اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

پایان جنگ یمن خواسته به‌حق ایران برای گفت‌وگو با ریاض/ هانی‌زاده: آل‌سعود دنبال سیاستی پایدار نیست

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: بارها پایان جنگ یمن را به‌عنوان یک خواسته در این گفت‌وگوها عنوان کردیم اما ریاض گامی برای پایان جنگ در یمن برنمی‌دارد و هر روز شاهد جنایات آن‌ها علیه مردم مظلوم این کشور هستیم.

پایان جنگ یمن خواسته به‌حق ایران برای گفت‌وگو با ریاض/ هانی‌زاده: آل‌سعود دنبال سیاستی پایدار نیست

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، پس از چند دور مذاکرات بغداد، هنوز مشخص نیست که آل‌سعود چه سیاستی نسبت‌به ایران در پیش گرفته است؛ چراکه ثباتی در رفتار یا گفتارش دیده نمی‌شود. بی‌ثباتی در سخنان مقامات سعودی موج می‌زند. آن‌ها می‌دانند که پایان جنگ یمن یکی از خواسته‌های بحقی است که ایران در مذاکرات خود بارها، مطرح کرده است. وزیر امورخارجه آل‌سعود درحالی از آمادگی برای گفت‌وگو با ایران می‌گوید که یک‌هفته‌ای از صدور بیانیه ضدایرانی ازسوی عربستان و بحرین علیه کشورمان نگذشته است؛ بیانیه‌ای که پس از تور منطقه‌ای «محمدبن‌سلمان» برای دست‌یابی به مقاصد خود در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و پس از سفر به منامه و دیدار با آل‌خلیفه، منتشر شد. عربستان‌سعودی و بحرین حتی در ادامه به اتهام‌زنی به جنبش حزب‌الله لبنان پرداختند و با «تروریستی» خواندن این جنبش، آن را ازجمله عوامل ناامنی و بی‌ثباتی منطقه قلمداد کردند.
 


پایان جنگ یمن خواسته‌ای به‌حق برای گفت‌وگو با ریاض است

حسن دانایی‌فر، سفیر سابق ایران در عراق در این رابطه عنوان کرد: هرچند شاهد گفت‌وگوهای مختلف ایران و عربستان در بغداد بودیم اما سخنان متعددی از مقامات سعودی درباره مذاکرات شنیدیم، باید گفت که عربستان‌سعودی جدیتی برای این‏گونه مذاکرات ندارد. ما بارها پایان جنگ یمن را به‌عنوان یک خواسته در این گفت‌وگوها عنوان کردیم اما ریاض گامی برای پایان جنگ در یمن برنمی‌دارد و هر روز شاهد جنایات آن‌ها علیه مردم مظلوم این کشور و بمباران شهرهای مختلف یمن هستیم.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: به نظر می‌رسد در حاکمیت آل‌سعود برای گفت‌وگوها چنددستگی وجود دارد و ریاض چندان در این موضوع مصمم نیست. همان‌طور که بارها اشاره کردم، سخنانی که مقامات سعودی برای گفت‌وگو بیان می‌کنند بیشتر کاربرد رسانه‌ای دارد چراکه گامی جدی و عملی ازسوی سعودی‌ها دراین‌باره ندیدیم. حتی از مذاکرات تهران و ریاض در بغداد چیز جدی دیده نشد. شاید بتوان گفت تنش‌ها کاهش یافته امیدواریم که عربستان‌سعودی اراده جدی برای گفت‌وگو داشته باشد.
 


ریاض از پیشرفت‌های موشکی و پهپادی یمن در هراس است

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل غرب آسیا نیز با اشاره به مطرح‌شدن توسعه روابط تهران و ریاض ازسوی عربستان‌سعودی، عنوان کرد: سیاست‌های عربستان‌سعودی در طول چهار دهه گذشته در برابر کشورمان، همراه با پارادوکس‌ها و تناقض بوده است. پس از حاکمیت ملک‌سلمان و فرزندش محمد، اینگونه رفتارهای تناقضی و تهاجمی به‌سمت ایران افزایش یافته است. عربستان پس‌ازاینکه در موضوعات فرادستی مانند تشدید جنگ یمن، دخالت در سوریه و عراق راه به‌جایی نبرد، جریان‌سازی علیه ایران را بخشی از سیاست‌های تهاجمی خود علیه کشورمان در پیش گرفت؛ سیاست‌هایی که برگرفته از شیوه‌های آمریکایی است که در زمان دونالد ترامپ بیشتر از الان بود.

راهبرد تاکتیکی آل‌سعود

 این کارشناس مسائل منطقه، در پاسخ به چرایی خواسته عربستان‌سعودی از توسعه روابط با ایران، تصریح کرد: درحال‌حاضر نقش تخریبی آل‌سعود علیه مقاومت و ایران با خروج آمریکا از منطقه در حال تغییر است. ریاض اکنون به‌صورت تاکتیکی به ایران نزدیک شده است کمااینکه از ۶ماه گذشته مذاکراتی در عراق آغاز کرد. هرچند بخشی از این مذاکرات دارای پیشرفت‌هایی بوده ولی جنگ یمن هنوز دارای مشکلاتی است. درواقع آل‌سعود سیاست مشخصی نسبت‌به ایران ندارد، شاید از پیشرفت موشکی و پهپادی مقاومت یمن در هراس است اما درنهایت به‌دنبال منزوی ساختن تهران است.

بی‌ثباتی در سخنان مقامات سعودی

هانی‌زاده ادامه داد: آل‌سعود دنبال سیاست پایداری نیست، هر وقت دچار انزوا می‌شود به‌سمت ایران می‌آید. نباید فراموش کرد، رفتار رسانه‌ای آل‌سعود ملایم است اما در پشت پرده زدوبندهایی با رژیم‌صهیونیستی دارد. این موضوع نشان می‌دهد که مشی مشخصی با ایران ندارد و بیشتر به‌دنبال این است که از نقش و نفوذ ایران در منطقه بکاهد.

وی با اشاره به واکنش ایران نسبت‌به رفتارهای متناقض عربستان‌سعودی، ادامه داد: سیاست‌هایی که عربستان و بعضا امارات نسبت به ایران در پیش می‌گیرند بیشتر تاکتیکی است، مثلا امارات اخیرا برای خرید هواپیماهای خود از آمریکا دچار بحران شده و «جو بایدن» قرارداد طرفین را لغو کرده است این رفتار آمریکا نسبت‌به ابوظبی موجب شد تا به‌سمت ایران تمایل پیدا کند. رفتارهایی که بیشتر تاکتیکی هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول