اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دادگاه فدرال عراق رسیدگی به مطالبه ابطال انتخابات را به تعویق انداخت

دادگاه فدرال عراق که قرار بود امروز حکم خود در خصوص رسیدگی به مطالبه ابطال انتخابات را صادر کند، این امر را به 22 دسامبر جاری موکول کرد.

دادگاه فدرال عراق رسیدگی به مطالبه ابطال انتخابات را به تعویق انداخت

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، دادگاه فدرال عراق صدور حکم در خصوص شکایات مربوط به  نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را که قرار بود، امروز اعلام کند، به تاخیر انداخت.

به نوشته پایگاه خبری «العهد»، دادگاه فدرال عراق، صدور حکم در این خصوص را به ۲۲ دسامبر جاری موکول کرد.

پیشتر، این دادگاه، پس از دریافت شکایات، مدارک و ادله ائتلاف الفتح در خصوص تقلب و دستکاری در نتایج انتخابات اخیر، اعلام کرده بود که حکم نهایی خود را در این خصوص، ۱۳ دسامبری جاری (امروز)، صادر خواهد کرد اما پس از آن که ائتلاف الوطنیه به ریاست «ایاد علاوی» طی بیانیه‌ای اعلام کرد که این ائتلاف «چهارده کارشکنی فنی و اداری در جریان انتخابات گذشته را به همراه تخلفاتی قانونی و حقوقی که کمیساریای انتخابات مرتکب آن شده، به دادگاه فدرال گزارش کرده است»؛ اخباری در خصوص به تاخیر افتادن صدور حکم نهایی این دادگاه اعلام شد.

ائتلاف الوطنیه خواستار ابطال کامل روند انتخاباتی مطابق با مواد قانون اساسی عراق و احکام فقهی و حقوقی این کشور شد و عنوان کرد: «آنچه مبنای باطلی داشته باشد، باطل است». پیش از آن ائتلاف الفتح به ریاست هادی العامری با ارائه مدارک و مستندات خود اعلام کرده بود که مدارک موجود برای اعلام ابطال این انتخابات کافی است اما در هر حال از حکم دادگاه فدرال تبعیت خواهد کرد.

انتخابات پارلمانی عراق در ۱۸ مهر ماه برگزار شد و پس از اعلام نتایج بسیاری از گروه‌های سیاسی معتقد به تقلب گسترده بودند تا جایی که در ورودی‌های منطقه سبز تحصن و درگیری رخ داد. کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» شامل احزاب و گروه‌های شیعه شامل ائتلاف الفتح، «دوله القانون»، «عصائب اهل الحق» به اضافه «کتائب حزب‌الله»‌ و دیگر جریان‌های شیعی است که بیشترین انتقاد و اعتراض را به این نتایج داشت.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد؛ اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد. پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد؛ مسئله‌ای که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های‌ سیاسی و طرفداران آن‌ها همراه شد.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تأیید کردند.

هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح عراق پس از اعلام نتیجه انتخابات بیانیه‌ای صادر و تأکید کرد: «به هر قیمتی که شده، ما این نتایج ساختگی را نمی‌پذیریم و از آرای نامزدهای خود و رأی‌دهندگانمان با تمام قدرت دفاع خواهیم کرد»

کمیساریای انتخابات عراق پس از اعلام نتیجه اولیه در پاسخ به حدود ۱۴۰۰ درخواست تجدیدنظر از سوی نامزدها و جناح‌های سیاسی، بازشماری آرای ۲۰۰۰ حوزه انتخاباتی را آغاز و چندی پیش اعلام کرد که شمارش دستی آراء تمامی حوزه‌ها پایان یافته و تطابق کامل با نتایج الکترونیکی آراء دارد یا به عبارتی هیچ تقلبی در انتخابات صورت نگرفته است. 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول