به گزارش گروه دیگر رسانههای خبرگزاری فارس، روزنامه جوان گفتوگویی با غلامرضا نیکخواهآزاد، بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون انجام داده است که بخشهایی از آن در ادامه میآید.
رقابت با ماهواره نباید ما را به دام ابتذال بیندازد
- گاهی میبینیم در برخی سریالهای تلویزیونی یا برنامههای طنز به دنبال آن هستند از هر دستاویزی برای خنداندن مخاطب استفاده کنند، مثلاً هر جور شوخی فضای مجازی را در برنامه طرح میکنند یا وارد دیالوگها میکنند بلکه مخاطب بخندد، این روش درستی نیست و در درازمدت اصلاً جواب نمیدهد. اینها سطح فرهنگ را نه تنها ارتقا نمیدهد بلکه به پایینترین حد تنزل میدهد.
- رقابت با رسانههای آن طرف آب نباید کاری کند که به دام ابتذال بیفتیم. قصه خوب و دراماتیک کار را جذاب میکند و اگر هنر به کار ببریم، به جذابیت هم میرسیم، اما برعکس آن ممکن نیست، یعنی از آنچه به زعم ما ممکن است جذابیت داشته باشد، قطعاً به هنر نمیرسیم.
تولیدات فکر شده و برمبنای مختصات حرفهای جلب مخاطب کم است
- درست است که تنوع رسانهای خیلی زیاد شده است و حتی در خود تلویزیون هم کلی شبکه داریم و کلی برنامه و سریال، اما آنچه همچنان کم است و باید بیشتر شود، تولیدات فکر شده و برمبنای مختصات حرفهای جلب مخاطب است.
- باید تکلیفمان مشخص باشد که چه میخواهیم. اگر قصد و نیتمان فقط این است که آنتن پر کنیم یا یک سریال جدید را در پلتفرمها بارگذاری کنیم، معلوم است اشتباه رفتهایم.
باید ژستهای هنرنمایانه را کنار گذاشت و به فکر مخاطب بود
- ابتذال فقط در سریالها و محتواهای طنز نیست، چون گاهی در آثار کاملاً جدی و برخی آثار به ظاهر هنری هم، چون اغراق در نمایش تنشها و تلخی وجود دارد یا پرهیز از داستانگویی درست و دقیق داریم که مخاطب را گمراه میکند، این گمراه کردن مخاطب معنایی جز ابتذال ندارد.
- اینکه از هر راهی به دنبال خودنمایی باشیم ابداً مقبول نیست و به خصوص در رسانه و پلتفرمها باید ژستهای هنرنمایانه را کنار گذاشت و به فکر مخاطب بود.
- اگر درک و تحلیل ما درباره مخاطب بهروز باشد، از آن طرف مخاطب هم سریال یا برنامه ما را دنبال میکند ولی اگر با مخاطب روراست نباشیم و او را گمراه کنیم، مخاطب هم سریع برخورد دفعی خواهد داشت.
انتهای پیام/