اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

برداشت بی رویه و غیر مجاز از بستر رودخانه جاجرود/ محیط زیست استان تهران: آب منطقه‌ای بدون مجوزدر کنار رودخانه فعالیت می‌کند

مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت: آب منطقه ای بدون هیچ هماهنگی و مجوزی، کاری را که به دستور قضایی متوقف شده بوده، دوباره شروع کرده و ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا دوباره متوقف کنیم.

برداشت بی رویه و غیر مجاز از بستر رودخانه جاجرود/ محیط زیست استان تهران: آب منطقه‌ای بدون مجوزدر کنار رودخانه فعالیت می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از شمیرانات، در حاشیه رودخانه جاجرود در جنوب شهر لواسان، یک گروه پیمانکاری در حال برداشت غیراصولی و پراکنده شن و ماسه از رودخانه جاجرود به صورت عمقی هستند و همین برداشت غیرمجاز گلایه و شکایت محیط زیست استان تهران را به همراه داشته است.

راه ورود و خروج این کارگاه توسط نگهبان در ۲۰ متری کلانتری ۱۶۶ لشگرک بدون مجوز قضائی برای عموم بسته شده و از ورود به آن محدوده جلوگیری می‌شود.

آلودگی هوا و آلودگی صوتی این مجموعه که به صورت شبانه روزی ده‌ها تن شن و ماسه را از بستر رودخانه خارج می‌کنند نیز باعث نارضایتی مردم شهر لواسان شده است.

در این خصوص سعید محمودی مدیرکل محیط زیست استان تهران در مصاحبه با خبرنگار فارس اظهار کرد: رودخانه جاجرود از رودخانه‌های حفاظت شده کشور به حساب می‌آید که از سال ۱۳۴۶ به عنوان منطقه حفاظت شده در نظر گرفته شده است و رودخانه‌هایی که در دل مناطق حفاظت شده ما قرار دارند تمام قوانین و مقررات مربوط به مناطق حفاظت شده در مورد این رودخانه‌ها ساری و جاری می‌باشد.

وی گفت: از جمله تخریب و از بین بردن بستر رودخانه و هرگونه دخل و تصرف  در مسیر رودخانه که باعث به هم خوردن اکولوژی رودخانه شود و تاثیراتی بر روی آبزیان داشته باشد، حتما و حتما جزو مواردی است که در سازمان محیط زیست بر اساس ماده ۱۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست پیگیری می‌کند.

محمودی خاطرنشان کرد: در این مورد مدتی قبل شهرداری بدون مجوز و  هرگونه هماهنگی شروع به تخریب و برداشت از بستر رودخانه کرد که بلافاصله محیط زیست وارد عمل می‌شود و مدتی از این اتفاق جلوگیری می‌کند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران بیان کرد: بعد از مدتی آب منطقه‌ای شمیرانات می‌آید و تعرض می‌کند و باز هم محیط زیست وارد عمل می‌شود و شکایت می‌کند و جلوی این کار را هم می‌گیرد که اخیرا باز باخبر شدیم آب منطقه ای بدون هیچ هماهنگی و مجوز، کاری را که به دستور قضایی متوقف شده بوده دوباره شروع کرده و ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا دوباره متوقفش کنیم.

وی ادامه داد: همانطور که مناطق و رودخانه‌های حفاظت شده قانون خاص خودشان را دارند، اراده ما بر اجرای قانون است و ما باز هم امروز نامه‌ای به اداره محیط زیست شمیرانات ارسال می‌کنیم و پس از اطلاع از آخرین اقداماتشان تاکید می‌کنیم تمام تلاششان را برای جلوگیری از این اقدام انجام بدهند.

وی تصریح کرد: این برداشت ها جدا از تخریب بستر رودخانه بر روی اکولوژی رودخانه و خیلی از مسائل دیگر که مربوط به اکوسیستم رودخانه است تاثیر می‌گذارد و همینطور حتی وقتی مسیر باد به سمت شهر باشد ممکن است آلودگی هایی از قبیل ذرات گرد و غبار، بیماری‌های چشمی و مزاحمت هایی از این قبیل برای مردم ایجاد کند که این هم مسئله خیلی مهمی می‌باشد.

عباس نوروزی دادستان عمومی و انقلاب لواسانات نیز در مصاحبه با خبرنگار فارس اظهار کرد: ما به همراه نهادهای نظارتی بررسی‌های لازم در خصوص قرارداد برداشت شن و ماسه از رودخانه جاجرود را انجام دادیم و بررسی میدانی نسبت به چهار حوضچه که قرارداد در موردش بسته شده بود انجام شد.

وی گفت: مجموعه شامل چهار حوضچه می‌باشد که حوضچه سه و چهار تقریبا حجم قابل توجهی لجن خاک و گِل بوده اما عمده برداشت شن و ماسه از حوضچه یک و دو بوده است و آن ها طبق قرارداد مکلف هستند که حوضچه سه و چهار هم که سود مالی قابل توجهی برایشان ندارد برداشت و لایروبی را انجام بدهند.

دادستان عمومی و انقلاب لواسانات ادامه داد: تمام صورت‌های مالی مورد بررسی قرار گرفت و مشکل خاصی نداشتند و در بحث آلودگی های زیست محیطی و شکایت محیط زیست در دادگاه تجدید نظر نقص گرفته است و پرونده به دادگاه لواسانات بازگشت و تحت رسیدگی می‌باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول