اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

تشدید بحران آب در سایه غفلت شرکت‌های مشاور

یک کارشناس نیرو گفت: از اواخر دهه 80 اولویت فعالیت برای شرکت‌های بزرگ حوزه آب کشور تغییر کرد و این شرکت‌ها به جای پرداختن به پروژه‌های آبی ضروری در کشور به سراغ پروژه‌های نه چندان مطرح خارجی رفتند.

تشدید بحران آب در سایه غفلت شرکت‌های مشاور

محمد پورحمید، کارشناس حوزه نیرو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به دلایل گسترده شکل گرفته پیرامون مشکلات آبی کشور، گفت: یکی از بزرگترین ضعف‌هایی که در سال‌های اخیر به سراغ منابع آبی کشور آمد ضعف فنی پروژه‌های در حال احداث است که در نهایت به مدیریت نامطلوب منابع آبی کشور منتهی می‌شود.

این کارشناس حوزه نیرو ضمن تاکید بر دلیل اصلی ضعف پروژه‌های آبی کشور، گفت: یکی از مهمترین دلایل چنین شرایطی در شرایط فنی پروژه‌ها مسئله خلاء حضور شرکت‌های مشاور قوی در پروژه‌های ایرانی است که زمینه کاهش توانمندی فنی این پروژه‌ها را به وجود می‌آورد.

*خلاء حضور شرکت‌های مشاور حوضه آب از اواخر دهه 80

وی در پاسخ به این سوال که آیا این خلا در دهه‌های گذشته وجود داشت، گفت: این مسئله در دهه‌های گذشته نظیر دهه 60، دهه 70 و تا انتهای دهه 80 با حضر شرکت‌های قوی مهندسی مشاور حوزه آب در کشور وجود نداشت و عملا ضعف فنی به حداقل مقدار رسیده بود اما در حال حاضر این مسئله تشدید شده است.

پورحمید در بیان این مسئله که چه بر سر شرکت‌های مشاور در حوزه آب کشور آمده است، گفت: از اواخر دهه 80 اولویت فعالیت برای شرکت‌های بزرگ حوزه آب کشور از جمله شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس تغییر کرد و این شرکت‌های به جای پرداختن به پروژه‌های آبی ضروری در کشور به سراغ پروژه‌های نه چندان مطرح خارجی رفتند.

*شرکت‌های مشاور به جای پروژه‌های مهم داخلی به سراغ پروژه‌های پیش پا افتاده خارجی رفتند

این کارشناس حوزه نیرو ادامه داد: یک شرکت مشاور با توانمندی فنی بی‌نظیر چرا باید مهمترین پروژه‌های حوضه‌ای کشور در بخش آب را رها کند و به سراغ پروژه‌های پیش پا افتاده خارجی نظیر حفر یک تونل برود.

وی در تشریح اینکه مدل عملکرد برخی از شرکت‌های مشاور حوزه آب سبب شد تا بخش مهمی از نیروی انسانی فعال در حوزه آب کشور از بین برود، افزود: ضعف حضور شرکت‌های مشاور در حوزه آب کشور ضربه بسیار بزرگی برای مدیریت منابع آب ایران بود که این مسئله یکی از دلایل مهم رسیدن به شرایط کنون است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول