اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

مهم‌ترین گزینه‌های ائتلاف عزم برای ریاست پارلمان عراق

ائتلاف سیاسی سنی «عزم» به ریاست «خمیس الخنجر»، مهم‌ترین گزینه‌های خود برای تصدی پست ریاست پارلمان جدید عراق را اعلام کرد.

مهم‌ترین گزینه‌های ائتلاف عزم برای ریاست پارلمان عراق

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که برخی شخصیت‌های سیاسی و تحلیلگران تاکید می‌کنند که دیگر «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان سابق عراق و رئیس ائتلاف سنی «تقدم» شانسی برای ریاست مجدد بر پارلمان ندارد، ائتلاف سنی «عزم» به ریاست «خمیس الخنجر» از گزینه‌های خود برای تصدی پست ریاست پارلمان خبر می‌دهد.

ائتلاف عزم طبق نتایج اعلامی انتخابات اخیر ۱۴ کرسی و ائتلاف تقدم ۳۷ کسب کرده است اما ائتلاف عزم چندی پیش اعلام کرد که با جذب شمار جدیدی از نمایندگان پیروز در انتخابات، اکنون اعضای آن به ۳۴ نفر می‌رسد.

«عبدالوهاب البیلاوی» از اعضای ائتلاف عزم، امروز (دوشنبه، ۱۳ دسامبر)، با اشاره به این‌که  توافق و اجماع، بهترین گزینه برای تشکیل دولت آینده است، مهمترین نامزدهای این ائتلاف، برای ریاست پارلمان آینده را مشخص کرد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: «"خالد العبیدی"، "ثابت العباسی" و "محمود المشهدانی" مهمترین نامزدهای ائتلاف عزم برای تصدی پست ریاست دوره پارلمانی جدید عراق هستند و انتظار می‌رود که طی روزهای آتی، اعضای این ائتلاف بر روی یکی از این گزینه‌ها توافق کنند».

البیلاوی تصریح کرد که طی روزهای آتی، شمار دیگری از شخصیت‌ها به ائتلاف عزم خواهند پیوست این در حالی است که گفت‌وگو با سایر فراکسیون‌ به ویژه «چارچوب هماهنگی» و «تحالف الکردستانی» ادامه دارد.

وی افزود که توافق و اجماع، اساس تلاش‌های جاری برای همپیمانی با سایر فراکسیون‌های شیعی و کردی و حرکت به سوی تشکیل دولت جدید است.

پیشتر یک منبع آگاه در چارچوب هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعی از توافق بر سر انتخاب شخصیت‌های جدید برای تصدی پست‌های ریاست‌های سه‌گانه کشور خبر داده و گفته بود که رئیس مجلس جدید از ائتلاف عزم انتخاب خواهد شد، با توجه به این‌که این ائتلاف به چارچوب هماهنگی نزدیک‌تر است؛ بنابراین چارچوب از نامزد پیشنهادی آن حمایت خواهد کرد.

از سوی دیگر، برخی شخصیت‌ها از گروه‌های سیاسی مختلف عراق تاکید می‌کنند که محمد الحلبوسی رئیس ائتلاف تقدم  دیگر جزو گزینه‌های ریاست پارلمان نیست و او بار دیگر نمی‌تواند برای این پست انتخاب شود.

برخی طرف‌ها نیز با متهم کردن الحلبوسی به انجام تخلفات متعدد در دوره ریاستش اعلام می‌کنند که دستگاه قضایی با او برخورد خواهد کرد. 

«حسین المالکی» عضو ائتلاف دولة القانون در این خصوص گفت: مردم خواستار تغییرات هستند و نمی‌خواهند کسانی که ریاست قوای سه گانه کشور را در دست داشتند بار دیگر به این پست‌ها برسند. 

«حامد المطلک» عضو سابق پارلمان هم در این رابطه گفت: الحلبوسی دیگر نخواهد توانست بار دیگر ریاست پارلمان را برعهده گیرد. بیشتر نیروهای سیاسی سنی مخالف ریاست دوباره حلبوسی بر پارلمان هستند. 

«باسم خشان»  سیاستمدار مستقل عراقی هم می‌گوید که الحلبوسی نخواهد توانست بار دیگر ریاست پارلمان را برعهده گیرد. زیرا مخالفت‌هایی با ریاست دوباره او وجود دارد. علاوه بر آن، شکایت‌های قضایی بسیاری هم علیه او وجود دارد که علت آن تخلفات او در دوره ریاستش بر پارلمان است.

وی افزود این احتمال وجود دارد که ائتلاف عزم با جذب تعداد بیشتری از نیروهای سیاسی سنی، ائتلاف بزرگی را تشکیل دهد. اگر قانون به به شکل صحیحی اجرا شود، الحلبوسی نمی‌تواند در پارلمان آینده حضور داشته باشد و ممکن است پرونده ‌ایی علیه او به جریان بیافتد که زندانی شدنش منجر شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول