اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

از تلاش 10 ساله پژوهشگران گلستانی تا معرفی 3 رقم بذر جدید گندم

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع‌طبیعی گلستان از معرفی سه رقم جدید گندم در این استان خبر داد و گفت: با تلاش پژوهشگران گلستانی سه رقم بذر جدید گندم در گلستان معرفی شد.

از تلاش 10 ساله پژوهشگران گلستانی تا معرفی 3 رقم بذر جدید گندم

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، استان گلستان همواره جزو رتبه‌های نخست تولید محصولات مهم همچون گندم، سویا، کلزا و پنبه در کشور محسوب می‌شود و بدون تردید برای بهتر شدن جایگاه گلستان در تولیدات کشاورزی نیاز به حمایت مسوولان متولی است.

خوشبختانه با تلاش بیش از ۱۰ ساله پژوهشگران مرکز تحقیقات استان گلستان، سه رقم بذر جدید گندم به نام‌های «آراز»، «آرمان» و «تکتاز» در این استان معرفی شد.

کاهش بارش‌ نزولات آسمانی طی سال زراعی جاری در گلستان و وقوع پدیده خشکسالی سبب شده تا گندمکاران این استان سال سخت و کم محصولی را پیش‌رو داشته باشند اما خوشبختانه با تلاش بیش از ۱۰ ساله پژوهشگران گلستانی سه رقم جدید گندم معرفی شد و به دلیل افزایش عملکرد این سه رقم جدید گندم به زودی شاهد کشت این ارقام در بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی گلستان خواهیم بود.

* کشت ارقام جدید گندم در بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی گلستان

ابوالفضل فرجی در گفت و گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش بیش از ۱۰ ساله پژوهشگران مرکز تحقیقات استان گلستان توانستیم سه رقم بذر جدید گندم به نام‌های «آراز»، «آرمان» و «تکتاز» در گلستان معرفی کنیم.

وی در خصوص عملکرد بسیار بالای ارقام جدید گندم تصریح کرد: کشت سه رقم‌ گندم «آراز»، «آرمان» و «تکتاز» در هر هکتار از اراضی کشاورزی به میزان ۵۰۰ کیلوگرم بیشتر از ارقام دیگر گندم بازدهی می‌دهند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع‌طبیعی گلستان از درصد پروتئین بالای ارقام جدید گندم خبر داد و ابراز کرد: مقاومت در برابر تنش‌های خشکی و مقاومت در برابر انواع آفت‌ها و بیماری‌ها از دیگر مزایای این ارقام است همچنین درصد پروتئین بالای ارقام جدید گندم از دیگر ویژگی‌های مهم این ارقام به شمار می‌رود.

فرجی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۳ درصد پروتئین در سه رقم جدید گندم یافت می‌شود به زودی بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی گلستان تحت پوشش این سه رقم جدید گندم قرار خواهند گرفت و منجر به افزایش تولید گندم در سطح استان گلستان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، استان گلستان با وجود ۶۶۷ هزار هکتار اراضی قابل کشت، از نظر عملکرد تولید گندم و کیفیت آن دارای رتبه‌های نخست کشوری است این در حالی است که مساحت اراضی استان گلستان بسیار کمتر از استان‌های دارای پتانسیل کشاورزی همچون استان‌های فارس و خوزستان است.

 

بسیاری از کارشناسان معتقدند استان گلستان از لحاظ کیفیت گندم حائز رتبه نخست کشوری است زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن یک نوع پروتئینی است که باعث ور آمدن خمیر و ترد شدن پخت نان می‌شود و کیفیت نان بسیار بالا می‌رود و از این نظر گندم تولید شده در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی در کشور محسوب می‌شود.

 انتهای پیام/۸۳۰۱۹/ ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول