اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

فارس من| لطفا تبعیض در ارائه کار به دفاتر پیشخوان را کنار بگذارید!

مخاطبان فارس من در خواست دارند تا رفع تبعیض و رفع انحصار از دفاتر پیشخوان موجود با دفاتر پیشخوان جدید و متقاضی ارائه خدمت شرکت‌ها و ادارات مذکور در استان البرز همکاری بدون تبعیض معمول شود تا با رونق دفاتر جدید از بیکاری جوانان شاغل در این دفاتر جلوگیری بعمل آید.

فارس من| لطفا تبعیض در ارائه کار به دفاتر پیشخوان را کنار بگذارید!

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، کوچک کردن بدنه دولت و پایین آوردن هزینه‌های جاری سیاستی است که سال‌هاست از طریق برونسپاری وظایف دستگاه‌های دولتی اجرا می‌شود. اما دفاتر پیشخوان البرز که بخشی ازخدمات دولتی را ارائه می‌دهند، مدعی شدند که ادارات استان تمایلی برای همکاری با دفاتر جدید پیشخوان را ندارند.

بر اساس بند «پ» ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه، کلیه دستگاه‌های اجرائی، نهادهای انقلابی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی موظفند کلیه خدمات باجه ای و الکترونیکی قابل ارائه در خارج از محیط اداری خود را به دفاتر پیشخوان خدمات دولت که توسط بخش غیر دولتی ایجاد و مدیریت می‌شوند واگذار کنند.

جلوگیری از موازی کاری دستگاه‌های دولتی، توسعه  دولت الکترونیک، تسریع در ارائه خدمات به مردم و کاهش مراجعات مردم به ادارات دولتی از دلایل تشکیل این دفاتر ذکر شده است. اما به گفته جمعی از مدیران دفاتر پیشخوان، گویا ادارات استان البرز تمایل چندانی برای واگذاری مسؤولیت‌ها به دفاتر پیشخوان ندارند.

بیش از هزار نفر از دفترداران پیشخوان در استان البرز مدعی هستند که نهادهای مختلف استان  از جمله شرکت‌های مخابرات، توزیع برق، آبفا، گاز، ایرانسل، رایتل ثبت و احوال با ایجاد انحصار و تبعیض به دفاتر پیشخوان جدید مجوز ارائه خدمات خود را نمی‌دهند و همین تبعیض‌ها باعث ورشکستگی شرکت‌های موسس دفاتر پیشخوان جدید و بیکارشدن جوانان فعال در آنها شده است.

در این راستا برخی از ادارات مذکور پاسخگوی خبرنگار فارس در خصوص این موضوع شدند.

پست تقاضاهای جدید را بررسی می‌کند

رضا حمیدپور، مدیرکل پست استان البرز، با اشاره به حجم وظایف پست، گفت: با واگذاری مسؤولیت ارائه خدمات به دفاتر پیشخوان دولت موافق هستم؛ به شرطی که علاوه بر ضوابط عمومی، الزامات رضایت مشتری و ارائه خدمات مطلوب را رعایت کنند.

وی تعداد دفاتر پیشخوان تحت پوشش ارائه خدمات پستی در سطح استان را ۹۷ مرکز  عنوان کرد و افزود: درخواست‌های متقاضیان جدید نیز در کمیته مربوطه بررسی و طی هفته جاری تعیین تکلیف می‌شود.

این مقام مسؤول یادآور شد: اداره پست محدودیت یا درجه بندی خاصی برای پذیرش تقاضای همکاری دفاترپیشخوان استان ندارد و فقط باید شرایط لازم را داشته باشند.

مخابرات با پیشخوان‌های جدید قرارداد نمی‌بندد

اما اداره کل مخابرات بر خلاف پست همکاری با دفاتر پیشخوان جدید را صراحتا نفی کرد.

روابط عمومی اداره کل مخابرات منطقه البرز در این خصوص اعلام کرد: با توجه به اینکه مخابرات منطقه البرز دارای ۲۰ دفتر امور مشتریان در مراکز مخابراتی و ۸۰ دفتر پیشخوان دولت در سطح استان است که درتمام هفته (حتی روزهای پنجشنبه) فعال هستند و همچنین بیشترخدمات رسانی مخابرات از طریق سامانه های غیرحضوری  انجام می پذیرد لذا در حال حاضر نیاز برای افزایش این دفاتر احساس نمی‌شود.

خدمات رایگان اداره برق  از جیب مردم به کام دفاتر پیشخوان متخلف

محمد مهدی بهرامی، معاون فروش وخدمات مشترکین شرکت توزیع برق استان البرز، ادعای مطرح شده توسط مدیران دفاتر پیشخوان جدید را رد کرد و افزود: برای جذب همکاری دفاتر پیشخوان هرساله فراخوان می زنیم و مناطق توزیع برق اختیار دارند  که بر اساس نیازسنجی و ظرفیت موجود، نسبت به پذیرش تقاضای همکاری با دفاتر پیشخوان اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه خدمات ابتدایی شرکت توزیع برق توسط دفاتر پیشخوان ارائه می‌شود، اضافه کرد: علاوه بر آن  این خدمات از سه درگاه مختلف شرکت توزیع برق از طریق سایت، اپلیکیشن برق من و سامانه ۱۵۲۱  به صورت رایگان ارائه می‌شود.

این مقام مسؤول گفت:درست است که دفاتر پیشخوان هم باید برای افزایش دسترسی و تسهیل در ارائه خدمات  به شهروندان ایجاد شود، اما اجازه دسترسی به همه دفاتر پیشخوان در سطح استان معقول و منطقی نیست و باید الزامات مربوطه رعایت شود. حدود ۲۰۰ دفتر پیشخوان در سطح استان البرز با شرکت توزیع  برق همکاری دارند که این آمار ثابت نیست و  به دلایلی از جمله  تخلف، نبود کاربر آموزش دیده و غیره دسترسی دفاتر پیشخوان بسته می‌شود.

وی افزود: متاسفانه برخی دفاتر پیشخوان از طریق سامانه خدمات غیر حضوری  شرکت توزیع برق که برای ارائه خدمات  رایگان به مردم ایجاد شده، خدمات می دهند و به ازای آن، هزینه می‌گیرند. این بی انصافی، دردناک است  و اخیرا آی پی های متخلفان کنترل و با آنها برخورد  می‌شود.

بهرامی یادآور شد: هیچ دستگاهی نیست که راضی به افزایش مراکز خدمات دهنده نباشد اما باید الزامات آن توسط دفاتر پیشخوان  رعایت شود.  

این گفته ها هر کسی را به یاد ضرب المثل به نام علی و به کام قلی می اندازد. منفعت ارائه خدمات رایگانی که از بودجه بیت المال باید برای  عموم باشد  به جیب دفاتر پیشخوان متخلف می رود.

همه دفاتر پیشخوان البرز می‌توانند خدمات آبفا را ارائه کنند

مرتضی یاوری، معاون خدمات مشترکین آبفای البرز، نیز در این خصوص گفت: سال ۹۵ بیش از  ۴۰۰ دفتر پیشخوان و ICT  روستایی به آبفای البرز معرفی شدند که برای آنها  دوره آموزشی گذاشته شد و رمز عبور برای همکاری با این اداره  در اختیار آنها قرار گرفت.   

وی افزود: پس از آن هم هر دفتر جدیدی که اضافه می شود درخواست ارائه خدمات را به آبفا ارسال می‌کند و بدون هیچ محدودیتی رمز عبور برای آنها ایجاد و فایل آموزشی برایشان ارسال می‌شود. مگر اینکه درخواستی ارائه نداده باشند  که می توانند نسبت به ارسال درخواست اقدام کنند.

این مسوول یادآور شد: هیچ محدودیتی برای پذیرش همکاری آبفا با  دفاتر پیشخوان  وجود ندارد و همه دفاتر پیشخوان استان البرز می‌توانند با داشتن یوزر پسورد و دریافت فایل آموزشی، خدمات آبفا را ارائه کنند. در صورت لزوم، امکان بررسی اعتراض در خصوص  ارسال درخواست توسط مدیران دفاتر پیشخوان و عدم ایجاد رمز کاربری توسط آبفا  وجود دارد.

مشکل اصلی چیست؟

متولی صدور مجوز دفاتر پیشخوان، استانداری است علیرغم صحبت‌های مدیران که جز مخابرات تقریبا همه با افزایش دفاتر پیشخوان موافق بودند،  باید مشکل، بررسی شود. آیا تعداد دفاتر پیشخوان که پروانه‌های آن هم با قیمتی گزاف صادر می شود، بیش از نیاز استان است؟ آیا صدور مجوز، بدون نیاز سنجی انجام می شود که هر روز شاهد رشد قارچ گونه دفاتر پیشخوان هستیم؟

گفتنی است مخاطبان سامانه « فارس من » مشکل وجود تبعیض در صدور مجوز دفاتر پیشخوان را تحت عنوان « عدالت در صدور مجوز ارائه خدمت به دفاتر پیشخوان استان البرز » به ثبت رسانده‌اند که پیگیری‌های خبرنگار فارس البرز در راستای پاسخگوی مسؤولان به این مشکل به نتیجه رسید.

انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول