اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

افزایش 22 درصدی ارزش کالاهای صادارتی از خراسان‌جنوبی/ تمایل افغانستان برای فعال شدن بازارچه‌ها

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی از افزایش 22 درصدی صادرات از گمرک و بازارچه های استان خبر داد و گفت: طی هشت ماهه گذشته بالغ‌بر 512 میلیون دلار کالا از مرزهای استان به افغانستان صادر شده است.

افزایش 22 درصدی ارزش کالاهای صادارتی از خراسان‌جنوبی/ تمایل افغانستان برای فعال شدن بازارچه‌ها

«حسن رحیمی‌زاده» مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از بیرجند، اظهار داشت: گمرک در واقع سازمان حاکمیتی بوده که وظیفه نظارت بر اجرای مقررات مربوط به صادارت، واردات، ترانزیت کالا و سایر تشریفات گمرکی را بر عهده دارد.

وی به دلیل عدم ترخیص کالا و یا طولانی شدن این پرسه برای برخی از کالاها اشاره داشت و تصریح کرد: گمرک برای ترخیص کالا زمان زیادی صرف نمی‌کند.

تاخیر در صدور مجوزها از سوی سازمان‌های همجوار دلیل معطلی کالا

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با اشاره به سامانه جامع امور گمرکی افزود: این سامانه بزرگترین پروژه سامانه الکترونیکی در کشور بوده که تاکنون اجرا شده است.

رحیمی‌زاده ادامه داد: این سامانه هوشمند الکترونیکی تمام کارها را به سرعت پیش برده و هیچ زمانی اتلاف نمی‌شود به طوری که اگر قبل از اجرای این سامانه زمان انجام یک اظهارنامه صادراتی یک روز بوده در حال حاضر به کمتر از یک ساعت رسیده و در بحث واردات نیز اگر قبل از این سامانه ۱۰ روز طول می‌کشیده الان به حداقل دو روز کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه دلیل باقی ماندن برخی از کالاها در گمرک ، ارتباط گمرکات با بیش‌از ۲۰ سازمان دیگر به عنوان سازمان‌های همجوار که وظیفه صدور مجوزهای قانونی را دارند و تأخیر در صدور این مجوزها اعلام کرد و افزود: متأسفانه عمده مانده کالا در گمرک به سبب عدم صدور مجوز از طرف این سازمان‌ها از جمله قرنطینه، استاندارد و بحث‌های ارزی است.

لزوم ایجاد هماهنگی‌های لازم برای ترخیص به موقع کالاها از گمرکات

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با بیان اینکه خراسان‌جنوبی یکی از اصلی‌ترین گمرکات صادرکننده مشتقات سوختی کشور  است، بیان کرد: اگر دلیل باقی ماندن این مشتقات را مورد بررسی قرار دهیم بسیاری از آنها به سبب اینکه کارگروه تعیین ماهیت استاندارد نتایج آزمون را ظرف یک هفته و ۱۰ روزه که در دستورالعمل آن صادر شده را ارائه نداده دچار مشکل  شده اند.

وی اضافه کرد: همچنین گاهی اوقات واحد تولیدی کالای خود را به مرز آورده و وقتی خریدار آن را رویت می‌کند آن کالاها را با درخواستش مطابق ندیده و یا انصراف داده و یا راننده را با بارش در مرز معطل می‌گذارد یا آن را تحویل نمی‌گیرد.

رحیمی‌زاده ادامه داد: باید هماهنگی‌های لازم انجام تا مشکلات این چنینی در گمرکات ایجاد نشود.

وی یادآور شد: همچنین در بحث سوخت  افرادی سوخت را به مرز آورده و در آنجا به چند نفر واسطه می‌فروشند که در این زمینه مبدأ و فروشنده مشخص نبوده و موجب ایجاد معطلی می‌شود.

وقفه‌ای در تجارت با افغانستان  نداشته ایم

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی بیان داشت: این موضوع به بخش خصوصی بر می‌گردد، که در این راستا با اتاق بازرگانی، تجار افغان و منطقه ویژه اقتصادی در بازارچه جلسه برگزار و قرار شد از طریق اتاق بازرگانی جلساتی برای هماهنگی بیشتر برگزار شود.

رحیمی‌زاده با بیان اینکه از زمان تغییر حکومت افغانستان و روی کار آمدن طالبان آنچنان که آمار نشان می‌دهد مشکل و وقفه‌ای در بحث تجارت با افغانستان ایجاد نشده است، تصریح کرد: ارزش صادارت استان در هشت ماهه امسال به افغانستان بالغ‌بر ۵۱۲ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد از نظر ارزشی افزایش داشته است.

وی ادامه داد: از نظر وزنی صادارت استان به افغانستان مقداری کاهش داشته که به دلیل تغییر و تحولات افغانستان و ساختار دولتی، تشکیلاتی و همچنین  نبود سیستم بانکی بوده و بسیاری از تجار و خریداران از آن سمت نمی‌توانند هماهنگی لازم را داشته باشند.

تمایل دولت جدید افغانستان برای فعال شدن بازارچه‌های مرزی

مدیرکل گمرکات خراسا‌ن‌جنوبی افزود: در چند جلسه‌ای که با دولت جدید افغانستان داشته‌ایم تمایل آنها برای فعال شدن بازارچه‌ها وجود دارد.

رحیمی‌زاده بیان داشت: طی دو و سه ماه اخیر بازارچه یزدان بازگشایی شده و بالغ‌بر ۲ هزار تن کالا از آنجا صادر شده و در حال حاضر نیز بالغ‌بر ۲ هزار تن کالا وجود داشته و امیدواریم از این بازارچه خارج شود.

وی افزود: مسؤولان افغانی قول احداث گمرک را در بازارچه طرف مقابل خودشان داده‌اند که بدون شک این امر سبب توسعه تجارت خواهد شد.

لزوم ایجاد تراز مثبت تجارت برای پایداری تجارت با افغانستان

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی به بحث واردات اشاره کرد و یادآور شد: در چند سال اخیر با توجه به شرایط کشور تصمیمات دولت بر این بوده که واردات بسیاری از کالاها را ممنوع کند به طوری که بیش‌از ۳ هزار قلم کالا در این چند سال واردات آن وجود نداشته و ثبت سفارش انجام نشده که افغانستان نیز از این امر مستثنی نبوده است.

رحیمی‌زاده گفت: همچنین کشور افغانستان کالاهای صنعتی و متنوع نداشته تا بتوانیم از آنها استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه عمده تولیدات کشور افغانستان محصولات کشاورزی بوده که دولت اجازه ورود آن را نمی‌دهد، بیان کرد: باید روی این بخش کار شود ضمن اینکه واردات چند قلم کالا از مرز ماهیرود استان وجود داشته است.

رحیمی‌زاده با بیان اینکه باید تراز تجارت مثبت پایدار شود، گفت: اگر نمی‌توانیم واردات قطعی انجام دهیم باید به سمت واردات موقت برویم.

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی با بیان اینکه کشور افغانستان از نظر مواد معدنی مانند خراسان‌جنوبی بسیار غنی است، خاطرنشان کرد: می‌توانیم در بحث معدنی تجارت با این کشور را گسترش داده و مواد معدنی را وارد و در کشور فرآوری و بعد به سایر کشورها صادر کنیم.

انتهای پیام/۶۹۰۲۷/م/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول