اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مازندران

طاعون نشخوارکنندگان در غرب مازندران گسترش یافت/ جمع‌آوری لاشه‌ها بعد از برف و یخ

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه بیماری طاعون به ارتفاعات غرب استان درجنوب عباس‌آباد گسترش یافت، گفت: لاشه‌هایی از بیماری در تنکابن نیز مشاهده شد.

طاعون نشخوارکنندگان در غرب مازندران گسترش یافت/ جمع‌آوری لاشه‌ها بعد از برف و یخ

 حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران  امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری ارتباط با کلیپی در ارتباط با لاشه‌های کل بز براثر طاعون نشخوارکنندگان کوچک در حاشیه دره‌ها و رودخانه‌ها در ارتفاعات علم‌کوه چند روزی دارد در شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شود، اظهار کرد: البته این حساسیت‌هایی که در خصوص مسائل محیط زیست در مردم به وجود آمده جای شکر دارد و از این باب خوشحال هستیم.

وی گفت: شاید نقطه آرمانی در جهت آموزش و تنویر افکار عمومی در چند دهه گذشته این بود به جایی برسیم که مردم خودشان نسبت به مسائل محیط زیست حساس شوند و امروز این حساسیت‌ها وجود دار و پیگیری و مطالبه‌گری در این زمینه وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه اولین گزارش از تلفات کل بز در ارتفاعات جنوب چالوس در ۱۵ شهریور ماه امسال گزارش شد، اضافه کرد: بلافاصله تیم‌های عملیاتی متشکل از همکاران دامپزشکی و محیط زیست به منطقه اعزام شدند و بعد از بررسی که همکاران دامپزشکی داشتند مشخص شد علت تلفات وجود ویروس طاعون نشخوارکنندگان کوچک است.

این مسؤول با بیان اینکه همه اقدامات بهداشتی طبق پروتکل‌های تعریف شده در سطح ملی لازم بود، صورت گرفت، اضافه کرد: البته دام‌ها واکسینه شدند و واکسیناسیون یادآور انجام شد.

ابراهیمی‌کارنامی با اشاره به اینکه دام‌های اهلی منطقه خارج شدند، گفت: همکاران محیط‌بان نسبت به جمع‌آوری و دفن بهداشتی لاشه‌ها اقدام کردند.

وی با اشاره به تشدید گشت و کنترل در منطقه، بیان کرد: بیماری با توجه به کانون‌های همجواز نیز گسترش یافت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اعلام اینکه بیماری طاعون به ارتفاعات غرب استان در جنوب عباس‌آباد گسترش یافت، گفت: لاشه‌هایی از بیماری در تنکابن نیز مشاهده شد.

این مسؤول ادامه داد: همکاران محیط زیست تا جایی‌که می‌توانستند نسبت به جمع‌آوری و دفن لاشه‌ها اقدام کردند بعد از برف و یخ برخی لاشه‌ها مدفون شدند که با گرمای هوا در اولین فرصت با هماهنگی‌های انجام شده جمع‌آوری صورت گرفت.

ابراهیمی‌کارنامی بیان کرد: با شروع فصل سرد باید شاهد توقف تلفات بودیم ولی با توجه به ادامه بیماری، رصد و پایش‌ها به‌صورت مداوم باوجود مشکلات حضور پرندگان مهاجر حتی نیروهای اداری را وارد میدان کردیم تا بتوانیم جلوی بیماری را بگیریم.

انتهای پیام/۸۶۰۳۴/ج/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول