندگان این پویش خواستار پیگیری در موضوع «تداخل زمان نماز صبح با پروازها و رفع این مشکل» شده‌اند.

در این پویش، امضاکننده‌ها آورده‌اند که «نماز ستون دین است، از مسئولان سازمان هواپیمایی درخواست داریم‌ ساعت پروازها را طوری تنظیم کنند که مردم نمازشان را روی زمین بخوانند و نماز کسی قضا نشود زیرا داخل هواپیما شرایط اقامه نماز نیست».

‌شما هم در صورت تمایل می‌توانید با ورود به این آدرس به افزایش امضاهای این پویش ثبت شده و بررسی‌های بیشتر آن کمک کنید.

* اگر هواپیما 10 دقیقه دیرتر پرواز کند نماز مسافران قضا نمی‌شود

در راستای بررسی دقیق‌تر و بیشتر این موضوع به سراغ ثبت کننده این پویش رفتیم، وی در این باره به خبرنگار اقتصادی فارس گفت: اینجانب و چند تن از همراهان در ۱۸ دسامبر امسال (27 آذر 1400)‌ مسافر پرواز مسیر تبریز-تهران متعلق به شرکت هواپیمایی آتا به شماره ۵۶۰۱ بودیم‌.

این مسافر پرواز آتاایر افزود: از آن منظر که ما در این مسیر زیاد سفر می‌کنیم، معمولاً در اواخر پاییز هر سال‌ مشکل تداخل پرواز با زمان ادای فریضه نماز پرواز تبریز-تهران آتا رخ می‌دهد در حالی که‌ اگر ۱۰ دقیقه دیرتر شرکت هواپیمایی اقدام به انجام پرواز کند، مشکل ادای فریضه نماز صبح مسافران در تبریز رفع می‌شود.

وی توضیح داد: آن روز مد نظر ما،‌ زمان اذان صبح ‌در تبریز ساعت 06:04 بود ‌بود و در تهران طلوع آفتاب ساعت ۷:۱۰ بود، اما این هواپیما پیش از انجام اذان صبح پرواز کرد و زمانی که به تهران رسید ساعت ۷ صبح بود و تا مسافران از هواپیما پیاده‌ و وارد سالن شدند دیگر وقتی برای نماز صبح نمانده بود و نماز قضا شده بود.

وی ضمن قدردانی از خبرگزاری فارس بابت ثبت این موضوع، اظهار داشت: امیدوارم مشکل این پرواز از سوی متولیان، بررسی و رفع شود‌.

* دستورالعمل قبلی سازمان هواپیمایی در مورد پروازهای صبحگاهی و عدم تداخل‌ با نماز صبح

به گزارش فارس اواخر دولت دهم بود که بخش‌نامه جامع و کامل درباره عدم تداخل پروازهای صبح فرودگاه‌‌های کشور با نماز صبح از سوی مسوولان وقت سازمان هواپیمایی کشوری تدوین و ابلاغ شد.

آن زمان مسوولان وقت سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کردند که با ابلاغ این بخشنامه‌‌ به شرکت‌های هواپیمای داخلی به منظور رعایت اوقات شرعی نماز صبح مسافران و ترویج فرهنگ نماز در جامعه و با عنایت به تأکیدات مقام معظم رهبری بر اجرای این امر، زمان نماز صبح در مبدأ و مقصد با زمان برنامه پروازها تداخل نخواهد داشت و با اجرایی شدن این بخشنامه از این پس هواپیماها حداقل ۳۰دقیقه پس از اذان صبح اجازه پرواز خواهند داشت و این زمان در اختیار مسافران جهت انجام تکلیف شرعی قرار خواهد گرفت و این تأخیر ۳۰ دقیقه‌ای به منظور اقامه نماز صبح در محاسبات تأخیرات پروازی لحاظ نمی‌شود.

حتی در این دستورالعمل خطاب به شرکت‌های هواپیمایی قید شده بود که: ‌در صورت مواجه شدن زمان انجام پرواز با فریضه نماز صبح، ضمن توجیه خلبانان با عنایت به مقدم بودن اولویت ادای فریضه الهی بر سایر امور، انجام پرواز بعد از بجا آوردن فریضه مذکور انجام شود.

* بخشنامه اردیبهشت 96 سازمان هواپیمایی درباره فریضه نماز

به گزارش فارس اردیبهشت 96 بود که ‌از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، بخشنامه جدید اقامه نماز در پروازها به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد.

در این بخشنامه تأکید شده است که «مسافران هواپیماهای ایرانی از تمام مبادی و مقاصد و مسافران خطوط هوایی خارجی که از مبادی ایران و یا به مقاصد درون ایران پرواز می‌کنند، از حق اقامه نمازهای یومیه در شرایط شایسته برخوردار بوده و این حق باید به رسمیت شناخته شده و مورد احترام قرار گیرد؛ در صورتی که در زمان انجام یک پرواز، وقت شرعی نماز آغاز و در همان پرواز پایان یابد، خطوط هوایی موظفند اطلاعات مورد تقاضای مسافران شامل زمان‌ شرعی و جهت قبله را در اختیار مسافران متقاضی قرار داده و در صورت امکان، مکانی مناسب و ایمن جهت اقامه فریضه نماز به مسافران معرفی کنند».

در ادامه‌ این بخشنامه آمده است: «همچنین در مواردی که وقت اقامه نماز پس از فرود هواپیما منقضی می‌شود اما فرصت کافی جهت انجام تشریفات ورود به مقصد و اقامه نماز وجود ندارد، رعایت مفاد فوق ضروری است، در صورتی که وقت اقامه نماز، قبل از آغاز برنامه سوار کردن مسافران شروع شود و یا فرصت زمانی اقامه نماز و طول پرواز به گونه‌ای باشد که اقامه نماز در زمان پرواز امکان‌پذیر نباشد، سوار کردن مسافران حداقل ۱۵ دقیقه بعد از ورود به وقت نماز آغاز شود و یا برنامه پرواز به گونه‌ای تغییر یابد که امکان اقامه نماز پس از فرود و انجام تشریفات ورود به مقصد برای مسافران مهیا شود».

‌در بخش دیگری از این بخش‌نامه قید شده است که «در مواردی که رعایت موارد فوق منجر به نقض الزامات ایمنی و به خطر افتادن جان مسافران شود، رعایت الزامات ایمنی ضروری بوده و محدودیت موجود با رعایت احترام و حقوق مسافران به آنها اعلام شده و در خصوص راهکارهای جایگزین، حداکثر همکاری ممکن با مسافران به عمل آید‌، بر اساس این ابلاغیه همه شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند دستورالعمل‌ها و فرآیندهای مرتبط با برنامه‌ریزی و مدیریت پرواز را به گونه‌ای اصلاح و بازنگری کنند که مفاد این ابلاغیه در عملیات جاری شرکت‌ها رعایت شود»

* سازمان هواپیمایی: شرکت‌های هواپیمایی ملزم به رعایت دستورالعمل نماز در پروازهای صبح‌ هستند

در راستای بررسی دقیق این موضوع، به سراغ حسن خوشخو، مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری رفتیم و ضمن توضیح درباره ثبت این پویش در خبرگزاری فارس، به طرح موضوع پرداختیم.

وی درباره موضوع تداخل برخی پروازهای صبحگاهی با نماز صبح مسافران و مطالبه مسافران بابت پیگیری این موضوع، به خبرنگار فارس گفت: در مورد فریضه نماز صبح، با توجه به مسئولیت اجتماعی سازمان هواپیمایی کشوری، وظایف این سازمان و مطالباتی که از گذشته وجود داشت، سازمان هواپیمایی در سنوات گذشته بخشنامه‌ای را مبنی بر عدم تداخل پروازها با زمان نماز صبح تدوین و به شرکت‌های هواپیمایی داخلی ابلاغ کرد، بدین مضمون که پروازهای صبح به نحوی تنظیم شود که نماز صبح  مسافران قضا نشود.

خوشخو افزود: از سوی دیگر با توجه طول زمان برخی پروازها از آن منظر که ممکن بود مسافر زمانی که به مقصد رسیده باشد هنوز آفتاب نزده باشد و امکان نماز باشد، موضوع مورد توجه قرار گرفت، اما با این حال به شرکت‌های هواپیمایی تأکید شد حتما در موضوع فریضه نماز صبح مسافران، دقت جدی داشته باشند.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: البته از زمانی که این بخشنامه ابلاغ شد تاکنون مواردی هم بوده است که مسافران از شرکت‌های هواپیمایی به دلیل عدم رعایت این موضوع شکایت کرده‌اند که ما به شرکت‌های هواپیمایی تذکر داده و این بخشنامه را به آنها به صورت مکرر یادآوری کردیم.

وی اضافه کرد: امروز هم شرکت‌های هواپیمایی این موضوع را رعایت می‌کنند، اگر مورد خاصی وجود داشته باشد که شرکتی در یک مسیر پروازی این موضوع را رعایت نکرده است حتما سازمان هواپیمایی کشوری ورود می‌کند و به شرکت هواپیمایی تذکر می‌دهد. 

* مسافران‌ شکایات خود را در سایت سازمان هواپیمایی هم ثبت کنند/حتما پویش فارس من را پیگیری می‌کنیم‌ 

خوشخو در پاسخ به این سؤال که‌ نحوه رسیدگی سازمان هواپیمایی کشوری به شکایات مسافران در این باره و موضوعات دیگر چگونه خواهد بود و مسافر چگونه می‌تواند اعتراض خود را ثبت کند؟ توضیح داد: مسافران امکان ثبت شکایت در سایت سازمان هواپیمایی کشوری را دارند، از سوی دیگر، همین امکان ثبت مشکلات در رسانه، نظیر فارس من هم وجود دارد، این پویشی که در فارس من خبرگزاری فارس در موضوع تداخل پرواز با نماز صبح مسافران یک پرواز، به راه افتاده است برای ما قابل احترام و پیگیری است و حتما این موضوع را از همه شرکت‌‌های هواپیمایی دنبال می‌کنیم و اگر موردی رعایت نشده باشد، به شرکت تذکر می‌دهیم.

* ایرلاین‌ها در برنامه‌ریزی 6 ماهه پروازها عدم تداخل با نماز صبح را حتما در نظر دارند

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در تشریح توجه به اقامه اذان صبح در زمان تنظیم پروازهای 6 ماهه، توضیح داد:‌‌‌ در همه دنیا براساس استانداردهایی که وجود دارد، شرکت‌های هواپیمایی برای تنظیم پروازها دو برنامه کلی دارند که یکی برنامه‌ریزی تابستانه و دیگری برنامه‌ریزی زمستانه است، برنامه‌ریزی تابستانه از ابتدای اردیبهشت ماه شروع می‌شود و تا 6 ماه یعنی تا آبان‌ماه ادامه دارد و برنامه‌ریزی زمستانه هم از آبان‌ماه شروع می‌شود و تا اردیبهشت سال بعد ادامه دارد.

وی اضافه کرد: بنابراین شرکت‌های هواپیمایی برنامه پروازی را برای این دو فصل آماده و مجوزها را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت می‌کنند و برنامه‌ریزی می‌کنند که در چه ساعتی پروازها را انجام دهند؛ با توجه به آنکه زمان اذان صبح در طول سال با توجه به طول روز، متفاوت است، شرکت‌های هواپیمایی خود را با این قاعده وفق داده‌اند که به نحوی برنامه‌ریزی کنند که چنین مشکلی در موضوع تداخل با نماز صبح در پروازهایشان رخ ندهد؛ البته ما این را تکذیب نمی‌کنیم که ممکن است مشکل فنی رخ دهد و زمان پرواز جابه‌جا شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با تأکید بر اینکه پروازهای صبح فرودگاه‌ةای کشور طبق دستورالعمل بر محوریت اذان صبح و عدم تداخل با نماز صبح تنظیم شده است، اظهار کرد: د‌ر همه فرودگاه‌های کشور این شرایط رعایت شده و اجرا می‌شود و بسته به مدت زمان پرواز، توجه به قضا نشدن نماز مسافران مورد تأکید جدی است.

خوشخو بیان داشت:‌ قطعا باید شرکت‌های هواپیمایی زمان پرواز را طوری تنظیم کنند که مسافر یا در فرودگاه مبدأ یا در فرودگاه مقصد امکان ادای فریضه نماز صبح را داشته باشد و این شاخص رعایت می‌شود و شاید موارد رعایت نشده نسبت به انجام پروازها انگشت‌شمار باشد.

* شرکت‌ها اگر نماز صبح را در تنظیم زمان پروازها رعایت نکنند، محدودیت پروازی می‌گیرند

وی درباره نحوه برخورد سازمان هواپیمایی با شرکت متخلف در موضوع عدم تداخل پروازها با نماز صبح، اظهار داشت:‌ در گام اول به شرکت هواپیمایی در صورت عدم رعایت این موضوع، تذکر داده شود و در گام بعد، اخطار داده می‌شود و در صورت عدم رعایت این موضوع، محدودیت عملیات پرواز برای شرکت هواپیمایی که دستورالعمل مربوط به نماز را رعایت نکرده است اعمال می‌شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد:‌ البته این موضوع نیز قابل تأکید است که فعالان شرکت‌های هواپیمایی هم از مردم همین مرز و بوم هستند و قطعاً به نماز به عنوان فریضه واجب، دقت کافی دارند و ما تاکنون ندیده‌ایم در مقابل این دستورالعمل مخالفتی داشته باشند، اما ممکن است مواردی رخ دهد که یا به علت نقص فنی و یا بی توجهی موردی یک شرکت هواپیمایی، مشکلی در این‌باره بوده است که حتما این موضوع را به صورت جدی دنبال می‌کنیم.

* روابط عمومی سازمان هواپیمایی پیگیر‌ جدی این موضوع شد

در راستای اینکه موضوع مد نظر ثبت‌کننده‌های این پویش در واحد روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری هم به عنوان یکی از نهادهای متولی ادای فریضه نماز ‌در این سازمان، دنبال شود، به سراغ رضا جعفرزاده در ‌روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری رفتیم و با توضیح ثبت این پویش، خواستار پیگیری جدی در این باره شدیم.

جعفرزاده در این‌باره به فارس قول داد حتماً این موضوع را از شرکت‌های هواپیمایی‌ به صورت جدی دنبال می‌کنیم و وعده داد هر مشکلی در این باره رفع خواهد شد‌.

‌سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ضمن احترام به این پویش ثبت شده در خبرگزاری فارس و مسافران، گفت: قطعاً شرکت‌های هواپیمایی به این موضوع توجه دارند و اگر خطایی هم در این موضوع رخ داده است، به صورت موردی بوده است که حتماً بررسی و رفع خواهد شد.

وی گفت: به همه شرکت‌های هواپیمایی از گذشته ابلاغ شده است فرصتی مناسب برای اقامه نماز صبح حتما در نظر بگیرند و در این زمینه مراعات کنند؛ شرکت‌ها ملزم هستند حتما زمان مورد نیاز برای اقامه فریضه نماز صبح را در نظر بگیرند و در صورت عدم توجه، سازمان هواپیمایی کشوری در این زمینه برخورد قانونی خواهد داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول