اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  مسئولیت های اجتماعی

با نوپیا آینده‌ای روشن، برای ایران ببینید/ اتمی‌ها راکتور «نوآوری پیشرفت ایران» هستند

رویداد بزرگ «نوپیا» با برگزاری سلسله دورهمی فعالان حوزه نوآوری اجتماعی جان می‌گیرد. این رویداد با هماهنگی ستاد نوآوری‌های اجتماعی زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برنامه‌ریزی ‌شده است. در اولین نشست، حرف، حرفِ اتمی‌هاست.

با نوپیا آینده‌ای روشن، برای ایران ببینید/ اتمی‌ها راکتور «نوآوری پیشرفت ایران» هستند

حوزه جامعه -خبرگزاری فارس- سودابه رنجبر: ۶ نفر همراه با مجری روی مبل‌های راحتی و سفید استودیو نشسته‌اند. درست مقابل دوربین‌ها، برای ضبط برنامه تلویزیونی. اگر امروز راحت نشسته‌اند نه به این دلیل که کارشان تمام‌شده است. نه! اتفاقاً درست در سخت‌ترین و حساس‌ترین شروع یک نوآوری اجتماعی هستند. اگر به مبل‌های راحتی تکیه داده و صاف در لنز دوربین نگاه می‌کنند؛ برای این است که دست‌پر آمده‌اند. امروز در این استودیو فقط نطق و سخن نیاورده‌اند، ابتکار، خلاقیت، نوآوری، شور، انگیزه، اشتیاق و عمل‌گرایی و حتی نقشه راهبردی را هم به میدان آورده‌اند تا اولین نشست برای رسیدن به رویداد «نوپیا» مخفف «نوآوری پیشرفت ایران» رقم بخورد. برای رسیدن به این رویداد بزرگ ۷ نشست یا دورهمی برنامه‌ریزی‌شده است که این بار در اولین نشست، حرف، حرفِ اتمی‌ها است.

می‌پرسید اتمی‌ها چه کسانی هستند؟ «الف تا، میم» می‌شود، مخفف «الگوها و تجربه‌های موفق» یعنی همین مردم. همین جوان‌هایی که اگر چشم‌باز کنیم و عینک بدبینی را از چشممان برداریم، خوب و شفاف همه آن‌ها را می‌بینیم. افرادی که از ایده گذشته و به یک الگوی موفق کاربردی رسیده‌اند. اتم‌ها، همان مردمی هستند که نسبت به جامعه اطرافشان بی‌تفاوت نبوده و نیستند. آن‌ها برای پیشرفت خودشان، آدم‌های اطرافشان و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند گام‌های کوچک و بزرگ برداشته و برمی‌دارند.

همه این برنامه‌ریزی‌ها با هماهنگی ستاد نوآوری‌های اجتماعی زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برگزار می‌شود تا مجموع این نشست‌ها درست شبیه یک نقشه راهبردی برای «نوآوری پیشرفت ایران» به اجرا درآید. رویداد بزرگی به نام «نوپیا» در دوازدهمین روز از دوازدهمین ماه سال ۱۴۰۰ که قرار است در برج میلاد برگزار شود و البته طرحی نو درانداخته شود.

دورهمی اتمی

 در این نشست، دست‌اندرکاران برنامه «اتمی‌ها» در کنار برگزارکنندگان رویداد بزرگ نوپیا نشسته‌اند تا توضیح دهند که اتمی‌ها چقدر می‌توانند در «نوآوری پیشرفت ایران»، مؤثر باشند. در این نشست «محسن دنیوی» دبیر رویداد حوزه نوآوری نوپیا، «محسن دوباشی» مدیرعامل ستاد پیشرفت منطقه‌ای و رئیس شورای سیاست‌گذاری رویداد ملی نوپیا، «محسن احمدزاده» مدیرعامل بنیاد اتم «یاسر محدثی» کارشناس برنامه تلویزیونی‌اتم، «کاوه خداشناس» مجری و کارشناس برنامه تلویزیونی‌اتم و «پرویز کرمی» دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق در این نشست حضور دارند.

بازسازی نوین اجتماعی

اولین قرعه سخن به نام «محسن دنیوی»، دبیر رویداد نوآوری نوپیا می‌افتد. رشته کلام را به دست می‌گیرد قرار است ۷ نکته را در هفت دقیقه بگوید. در آغاز کلام به ریشه کلمه «نوپیا» که فارسی و کردی است اشاره می‌کند و معنای این واژه را به لغت‌نامه دهخدا پیوست می‌دهد. همان موقع کلمه «پیا» را گوگل می‌کنم. «مرد کامل و رسیده و مجازاً به معنی با ارج و ارزنده» است. اینجا در این برنامه نوپیا مخفف «نوآوری و پیشرفت ایران» به کار رفته است.

دنیوی به «نوپیا» را به‌عنوان بازسازی نوین در دوره معاصر و رفتن به سمت آینده‌ای روشن معرفی می‌کند و توضیح می‌دهد: «این رویداد برای گرد هم آوردن کسانی است که در حوزه نوآوری اجتماعی فعالیت می‌کنند حالا مرکز نوآوری اجتماعی می‌تواند در دانشگاه، سازمان، گروه‌های مردمی و...باشد».

نوآوری اجتماعی پدیده ابداعی و نوظهور نیست

دنیوی توضیح می‌دهد: «فکر نکنید «نوآوری اجتماعی»» یک پدیده نوظهور در جهان است. این واژه از حوالی سال ۱۹۶۰ ـ ۱۹۷۰ در دنیا مطرح‌شده و از سال ۱۳۹۰ نیز در بدنه مقالات و نوشته‌های دانشجویان و کارآفرین‌های کشورمان جای گرفته است. معانی متفاوتی دارد. یک معنایش «حل مسائل اجتماعی به نحو خلاقانه و با روش‌های اجتماعی» است».

خلق ثروت با حل مسئله

دنیوی تا اینجا به همه نکته‌های موردنظرش اشاره‌کرده، اما این آخری برایش مهم‌تر است توضیح اینکه؛ فرق بین «نوآوری اجتماعی» و «نوآوری که به‌صورت عام» مطرح می‌شود، چیست؟ معتقد است که نکته کلیدی این رویداد در این تفاوت خلاصه می‌شود: «آنچه به‌عنوان نوآوری طی چند سال گذشته از آن حرف زدیم بیشتر درزمینهٔ شرکت‌های نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان و مشمول فناوری بوده است و هدفش خلق ثروت؛ اما حرف ما اینجا «نوآوری اجتماعی» است؛ البته نه به این معنا که در نوآوری اجتماعی هیچ خلق ثروتی نداریم. اینجا تأکید ما بیشتر روی مسئولیت اجتماعی است. جایی که گروه‌های مردمی جمع می‌شوند و یک مسئله‌ای را حل می‌کنند. اینجا سهم فناوری پایین‌تر می‌آید و این تفاوت «نوآوری فناورانه» و «نوآوری اجتماعی» است».

او انرژی همه اتمی‌ها را نمایش می‌دهد

«یاسر محدثی» کارشناس برنامه‌اتم است. همان برنامه‌ای که چندی پیش از تلویزیون پخش می‌شد و افرادی که یک الگوی موفق بودند و در حل مشکل محله، روستا و منطقه‌شان شناسایی شدند و رقابت‌هایی بین آن‌ها در سطح روستا، شهر و استان و دست‌آخر کشوری برگزار شد. این اتفاق بستری را فراهم کرد تا یاسر محدثی از نزدیک با این طیف از افراد جامعه که به آن‌ها «اتمی» می‌گوییم گفت‌وشنود داشته باشد، آشنا شود و به قول خودش رفیق شود. حالا محدثی در استودیو نشسته و نوبت به او رسیده تا تجربیاتش را بیان کند. انگار انرژی همه اتمی‌ها را به‌یک‌باره جلوی دوربین آورده است. پرهیجان و خودمانی حرف می‌زند بدون هیچ حاشیه می‌رود سر اصل ماجرا، از اتم‌هایی می‌گوید که موفقیت‌های چشم‌گیر داشتند. از آن‌ها که چطور کمی و کاستی را ندیدند؟ چطور قهرمانانه برای حل مشکلات اطرافشان پیش رفتند؟ او می‌گوید: «اتمی‌ها فارغ از همه راهکارهایی که برای پیشرفت یک کشور لازم است. خودشان راهکارهای بومی ارائه می‌دهند. آن‌ها فارغ از هرگونه احساس نیاز به حاکمیت و ارگان‌ها باقدرت جلو می‌آیند و اتفاق فوق‌العاده‌ای را رقم می‌زنند. اتمی‌ها منتظر کسی نمی‌مانند. این جنس آدم‌ها حالشان خوبِ خوب است.»

این‌ها قصه نیست

محدثی به لحظه‌هایی که با اتمی‌ها هم‌سفر و هم‌صحبت شده است اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «اتمی‌ها در این مدت علاوه بر طرح‌ها و الگوها از حس و حالشان گفتند. دیدنشان به من انرژی می‌دهد چون همیشه در جمع هستند و انرژی‌شان را از جمع می‌گیرند. راز حال خوب آن‌ها درگرو کارهای گروهی و داوطلبانه است. ‌ای‌کاش می‌شد این انرژی به‌کل جامعه تسری داد. کاش می‌شد به‌جای اینکه ساعت‌ها فلسفه ببافیم و مشکلاتمان را به گردن دیگران بی اندازیم راه‌حلی پیدا می‌کردیم و جامعه را از این جمعیت نق‌نقو رها می‌کردیم. آن‌قدرها قصه پیچیده نیست. باید این مدل‌های موفق را ساده و راحت جلوی چشم مردم بیاوریم. افرادی که خودشان آستین بالا می‌زنند. نسبت به موانع و مشکلات دوروبر خودشان بی‌توجه نیستند و مشکلات چند صد نفر تا هزاران نفر را حل می‌کنند. این‌ها که می‌گویم قصه نیست.»

 اتمیک ها از راه می‌رسند

محدثی معتقد است کار نباید اینجا متوقف شود باید تعداد اتمی‌ها افزایش پیدا کند: «در بین اتم‌ها هیچ مربی بهتر از یک اتمی باتجربه‌تر نیست. حالا قصد داریم بستری را در فضای آموزش آنلاین درست می‌کنیم به اسم «اتمیک‌ها» که آموزش‌های عمومی و تخصصی را در آن برگزار کنیم تا هم اتم‌هایمان ارتقا پیدا کنند و هم علاقه‌مندان تبدیل به یک اتم موفق بشوند».

 مسائلی را به ما بسپارید که در حوزه حاکمیت حل نمی‌شود

حالا «محسن احمدزاده» افسار سخن را به دست می‌گیرد صحبت‌های «یاسر محدثی» را علمی‌تر می‌کند او مدیرعامل «بنیاد اتم» است می‌گوید: «بنیاد اتم در اصل بنیاد ایده و تجربه و الگوهای موفق است. حرکتی که توسط جوان‌های همین مرزوبوم شکل‌گرفته است. اصل این ماجرا این است که خیلی از مسائل جامعه از حوزه حاکمیت حل نمی‌شود و گروهای مردمی برای حل مشکل آستین بالا می‌زنند. دچار چالش می‌شوند، حل مسئله می‌کنند، به راهکار می‌رسند. اتم‌ها از چندین بخش تشکیل‌شده‌اند یکی حوزه اندیشکده که تمام فکرهای نوآورانه‌ ازآنجا بیرون می‌آید. بخش دوم را حوزه رآکتور نامیده‌ایم که به ایده‌های به بلوغ رسیده شتاب‌ می‌دهند و ایده‌ها را در جهت رشد و توانمندسازی، مدل‌سازی و تکثیر، توسعه مدل‌ها به مجموعه‌های دیگر تسری می‌دهند. اغلب اتمی‌ها در حوزه‌های گردشگری، کسب‌وکار، سلامت، علم و فناوری، خدمات شهری محیط‌زیست، خیریه‌ها و...فعالیت می‌کنند».

 «اتم بانو»

احمدزاده در این طرح نوآورانه بازهم به نوآوری دیگر در همین حوزه اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «در این مدت شاهد بودیم که حوزه بانوان به‌شدت فعال و خلاق بوده است از همین رو حوزه «اتم بانوی» ما هم شکل گرفت». احمدزاده رو به «یاسر محدثی» می‌گوید: «همان‌طور که اتمیک ها را برند سازی می‌کنید اتم بانو را هم برند سازی کنید این فقط از شور و اشتیاق و ارتباط مؤثری که شما با اتمی‌ها دارید برمی‌آید.»

مجازی‌ها هم به حرف آمدند

 این نشست و دورهمی به کارشناسان و مدیران داخل استودیو خلاصه نشد همان‌طور که از ابتدای نشست شاهد بودیم بیش از ۱۴۰ نفر از اتمی‌ها به‌صورت آنلاین این نشست را دنبال می‌کردند و تصویر چهره تک‌تک آن‌ها روی مانیتور استودیو مشهود است. حالا نوبت به اظهارنظر آن‌ها رسیده است بین آن‌ها «مهدی نژاد» آماده است تا ایده و کارگروهی‌شان را توضیح دهد: «حوزه کار ما تاریخ شفاهی است و بخشی از محصول کار ما به گذشته و بخشی به حال برمی‌گردد. گذشته یعنی ثبت تجربه‌ جنگ در حوزه‌های مختلف، فرهنگی، هنری، اقتصادی، تربیتی مثلاً ثبت فعالیت‌های جهاد سازندگی، نهضت سوادآموزی، کنش‌های اقتصادی و خلاقیت‌هایی که در پشت جبهه انجام می‌شد. امروز در بستر تاریخ شفاهی بحث پیشرفت مطرح‌شده است. موضوعاتی مثل نانو، سلول‌های بنیادی، پیشرفت‌های موشکی، پیشرفت‌های پزشکی و ... بررسی می‌شود. ما معطل نهاد یا سازمانی نمی‌مانیم. همین ثبت پیشرفت کشور در حوزه تاریخ شفاهی علاوه بر درآمدزایی در قالب فروش کتاب و تولید محتوا، انگیزه اتمی‌ها را در بحث پیشرفت دوچندان می‌کند».

۴۰ زن سرپرست خانوار محصولاتشان را به خارج صادر می‌کنند

حالا نوبت به یکی دیگر از اتمی‌هایی می‌رسد که از ابتدا برنامه را به‌صورت آنلاین دنبال می‌کرد، رحمانی؛ مدیر مرکز نوآوری کارآفرینی اجتماعی شهر کرج است می‌گوید: «مجموعه ما یک همکاری مشترکی بین معاونت علمی ریاست جمهوری، شهرداری کرج و کمیته امداد، ایجاد کرده است تا از بستر تکنولوژی خدماتی را به اقشار آسیب‌پذیر خصوصاً مددجوهای کمیته امداد ارائه دهد. نمونه‌های فراوانی ازاین‌دست داریم. مثلاً کارگاهی که چهل زن سرپرست خانوار آن را اداره می‌کنند و محصولاتشان به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.»

ساخت مسکن برای مددجوها

اسکندری از استان اصفهان کارمند وزارت صنایع روی خط می‌آید صدایش در استودیو پخش می‌شود می‌گوید: «بدون هیچ چشمداشتی برای انجام طرح توسعه‌ واحدهای صنعتی مستقر در منطقه‌مان مشاوره رایگان می‌دهیم تا به اشتغال‌زایی در استان کمک کنیم. حتی کار حوزه عمرانی و ساخت‌وساز مسکن برای کمک به محرومان و مددجوها را نیز دنبال می‌کنیم».

۷۰۰ هزار نفر در قرارگاه شهید ابراهیم هادی

«فاطمه ابراهیمی» از شهر قم روی خط می‌آید همان ابتدا قرارگاهشان را به نام «شهید ابراهیم هادی» را با هفت‌صد هزار نفر عضو معرفی می‌کند. می‌گوید: «فعالیت‌هایمان درزمینهٔ اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی است به‌صورت سایبری و جهادی کارهایمان را انجام می‌دهیم. اعضای قرارگاه ما از کل کشور هستند. ما ابتدا پتانسیل‌ها را شناسایی می‌کنیم نیازها را می‌سنجیم. در هر استانی کارخانه می‌زنیم و اشتغال‌زایی می‌کنیم کارخانه‌ای که در بوشهر داریم، یک ریال هم‌خرجش نکردیم. جالب است وقتی با اساتیدی صحبت می‌کنیم می‌گویند؛ شما اقتصاد را دگرگون کردید. یک قرارگاهی که خودمان را ازلحاظ اقتصادی و خودکفا کردیم حالا شما فکر کنید در کنار فعالیت اقتصادی چقدر می‌توانیم کار فرهنگی و اجتماعی انجام بدهیم. بچه‌های قرارگاه کار نشدنی را شدنی می‌کنند.»

 مجری و بازیگری که خودش را اتمی معرفی می‌کند

 نوبت به مجری و کارشناس برنامه تلویزیونی‌اتم رسیده است. باانرژی بالا، ریتم این دور همی را تغییر می‌دهد. خودش را یک اتمی معرفی می‌کند. معتقد است در مدت ضبط برنامه و ارتباط با اتمی‌ها، کاملاً در بطن ماجرا قرارگرفته و برای همین خودش را یک اتمی می‌داند. صحبت‌هایش را با نقل یک شعر ادامه می‌دهد که «علم هر چه بیشتر دانی، چون عمل در تو نیست نادانی» و همین مصداقی است برای حرکت جوان‌ها و تک‌تک افراد جامعه به سمت عمل‌گرایی. نمونه می‌آورد. از اتمی‌ها که حرف می‌زند به وجد می‌آید از اتمی خودجوشی می‌گوید که کاغذ پاره‌ها را سراسر کشور جمع کرد، به نقدینگی تبدیل کرد و یک مدرسه ساخت این چرخه واقعاً زیباست. می‌گوید: «ایده ساخت سریال اتمی‌ها را دادم بااینکه فکر خلاقی داشتم و بسیار نو و بکر بود؛ اما مدیران آن را پذیرفتند. تجربه کاری در حوزه دولتی دارم و دیده‌ام که چقدر ذهن‌هایشان دچار کهنگی شده است؛ اما اینجا همه‌چیز نوآورانه است».

قدم‌به‌قدم تا رسیدن به ایده‌ای که شگفت‌زده‌مان کرد

حالا نوبت به «محسن دوباشی» مدیرعامل ستاد پیشرفت منطقه‌ای و رئیس شورای سیاست‌گذاری رویداد ملی نوپیا رسیده است. همه حرف‌ها، ایده‌ها، داشته و نداشته‌های اتمی‌ها را شنیده است. همان ابتدای همه حرف‌ها، گفته‌ها و شنیده‌ها را یک‌کاسه می‌کند درست مثل یک مدیر حاذق. خوشحالی و رضایت خود را از حضور ۱۴۰ اتمی که از طریق فضای مجازی این دورهمی را دنبال می‌کنند نشان می‌دهد حتی برخی مواقع نگاهش را از روی لنز دوربین‌ها برمی‌دارد و تصویر حاضران در مانیتور استودیو را نگاه می‌کند و می‌گوید: «خیلی‌ها می‌پرسند چرا به عرصه و فضای اتم یعنی همین الگوها و تجربه‌های موفق وارد شدیم؟ روزی که درباره مسئله‌های اجتماعی صحبت می‌کردیم همه از آسیب‌های اجتماعی دم می‌زدند، اما کورسوی امید به‌سوی ظرفیت‌های اجتماعی، ما را به راه‌اندازی جریان جدیدی که امروز شاهدش هستیم هدایت کرد. اینکه گروه‌های مردمی در تمام نقاط کشور فعالیت‌های اجتماعی را دنبال می‌کنند. ما این روزها شاهد هستیم مسئله‌ها در اقصی نقاط کشور حل می‌شوند، این‌ها امیدآفرین هستند. ابتدا با خودمان فکر می‌کردیم نکند تیرمان به سنگ بخورد و کار جلو نرود! اما باانرژی مردم، یک جریان جدیدی خلق شد. وقتی با اتمی‌ها صحبت می‌کنیم و ایده‌هایشان را می‌شنویم متوجه می‌شویم حل مسئله با خلاقیت و به میدان آوردن مردم، تنها راه برون‌رفت کشور از بن‌بست است».

 فضای علمی میدان عمل می‌شود

رئیس شورای سیاست‌گذاری رویداد ملی نوپیا به‌عنوان مرد اول رویداد نوپیا می‌گوید: «رویداد نوپیا قرار است یک تصویر بزرگ از حل مسئله‌های خلاقانه مردمی را به تصویر بکشد ما از این صحبت می‌کنیم که چطور می‌توانیم فضای علمی و فکری را به میدان عمل تبدیل کنیم. وقتی در محیط‌های آکادمیک از این تحول صحبت می‌کنیم بر این باوریم که باید به سمت مردمی‌ شدن حرکت کنیم. می‌پرسید چطور؟ مگر می‌شود؟ بله این حرکت‌های مردمی در غالب اتم‌ها جواب داده است! این مدل به‌واسطه حضور مردم با حل مسئله‌های ریز تبدیل به حل مسائل بزرگ‌شده است. تجمیع اتم‌هایی که ذره‌ذره‌اند، اما انرژی‌های آزادشده‌شان می‌تواند بخش قابل‌توجهی از مسائل کشور را حل کند.»

اینجا از طرح‌های اجرایی حرف می‌زنیم

مدیرعامل ستاد پیشرفت منطقه‌ای به جریان نوآوری و علمی کشور که باید به سمت فناوری‌های اجتماعی و مردمی شدن حرکت کند اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «وقتی از فعالیت‌های نوآوری حرف می‌زنیم منظورمان فناوری‌های صنعتی نیست که لزوماً برای اجتماع استفاده می‌شود البته آن‌هم در جای خودش قابل‌تأمل است؛ از فناوری اجتماعی حرف می‌زنیم. فناوری‌هایی که می‌تواند مردم را برای حل مسئله‌ها به خدمت بگیرد. از جنس مشارکت مردم، از جنس همراهی مردم، از جنس پشتیبانی دولت با تسهیلگری و حمایت از این جریان‌های مردمی مسئله‌های بسیار بزرگی را می‌توان حل کرد. خیلی‌ها می‌پرسند؟ تفاوت نوآوری‌های فناورپایه و فناوری‌های نوآورانه مردم پایه در چیست؟ ما اینجا از ایده‌هایی که ممکن است موفق بشود یا نشود حرف نمی‌زنیم. از الگوها حرف می‌زنیم که با درصد بسیار بالایی موفق می‌شوند.»

وقتی اتمی‌ها به نمایش گذاشته شوند

 دوباشی درباره جایگاه اتمی‌ها در رویداد نوپیا می‌گوید: «هرچند اتمی‌ها در نوآوری اجتماعی با سبد کوچکی کارشان را شروع می‌کنند، اما هرکسی که فعالیت اجتماعی داشته است از هر قشری و هر منطقه‌ای می‌تواند وارد گود شود. قصد داریم در رویداد ملی نوآوری اجتماعی یک‌بار دیگر توانستن و شدن را به تصویر بکشیم. این اتم‌ها یک وجه به نمایش درآمده از موفقیت‌های مردمی هستند. برنامه‌اتم یک بخش کوچکی از ایده‌های بنیاد اتم است. موضوع سریال اتم مطرح‌شده است. بخش‌ها دیگری نیز در قالب پیش‌تولید است؛ در این مدت برنامه‌اتم از بستر استان‌ها حرکت کرده و به تهران رسیده است. با همه این اوصاف رویداد نوپیا تنها مختص به اتم‌ها نیست. مجموعه‌های اجتماعی مثلاً سمن‌ها، دانش‌بنیان‌ها، استارت‌آپ‌ها، گروه‌های خیریه، گروه‌های جهادی، گروه‌هایی که فعالیت داوطلبانه و دغدغه حل مسئله‌دارند، اندیشکده‌ها نیز می‌توانند به جریان نوآوری اجتماعی بپیوندند. همه این‌ها حدود ۷ پیش نشست را ترتیب می‌دهند تا دست‌آخر به رویداد بزرگ نوپیا در تاریخ ۱۲/۱۲/۱۴۰۰ برسیم و تحول عظیم نوآوری اجتماعی را برای نوآوری پیشرفت ایران رقم بزنیم».

سبکی نو در حوزه نوآوری اجتماعی

«پرویز کرمی» دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه صنایع نرم و خلاق نیز در آخرین دقایق خودش را به این دورهمی علمی و خودمانی می‌رساند. اهالی این نشست به‌رسم مهمانداری او را در مرکزی‌ترین جایگاه هدایت می‌کنند. او در ابتدای صحبت‌هایش به پیشینه فرهنگ اجتماعی کشورمان اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «پیش از این‌ها مردم در جامعه روستایی و شهری، فرهنگ همیاری و همراهی داشته‌اند، اما متأسفانه با تغییر سبک زندگی، طی ده‌های گذشته این فرهنگ‌ کم‌رنگ شده است. حالا استارت‌آپ‌های در حوزه نوآوری اجتماعی طرح تازه‌ای با همان رنگ و بو آورده‌اند. سبکی نو در حوزه فعالیت‌های اجتماعی، با همین ایده معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور با عنوان سند فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع نوآوری‌های اجتماعی پرداخته است. این موضوع را از دو جنبه نگاه می‌کنیم یکی اینکه نوآوری اجتماعی برای یک جامعه امروز شهری و در حال پیشرفت یک ضرورت است؛ از طرف دیگر ایده‌ها، ابتکارات باید در بستر اجتماع رشد و تعالی پیدا کنند و اگر قرار باشد سرریز فناوری و نوآوری از جنبه صنعتی به ابعاد کوچک‌تر منتقل شود بهتر است بر مبنای نیازهای مردم شکل بگیرد. مثل کودکان کار، زنان بی‌سرپرست، زندانی‌ها، معلولان و کسانی که به توان‌بخشی اجتماعی نیاز دارند و حتی اقشار کم درامد و محروم در این طرح‌ها موردتوجه قرار بگیرند.»

پیش به‌سوی شرکت‌های خلاق

کرمی حرف‌های تازه‌ای آورده است می‌گوید: «شرکت‌های خلاق نوع جدیدی از شرکت‌هایی هستند که در معاونت علمی، تحت پوشش قرارگرفته و حمایت می‌شوند. اگر شرکت خلاق یا شرکت دانش‌بنیانی در بخش محروم کار کنند ضریب می‌خورند و امتیاز بیشتری را کسب می‌کنند. اگر چین از خودش به‌عنوان اژدهای در حال بیدار شدن یاد می‌کند، آن را تنها مدیون پیشرفت صنعت نیست. بلکه بخش عمده پیشرفت بر خوشه‌بندی است که در صنعت چین واقع‌شده است. دستاوردهای چینی در خوشه‌های کوچک وارد خانه‌ها شده است اگر امروز چین می‌تواند به‌راحتی ساعت بسازد و بازار سوئیس را قبضه کند. کار یک صنعت را در قالب کار خانگی بین مردم خردکرده است. کار را به دل روستاها برده است و صنایع روستایی را با صنعت ممزوج کرده است. خیلی عظیمی از این اتم‌های وقتی در کنار هم قرار بگیرند می‌شوند شرکت خلاق تا از مزایا و امتیازاتی که معاونت در اختیار شرکت‌های خلاق قرار می‌دهد بهره‌مند شوند.»

قدرت نیرودهی به یک شهر

کرمی سیاست‌گذاران بنیاد اتم و همچنین مخاطبان آنلاین اتمی را مخاطب خود قرار می‌دهد و می‌گوید: «به‌اندازه توان اتم شما را قبول داریم، اما یادمان باشد اتم‌ها باید تیم بشوند. بیایند در سانترفیوژ، سانترفیوژها باید آبشار بشوند بیایند در نیروگاه و نیروگاه بتواند قدرت نیرودهی به یک شهر را داشته باشند. پیشنهادم این است شرکت‌های خلاق را به‌صورت گروهی تشکیل دهید. همین‌جا تلاش می‌کنیم اولین خانه خلاق و نوآوری حوزه اجتماعی را شکل بدهیم و شما دوستان را به این نیروگاه متصل ‌کنیم».

 پایانی برای دورهمی

دوربین‌ها خاموش می‌شوند. نورهای درون صحنه حذف می‌شوند، این یعنی پایان دور همی، اما هنوز گفت‌وشنودها تمامی ندارد. قرار روزهای دیگر را برای مشورت کردن درباره ایده‌ها و پروژه‌ها می‌گذارند. حتی وقتی از در استودیو بیرون می‌روند بازهم تبادل اطلاعات و گفت‌وشنودها ادامه دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول