اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

گنبدکاووس معدن حکیمان و اندیشمندان ایران زمین/ جرجان همانا گنبدکاووس کنونی است+عکس

مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: در قرون گذشته دانشمندان و اندیشمندان بزرگ ایرانی برای علم آموزی به «جرجان» که همانا «گنبدکاووس» کنونی است می‌آمده‌اند.

گنبدکاووس معدن حکیمان و اندیشمندان ایران زمین/ جرجان همانا گنبدکاووس کنونی است+عکس

عبدالمهدی مستکین در حاشیه برگزاری «سمینار جرجان زادگاه مشاهیر بزرگ ایران» در گفت‌وگو با خبرنگار فارس‌ فارس در گرگان اظهار داشت: برای من مایه افتخار است که به گنبدکاووس دیار جرجان، مرتع خردمندان و معدن حکیمان ایران زمین پای نهاده‌ام.

وی ادامه داد: سرزمینی که قریب به هزار سال پیش بزرگانی همچون «ابوعلی سینا» محفل علم و دانش برگزار کرده و کتاب مهمی چون «قانون» را در این شهر به رشته تحریر در آورده و همچنین بزرگانی چون «ابوریحان بیرونی» کتاب «آثار باقیه»، «سیدشریف جرجانی»، «حکیم جرجانی» کتاب ۱۵ جلدی «ذخیره خوارزمشاهی» در حوزه پزشکی و حکیم «عنصرالمعالی کیکاووس بن وشمگیر آل‌زیار» کتاب «قابوسنامه» که شهره جهانی دارد را در این شهر به رشته تالیف در آورده‌‌اند.

* گنبدکاووس نماد و بارگاه «امیر عنصرالمعالی کیکاووس بن وشمگیر» است

مستکین با بیان اینکه گنبدکاووس نماد و بارگاه «امیر عنصرالمعالی کیکاووس بن وشمگیر» است، افزود: تلاش خواهیم کرد شخصیت‌های مهم این سرزمین را بررسی کرده و در فهرست مشاهیر جهانی یونسکو قرار دهیم که تاکیدمان بر شخصیت مهم «امیر عنصرالمعالی کیکاووس» است که برای جهانیان شناخته شده است و بستری برای بسیاری از اندشیمندان بعد از او همچون سعدی، حافظ، نظامی و عطار گشته است.

وی خاطرنشان کرد: در این شهر پیوندهای عمیق میراث ملموس و ناملموس و هم مشاهیر وجود دارد و همه چیز در این سرزمین به سان گلستانی پر درخشش شده است.

عبدالمهدی مستکین گفت: به قول «ابن سهمی» در قرن پنجم هجری، کنیه‌های مختلف از جمله «بغدادی، سپاهانی، شامی، خوارزمی، سمرقندی، بخارایی و خوزی» به این سرزمین آمده و علوم مختلف را کسب می‌کردند.

وی با بیان اینکه تا دو سال آینده اتفاقات بزرگی رقم خواهد خورد، افزود: در سال آینده اولین همایش بزرگ منطقه‌ای و بین‌المللی «امیر عنصرالمعالی» که صاحب رساله «قابوسنامه» است برگزار خواهیم کرد.

انتهای پیام/۲۳۰۷/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول