اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

حرکت مذاکرات به‌ سمت غلبه منطق ایران/ براتی: تیم ایرانی به‌ دنبال دست‌یابی به یک توافق خوب است

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه مذاکرات به سمت غلبه منطق ایران حرکت می‌کند، گفت: منطق مذاکراتی ایران قوی است چون مبتنی بر تجربه ایران از اجرای توافق برجام در سال ۹۴ است.

حرکت مذاکرات به‌ سمت غلبه منطق ایران/ براتی: تیم ایرانی به‌ دنبال دست‌یابی به یک توافق خوب است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، دور جدید مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها در دولت جدید ایران از دوشنبه هشتم آذرماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام آغاز شد و دهم آذر ماه هیأت ایرانی به ریاست «علی باقری»، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دو سند در خصوص رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای به طرف مقابل ارائه کرد.

در پی درخواست طرف اروپایی برای مشورت با پایتخت‌ها تنفسی در این مذاکرات ایجاد و دوباره روز (پنجشنبه) ۱۸ آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام این مذاکرات از سر گرفته شد که هنوز هم در وین در جریان است.

علی باقری، مسئول هیات مذاکره‌کننده ایرانی در بدو آغاز مذاکرات اراده طرف غربی برای رسیدن به نتیجه را جدی دانست. کارشناسان معتقدند تیم جدید در دوران دولت رئیسی که برخی کارشناسان قبلی هم در آن حضور دارند این فراست و مهارت را دارد که با توجه به تجربه قبلی درمقابل فریبکاری‌های آمریکا بایستد و دلیل برخورد سرسختانه آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با پیش‌نویس‌های جدید ارائه‌شده توسط ایران نیز همین است.

در همین رابطه سایت خبری تحلیلی «راهبرد معاصر» گفت‌وگویی با مسعود براتی، کارشناس مسائل  بین الملل انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.
 


تعلل‌های جدی طرف غربی در مسیر اجرای برجام

- مذاکرات ایران و ۵ + ۱ در حوزه پرونده هسته‌ای بعد از سالها منجر به یک توافق  در سال ۹۴ شد، طبق این توافق ایران تعهدات هسته‌ای و محدودیت ها را پذیرفت و در مقابل آمریکا و اروپا متعهد شدند که تحریم‌ها را رفع کنند.

- در مسیر اجرای این توافق طرف غربی تعلل‌های بسیار جدی انجام داد و وزارت خزانه‌داری آمریکا به طور جدی سخت‌گیری هایی در خصوص رفع تحریم ها داشت که باعث اعتراضات طرف ایرانی شد. در نهایت هم آمریکا به عنوان یکی از مهمترین بازیگران بحث تحریم‌ها از این توافق خارج شد و برجام عملا در اجرا دچار مشکل شد.

تلاش طرف غربی برای پاک کردن صورت مسئله مشکل دار شدن توافق و برجام

- مذاکراتی که اکنون در جریان است برای اصلاح آن بهم ریختگی و شکست اجرای توافق برجام است. همه میدانند اجرای توافق برجام که سال ۹۴ به نتیجه رسید به دلیل بدعهدی آمریکایی ها دچار شکست شد و دیگر اجرا نمی‌شد.

-  خروج آمریکا از برجام و نقض عهد توسط این کشور باعث عدم اجرای برجام بود اما اکنون مشاهده می‌کنیم که طرف غربی( آمریکا و اروپایی‌ها) تلاش بسیاری دارند تا اصل موضوع و صورت مسئله مشکل دار شدن توافق و برجام را پاک کنند و توپ را در زمین طرف ایرانی بیاندازند.

طرف ایرانی در دولت جدید بسیار با دقت رفتار می‌کند

- در گذشته اعتماد زیاد به طرف غربی (طرف آمریکا و اروپایی) نتیجه ای جز عدم اجرای توافق نداشت و منجر به عدم تامین منافع مردم و برداشته نشدن تحریم‌ها به طور موثر شد.

- امروز تیم مذاکره کننده بسیار با دقت عمل میکند تا تجربه‌ی تلخ گذشته تکرار نشود و مردم احساس ضرر نکنند‌.

ایران به جِد به دنبال رسیدن به یک توافق خوب است

- در این دور از مذاکرات هر طرف در تلاش است تا چارچوب مذاکرات را بر اساس مطالبات خود پیش ببرد که در این موازنه طرف ایرانی منطقی بسیار روشن و غیر قابل کتمان دارد.

- کشوری که ازعدم اجرای توافق متضرر شد ایران بود آن هم در حالیکه بنابر اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملا تعهداتش را انجام داد؛ لذا به جِد به دنبال رسیدن به یک توافق خوب است.

آمریکا می‌خواهد در میز مذاکره امتیاز بیشتری را بگیرد

- طرف آمریکایی تلاش می‌کند با ایجاد عملیات روانی، فضاسازی‌‌های رسانه‌ای و متهم جلوه دادن طرف ایرانی حرف خودش را به کرسی بنشاند.

- واقعیت این است که آمریکا در موضعی نیست که بتواند این بازی ها را پیاده کند، چرا که آمریکا کشوری است که از این توافق خارج شده و نمی‌تواند مدعی شود که طرف ایرانی زیاده خواهی می‌کند، کسی از آمریکا این را نمی‌پذیرد ولی تلاشش را می‌کند زیرا میخواهد در میز مذاکره امتیاز بیشتری را بگیرد.

منطق مذاکراتی ایران قوی است چون مبتنی بر تجربه گذشته است

- به‌نظر من مذاکرات به سمت غلبه منطق ایران حرکت می‌کند چرا که منطق ایران منطق روشنی است.

- مطلبی که آقای باقری در ابتدای مذاکرات منتشر کرد به وضوح منطق ایران را تبیین می‌کرد و کاملا منطقی محکم و قابل دفاع است چون مبتنی بر تجربه ایران از اجرای توافق برجام در سال ۹۴بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول